tisdag 20 november 2007

Konstigt-bra veckoslut

Fredag: började jättebra - D vaknade först närmare 9, och vi tog det lugnt på förmiddagen, men sen började tillvaron hosta till. Sotaren, som jag hade poängterat borde komma 12-tiden, dök upp halv 2 (de hade ringt att han är försenad, men sagt att han kommer 1-tiden). D skulle ju börja sova 1...nå, jag tänkte att han säkert inte är så länge. Det visade sig vara en pratsam sotare. Riktigt trevlig, men helt okänslig för det faktum att vi inte var upplagda för smalltalk. Till sist var D så trött så han somnade även om sotaren fanns kvar och jag var tvungen att rusa iväg för att hinna till posten efter ett paket och handla mat för kvällen. Sen skulle det städas, för jag skulle ju ha gäster, men innan det, skulle jag få två intervju"offer" hem till mig. Jag hade lovat hämta pizza, men sen blev planerna omkullkastade när telefonen började ringa. Det längsta samtalet var från en person, som jag inte talat med på flera månader och som hade nyheter som gjorde mig jätteupprörd. De som skulle intervjuas dök upp och jag hade inte hunnit hämta pizzan som jag hade tänkt...och D skulle ha sin mat, det hade jag inte heller hunnit med. Så det blev lite nedkrafsade uppgifter mellan tuggor, pizzaavhämtning och sen grötkokning - fast egentligen hade vi det riktigt trevligt, men intervjun blev det lite si och så med. Sen dök kvällens barnvakt upp och plötsligt var det dags att åka till Bennäs för att hämta gästerna. När vi kommer tillbaka ser jag redan på trappan genom fönstret hur mommo kommer ut från pannrummet och jag gissar vad som hänt: pannan har stannat. Perfekt. Vår oljepanna är förhäxad, den stannar bara till veckoslut och speciella helger. Om jag kommer ihåg rätt har den stannat de två senaste åren på julafton. Suck. Så vi hade en rätt kylig helg, tack och lov att vi har vedspis och två kakelugnar, annars skulle det ha varit katastrofalt, för rörmokaren dök inte upp förrän på söndagen, precis då gästerna redan åkt iväg. Han hade glömt sin telefon på en arbetsplats på fredagen och hörde inte mitt meddelande förrän på söndagen.

Lördagen gick i ett huj - som vanligt sov jag dåligt inför Ds "pappadag". Vaknade halv sex och kunde inte sova längre. Men det var jätteskoj att ha sällskap i Jstad - vi var och simmade, åt på indisk restaurang och eftersom de dessutom hade någon sorts julöppning, var det rätt mycket folk i stan, försäljningsstånd på gågatan....och Benny Törnros och mumin!! Jag fick D tillbaka halv tre och vi stannade en stund i staden för att se hans favoriter. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig - vi hade också kunnat föreviga Ds "handshake" med jultomten!! Hoppas nästan min mobil skulle ge upp, då skulle jag köpa en med kamera.

På kvällen var både jag och D trötta - han hade bara sovit i bilen från K-by och det var alldeles för lite. Vi var båda helt slut redan vid 9, jag orkade inte alls med hans trötthetssymptom, så trots att jag hade gäster, var jag tvungen att gå och lägga mig på samma gång som han - vid 21!!

Jaa, det var ett konstigt veckoslut - stressigt på ett sätt, men å andra sidan var det skönt att ha P och hans dotter här. Utan dem skulle det säkert ha varit mardrömslikt, men nu var det egentligen bra, jag önskar bara jag hade haft lite mera tid att tillbringa tillsammans med dem (och inte sovit största delen av tiden....)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jestas vad mycket som hänt på en kort tid. Jo jo, så är det hos oss också, det som paijar, paijar alltid under helg, eller just när man ska få gäster.Vi har också erfarenhet av det gällande, vattenpumpen till huset sa stopp på nyårsafton, vattenledningarna (gråvatten) ut från huset stock - med flere gäster hos oss etc etc för att inte tala om skittankens lock som var frysit fast o vi inte märkte att tanken var full...det blev vattenskada i nedre våningen, för nedre wc:n sprutade ut vatten då det inte drog till tanken...tur nog så var det rent vatten som sprutade ut på golvet i nedre våningen.kram K

Annika sa...

Ja, ibland kör det liksom ihop sig och "lagen om alltings jävlighet" knackar på dörren. Trist.
Vilken packad helg du hade!! PUST. Hoppas kommande helg blir lugnare.