fredag 30 november 2007

Rapphönor
















(sorry , don't know the name in English of these visitors this morning. When I just now checked the temperature, I got a bit of a shock: - 11 degrees C, coldest so far this winter!)

































Då jag skulle ut med D i morse, tvärnitade jag i farstun och rusade upp efter kameran. Åtta stycken rapphönor hade nämligen lunch i trädgården.
Fotona är tagna genom mitt vindsfönster, och dessutom hade jag ställt in kameran fel! Men jag har inte sett dem såhär bra tidigare, så jag tyckte det var jätteskoj (fabian vad det ska vara svårt att få texten dit man vill ha den....).
Annars är detta första dagen på mycket, mycket länge som jag haft möjlighet att göra vad jag vill, istället för vad jag måste, då D sover. Har varit lite orolig i själen (och D snappade förstås upp det i morse, drog ut saker, spillde vatten, föll från stolen....), för på tisdagen är det dags att göra upp nytt kontrakt igen. Skrev mitt förslag i början av veckan, men fick svar av pappan först i går kväll. Det var inget dåligt meddelande, men jag märker att trots att jag vet att vi inte borde ha något att gräla om, är det som om kroppen inte skulle tro det utan förväntar sig det värsta, att det ska bli lika hemskt som i fjol vintras. Direkt D somnade gick jag upp, har spelat min reiki-skiva, tänt ljus, gav mig själv reiki - och har skrivit på bloggen. Nu känns det bättre :). I morgon ska D träffa sin pappa igen och jag tillbringa dagen i Jstad under tiden.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
h�r �r en som skummar eller l�ser n�stan allt du skriver. Det har blivit en rutin att kolla l�get i Jeppo. Hundvalp har vi skaffat i h�st. En cockerspaniel som heter Alfons. Hoppas du f�r en skon dag i stan och trevlig lillajul!

Anonym sa...

Rapphöna = partridge....finns en engelsk julsång där de sjunger om "a partridge in a pear tree"....avdelningen värdelöst vetande :)?
Var går geografiska gränsen för rapphönsens existens månne, vi har bekanta från Kokkola som inte hade sett såna förr - eller var de kanske bara okunninga om fågellivet? Rapphönsen är väldiigt bra på att skrämma hästarna annars!

hälsar Britt-Mari

Annika sa...

And a partridge in a pear tree...*nynnar*...
Min mormor hade dessa rapphönor hos sig i Norrnäs också. Så läckert när man såg dom på vintrarna! Mäktigt!

Annika sa...

Ulla!! angående sitemeter ser jag den inte på din blogg...Var har du lagt den? Du måste ha den uppe på bloggen så att den på så sätt aktiveras. Tänkte ta mig en titt på hur det såg ut, om det såg "rätt" ut sas...
Skrev om sitemeter och statcounter i inlägget nedan, i det där du undrade om just sitemeter!

Anonym sa...

Rapphöns hade vi ifjol, har inte sett några här ännu i år. Hoppas de kommer hit ännu i år! Det är så kul att se när de gräver ner sig i snön i rasande fart!
Däremot har jag massor av småfåglar. Och en ekorre! Om fåglarna sitter i busken eller på fågelbrädet så syns inte ekorren till så ofta, men när småfåglarna sitter på marken och äter rusar "Korre" fram. Det ser ut som om han säger: Knyck inte min mat. Korre ger mig många härliga skratt varje dag!
Kerstin

Jemayá sa...

Tack Susanne - jag har blivit lite nyfiken då jag insåg att du inte var Susanne från Jepo...läste du min förra blogg redan? För vi har väl inte träffats?

Britt-Marie: tack för det! Jag har ju ordböcker, men orkade inte börja kolla upp. Jag har inte tidigare sett rapphönorna i trädgården, så har inte lyckats se dem på nära håll. Oftast har de skrämt vettet ur en då de fladdrat upp ur något dike när man glatt oanande vandrat förbi. Kan tänka mig att hästar inte gillar sånt! :(

Annika: jo, dom e faktiskt jättesöta, men rätt skygga verkar de vara (till skillnad från fasanerna, som är rätt härdade redan). Jaha, gissade nästan att jag borde göra något mer med Sitemeter - varför kunde de inte ha en nätt liten knapp direkt när man "anmälde sig"?! Fast jag had erätt brått då, så jag missade kanske någon info. Får försöka igen någon gång då jag har lite extra tid! Nu vet jag ju att någon läser i allafall :)

Kerstin: jo, det är härligt med fåglarna (och Kurre), något liv ute på vintern i allafall!