fredag 9 november 2007

38,5!

...hade jag i feber i gårkväll denna tid. Hurra? Frös som en hund, gick och la mig med två tröjor, två täcken, byxor och sockor och senare på natten fick jag ju börja plocka bort vartefter febern gick ner och svetten slog ut....Men jag tror det behövdes - hellre en gång ordentligt, än utdragen "headcold" (bra ord, så känns det ju) då man bara trycker undan flunsan med medicin. Fotot till vänster ska symbolisera flunsan - tänkte att det är många gånger charmigare att se på Ds smått snoriga näsa än min egen :). D har tack och lov inte verkat ha något annat. Nu då jag blev sjuk "på riktigt" kunde jag skuffa undan allt jag borde göra och sov så länge som D sov på dagen. I kväll tycker jag mig redan vara på bättringsvägen - pigg är jag i varje fall då jag sov på dagen!

Jag antar att dessa förkylningar påminner mig om att jag måste våga släppa saker då jag börjar känna mig överväldigad. Några gånger har jag känt hur energierna helt och hållet kollapsat, för att det känts så svårt (t.ex. förstår jag mig inte på detta med jordägande och min pappa har tydligen inte heller riktigt skött allt papperskrig på bästa möjliga sätt. Det är mycket att reda ut då jag vill sälja - i feberyran var det registernumror och åkerplättar här och där som snurrade i huvudet....). Jag får helt enkelt inse att det faktiskt är rätt tungt att ha det praktiska ansvaret för allt. Jag har några gånger hört mammor klaga att "det är som om jag skulle vara ensam med barnen" då de varit besvikna på sina män/sambor att de inte ställt upp tillräckligt. Det känns inte roligt att höra. De tänker inte på vem de säger det till. De behöver inte ensamma ta hand om allt - bil, pengar, skatter, barnskötsel, hushåll, uthus...fast mannen kanske inte hjälper till så mycket som de skulle vilja med barnskötseln, så sköter han troligen någon annan del som hör till det gemensamma livet. Och det är trots allt någon att dela barnet, vänner, ledig tid och både goda och dåliga saker med. Men det är ju så, var och en har sina "jobbigheter" att leva med, det som en tycker är svårt är hur lätt som helst för en annan och tvärtom. Detdär med indianer och mockasiner är bra att komma ihåg allt emellanåt...ni vet, ungf "man ska inte döma förrän man vandrat x km i någon annans mockasiner"...(mycket fritt tolkat misstänker jag det blev :).

Ja, jag är ju inte heller ensam, jag har ju min egen mamma. Tack och lov. Utan hennes barnvaktande när D sover och kortare perioder allt emellanåt, skulle det vara jättesvårt. Jag skulle troligen inte heller kunna bo här, eftersom vi ändå är två personer som betalar olja, vatten, el, avlopp, sotning, mat.....och inte minst är hon ju någon för mig också att prata med. Men det är ändå svårt att hinna sköta allt det praktiska när jag också försöker jobba, det märker jag. D kräver ju mycket mera tid och energi numera då han är vaken. Försöker involvera honom så gott det går i de dagliga göromålen (han är finfin på att tömma diskmaskinen - jag behöver inte böja mig ner så många gånger när han räcker tallrikar upp till mig :) - på fotona "hjälpte" han mig byta lakan i dag. Till vänster har han fått lite modernt "spärr" på håret i nacken - han lyckades få tag på min vicks-burk, stoppade fingret i det och smetade ner håret med det. Får hoppas det har samma verkan i håret som ingnidet på bröstet...Sen fick vi förstås läsa lite böcker på samma gång också.

Jag måste helt enkelt våga börja ta mig tid, kanske t.o.m. gå miste om något jobb, om jag känner att nu börjar jag blir för trött igen. För orkar inte jag, ja, då rasar tillvaron ihop för oss alla tre, och det kan jag inte tillåta.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!Du har helt rätt i det att ju bättre du tar hand om dej själv, dess mer har du att ge åt andra.Ta det som en chans att få lära dej nåt nytt, då du är tvungen att reda ut saker som skogsägning etc.Tänk att dessa är faktiskt unika gåvor som kommit till dej av nån speciell orsak.Ja,a jag beundrade D (då jag såg honom in action),redan nu hjälper han dej med att tömma diskmaskinen. Helt amazing!Juu, bland får man höra sånt som river upp ens egen sårbarhet. Men jag tror att man behöver få höra det också för att sakta mak växa ut ur sin dilemma mentalt.Samtidigt har man ju möjlighet att kommentera den andra o ge sin egen åsikt om saken o då får dendär andra mänskan möjlighet att växa också.När vi är trötta känns problemen alltid större. En av livets utmaningar är att i det tillståndet fokusera sina tankar rätt. Tankarna är som magnet ref The secret. Krya på dej o ha en fin dag.Kram katri

Jemayá sa...

Du är så klok, Katri. Tack igen för att du får mina tankar på rätt spår. Du har så rätt med detdär att "då man är trött", märker att jag då blir speciellt ledsen över folk som jag hade räknat med som stöd, och som inte varit det, och annat - det börjar bara snurra runt i huvudet. Vet inte ännu hur jag ska få svängt på det. Nu vet jag ju att jag inte kan ändra på andra, men hur kan jag ändra mina egna trötta tankar?! Det är också svårt. Borde skaffa mig the secret, eller läsa boken. Kanske det kunde hjälpa en stund. Kram!

Anonym sa...

The Secret filmen är åtm lättsedd och förstådd.Väldigt amerikansk, men so what - jenkkarna kan laga program som går hem hos folk. Självklara vardagliga saker, inget mystiskt, o inget hemligt heller,(i the secret), men ack så man glömmer bort dem.Det är nog bara att ta en dag i sänder och göra så gott man kan, och öva på det man vill bli bättre på."Ei ole ketään seppä syntyessään." Krya på dej! Kom ihåg levande ljus alla kvällar, nu då det är mörkt o ruskigt.Enjoy! K

ulrika v sa...

Varma kramar i kvällsmörkret! Tänk vad du ändå orkar analysera och reflektera mitt i allt som skall göras och med sjukdom i kroppen, det är styrka! Att på så vis kunna ta ett steg tillbaka och helt enkelt ta sig en fräch titt på situationen - det är att lära sig mer om sig själv och sitt handlande och gör att du framöver har lättare att handskas med möjliga problem för du upptäcker dem innan de hunnit bli problem. Men visst är det också ett evigt jobb, att orka fokusera, som Kati skriver, när man är trött och alla ens problem ramlar över en och man inte vet i var man skall börja nysta. Det är en konst att tillåta sig vara i stunden, tillåta tröttheten slå en och vila när man verkligen måste - och kunna prioritera bort bland allt det man både måste och vill göra. Du lyckas väl med att se dig själv och hur du har det - det är en god utgångspunkt för välmående! Må väl - krya på dig! Kram ulrika v

Maj-Britt sa...

Krya på dig!
Kram

Anonym sa...

Hej!

Först, hoppas att du kryar på dig! Men när jag läser detta, så slår det mig (jag kanske är helt ute och cyklar nu men...), kunde du inte börja ha D hos dagmamma en eller två dagar i veckan, så att du får ett par dagar då du kan jobba ostört och koncentrerat? Jag vet hur det är att försöka jobba och samtidigt hålla öga på en 1,5 åring, det går inget vidare...

Jag vet ju att din mamma hjälper dig och så och det är ju toppen, men hon är ju ingen ungdom hon heller mera.

Och barnen har oftast ganska kul hos dagmamman, där finns ju kompisar och nån annan som hittar på andra lekar (än mammas "vanliga"...:)).

Nåt att tänka på? Min kille är hos dagmamma 3 dgr/vecka och trivs kanon!

hälsar Britt-Mari

Jemayá sa...

TAck Katri, Maj-Britt och Ulrika - skönt med de vänliga orden!!!!

Britt-Mari: tack för tipset. Måste helt enkelt ringa och höra mig för hur allt detta med dagvård fungerar. Fast jag kanske inte behöver det ännu (lugnar ner sig nu igen med jobben), kan det vara skönt att veta att jag kanske kan få hjälp där, t.ex. om jag skulle blir riktigt ordentligt sjuk någon gång. Men sen igen är det väl en fråga om kostnad....