fredag 1 maj 2009

Show and tell: Valborg och första maj (first of May and the evening before...)

(Photos from my time as a student in Turku 1988-1994 - the celebrations on the night before 1st of May + two collages from the celebrations on first of May last year and today - if you click on them, you'll be able to see the photos in bigger size)

Tusen tack till Musikanta för att jag fick en chans att ta en "trip down memory lane". Jag förknippar Valborg med studielivet och grävde lite i gamla album för att hitta några foton. Så många människor man kände då, så roligt vi ser ut att ha haft det....Här i varje fall två skannade foton från Åbo-tiden. Jag studerade alltså vid Åbo Akademi, började först vid den mogna åldern av 24 (tror jag det var...1988 vill jag minnas att jag började). I gymnasiet tänkte jag att jag INTE vill bli språklärare, så jag stretade länge emot, studerade turism och jobbade som reseledare (bl,a.) men fick ge mig till sist - ville ännu till universitet men kom inte på annat än engelska och tyska att studera - och så blev jag till sist sen ändå språklärare...Första fotot är från 1994, halarna är ju typiska. Jag hörde till "Lingvistica", en överförening till de enstaka språkföreningarna. På valborgsdagen (väl? jösses vad jag glömt!!) ordnade studerandena roddtävlingar i stan, senare gick man till parken (vad hette den nu igen...) med skumpa och satte sen den vita studentmössan på och kören sjöng in våren (andra fotot troligen 1993).


Jag har otroligt dåligt minne bakåt - skulle jag inte ha mina foton, skulle jag inte ha en aning om vad jag sysslat med i mitt liv :). Någon speciell valborg/första maj kommer jag inte ihåg, endast glimtar här och där - t.ex. det året jag studerade i Sheffield och vi ställde till med "vappen-fest" mitt i veckan. Vi var 16 st från ÅA det året, kommer än ihåg hur vi gick på tomma, tysta gator hem på sniskan och sjöng majvisor :).

En av de bästa "vappar" jag kommer ihåg var faktiskt ifjol då min väninna Chicca var på besök i fyra dagar. Eftersom jag för det mesta varit singel, har ett konstant trauma varit att vara ensam när det är festligheter på kalendern - ifjol var det så roligt att ha någon att fira med. På morgonen den 1sta maj var vi i Nykarleby (Jeppo hör dit) för att lyssna på Jeppo Ungdomsorkester (där jag också spelat trumpet i min ungdom....), sen åkte vi till en liten ort som heter Kovjoki, där de har rustat upp en museijärnväg - man kan åka tåg där, draget av ett gammalt ånglok. Dessutom blev vi bjudna till B på "efterfest", det var så trevligt. Här ett litet kollage och här kan ni se fler foton från ifjol.


Sist ett kollage från i år - inget program i går kväll. I dag var D och jag endast till Kovjoki (orkade inte med så mycket rännande, eftersom han på kvällen skulle till sin pappa). Tåget kom han än ihåg från ifjol (och undrade om Chicca också kommer :). Skulle också ha velat låta honom debutera på hästrygg (minihäst...), men tyvärr hann vi inte. Jag är inte så tålmodig med köande, tycker det finns annat att göra, så det blev inte av denna gång (träffade på släkt i tåget, så slapp själv också med på bild - på den ena ser jag ut som om jag dykt djupt ner i flaskan, men lovar, tog bara ett glas vin i går kväll :).


Sen skulle han till sin pappa och jag körde till Jstad för att gå på bio - hann med nöd och näppe, såg "Män som hatar kvinnor". Hu och wow säger jag. En jättebra film, trots att den var så obehaglig! Bio är skönt, om man lyckas se en bra film - man blir verkligen transporterad bort från sitt vanliga liv och åtminstone jag känner mig ofta på något sätt fräschare och gladare över mitt liv sen efter.

Ja förresten, fick goda nyheter i går - jag har blivit beviljad närståendevårdsstöd, vilket är en otrolig lättnad denna tid på året. Jobben torkar alltid in till sommaren, men den slant jag får till nu hjälper upp situationen en aning. Behöver inte oroa mig fast jag bara har lite jobb, utan kan ha en skön sommar och satsa på att sköta om de mina på bästa möjliga sätt.

I morgon blir det förberedelser för söndagens födisfest för lillen efter att han kommit hem :).
Posted by Picasa

13 kommentarer:

Emmama sa...

VANSINNIGT bra film, jag kommer aldrig glömma den, satt som klistrad och tappade typ andan då och då. HURRA för den! Jättefina bilder på er och vad kul med dina minnen! D är supersöt! Skönt med beviljningen, ha en skön och stressfri sommar nu!

Kram!

Saltistjejen sa...

Vilket fint inlägg Jemayá! och GRATTIS till ditt närståendestöd!! vad skönt. Det är jättejobbigt att behlva oroa sig för pengar hela tiden. och altis snåa och vrida och vända på varenda krona.
Jag tycker också att Valborg är något väldigt studentikost.
Har ännu inte hunnit skirva på detta fredagstema men tänkte sätta mig nu på kvällen när allt lugnat ner sig lite.
Lycka till emd födelsedagsfesten och förberedeserna!!!
D är verkligen så himla söt! :-) Nu blir han stora killen också!
Kramar!!

Anonym sa...

Brahe Djäknar sjunger sjunger in våren i Åbo, på Vårdberget, på valborgsmässoafton klockan sex. Jag har också varit där ett par gånger i min ungdom. nu får jag nöja mig med att titta på festligheterna i TV, för där visas det varje år Vårdberget när Brahe Djäknar sjunger. Nostalgi!

Jemayá sa...

Emam: tack, det tänker jag ha! Det är så härligt med sommaren då folk har tid att hälsa på osv, inte bara jobb, jobb, jobb.

Saltis: är jättelättad över stödet, vi klarar oss på rätt lite, tack vare att jag inte har lån och mamma delar på boendekostnader, men nog borde (och vill) jag ju också jobba, men vad gör man då det är mera "säsongbetonat"! Vilar upp och njuter :). Bakar och städar och nu ska jag och shoppa inför morgondagen! kram!

Anonym (vem, månne...?): Ja vårdberget, just det!! Kom inte ens ihåg att kolla på tv, det känns så väldigt avlägset!

heffamamman sa...

Länge sen vi har besökt Kovjoki under 1 maj firandet. Dottern var väl i 3-4årsåldern då hon första gången red på en av ponnyhästarna där. Men den hästen gillade nog inte riktigt sitt uppdrag så den hade lite väl bråttom framåt. Nuvarande Jeppoprästen var hästkarl och maken höll i dottern i ett stadigt tag i jackan, så hon inte skulle trilla av. Alla fyra susade sen runt på gräsmattan i en cirkel i en ganska vådlig fart. Kanske lika bra att D inte tog sig nån ridtur igår. ;) Fast den hästen fick säkert gå i förtidspension efter det... eller käka lite lugnade piller innan nästa uppdrag. :)

Kul att se både nya och gamla bilder! Vi var och tittade på mösspåläggningen vid Havis Amanda på Vappen, tillsammans med 50 000 andra. Lite fler än i Runebergsparken tror jag. ;) Men vi höll oss på Salutorgssidan och där var det gott om utrymme.

Ha en fortsatt skön helg!
/Camilla

Taina sa...

Vi hade "halare" under min studietid. De var grå men det såg man knappt eftersom det vara så mycket annat på dem så som pins, märken från diverse olika skolor och organisationer. Sedan hade vi ju teknologmössan såklart! Those were the days!
Visst är det lite läskigt när minnet sviktar? Tur att det finns foton att gå tillbaka till!
Lycka till med födisfesten ;)
Kramen

Anonym sa...

Anonym bor i Oravais och läser troget din trevliga blogg. Jag ska komma och säga hej åt dej om jag ser dej nånstans nångång.

farmor sa...

Hej! Nu har jag läst upp mig lite, oj vad du skriver underhållande. Kattinlägget var för bra:)
Hoppas du kollar mailen skall berätta ngt.

B-M sa...

Aah, Vårdberget!!! Här är en fd åbo akademiker som längtar dit varje Valborg! Det var roligt så länge det varade....och Kåren var ju obligatorisk på vappen, köade i timmar för att få biljett.hälsar B-M

Jemayá sa...

Camilla: ojdå, det lät inte så trevligt med ridturen! Såg betydligt lugnare ut nu - därför var det säkert också så väldigt många som ville rida. Jag blev också väldigt sugen :), började faktiskt fundera på att fara med D på en riktigt lektion. Havis Amanda ja - tror jag var en gång där på vappen, gjorde inte om det, fruktansvärd trängsel! Så den traditionen saknar jag inte alls. Däremot nog Brunnsparken, har haft många härliga picnicar där på första maj!

Taina: ja just ja, märkte inte att "halare" kanske inte är standardsvenska :). Det blev lite halvhjärtat samlat saker på den, föreningen var rätt liten och inte så aktiv. Tack vare era kommentarer - och inlägg har jag ju blivit påmind om mycket mera som har med valborg och första maj att göra, tur det :). Kiitos ja hali sulle myös!

Anonym: Gör det, jag är ju faktiskt ibland till Oravais!

Farmor: tack! Blev lite inspirerad av katterna :)

BM: jag tror jag är lite mindre entusiastisk över Kåren och sånt, för jag var ju "gammal" redan då jag började och höll mig mera till instens egna fester. Tycker det är lessamt att nu efteråt vara i Åbo - man känner ju ingen!

Britt-Mari sa...

Kan rekommendera Rasmusbacken i Vörå då det gäller ridning, hästar och smådjur - kolla in på webben
medlem.spray.se/vork_ridklubb

vad som händer!

mvh B-M

Musikanta sa...

Så fint inlägg du har skrivit, och så kul att det framkallade en sån massa minnen för dig.

Jag har läst "Män som hatar kvinnor" men jag har ingen lust att se filmen eftersom jag har hört att den är så blodig och hemsk. Det går an när det är lite lagom.

Härligt att du får lite hjälp med ekonomin. Det är besvärligt när den är säsongsberoende. Jag vet, när jag var ensam med två barn på somrarna under sex år och inte hade betalt som lärare över sommaren...
Fick ta alla möjliga sorters jobb för att klara mig.
Kram/M

Anonym sa...

Vilka härliga bilder! Och kul att se två gamla bilder på dig! Jag borde också scanna en massa pappersfoton men de flesta ligger nerpackade i Bryssel :-(
Jag tycker också att Valborg är en studentikos högtid, och de flesta av mina minnen kommer också från studenttiden.
Min första och hittills enda Finlandsresa var just över Valborg och 1 maj 2007 - vi besökte min svåger som pluggade i Vasa och vi hyrde bil och körde till Åbo, Tammerfors och Nykarleby etc. Härliga minnen även om det var kallt! SKulle gärna vilja komma tillbaka och se mer av Finland!
Kram