måndag 24 maj 2010

Baddebut i maj

Tänkte nästan sätta som rubrik " sommaren som gick" men nu ska vi inte vara pessimistiska :). Just nu regnar det och är lite dystert, förutom att det grönskar och trädgården ser som bäst ut - bland annat tulpaner och narcisser blommar och ogräset har inte ännu hunnit i kapp. Fast det var 7 grader då jag kollade för några timmar sedan. Tvära kast, men det hör till.

Det har varit otroligt intensivt - jordbrukargenerna aktiverades till max av värmen och jag har petat i jorden så fort jag haft tillfälle till det. Förra veckan tog jag en tur med D till plantaffären - till min stora glädje hade de en sandlåda, så jag kom förstås hem med aningen fler växter än jag tänkt mig, då jag fick gå runt i fred :). Då var det hett också - vi stannade till vid Brostugan i Nykarleby för saft och våffla - härligt att sitta vid ån, mittemot kyrkan och bara njuta. De hade också en egen lådbil, som D förstås trivdes i (de båda fotona är tagna med mobilkameran...). Roligt med de energiska och aktiva flickorna, som driver stället i sommar! Sen kom jag ihåg att hvc stänger klockan fyra och jag hade lämnat in ett av mommos recept för att få det förnyat. Det blev snabbtur genom staden och språngmarsch till receptionen, men jag hann hojta ett "hallå" just som receptionisten höll på att stänga dörren till den mörka receptionen (fast fick sen höra att jag kunnat få dem från polikliniken också, som har öppet till åtta...).

I torsdags cyklade D och jag hem från dagis, tog hans cykel dit på morgonen i bilen, var hemma och jobbade en stund innan jag hämtade honom med cykel på eftermiddagen. Det var stort - 1,8 km för en som inte cyklat mer än några dagar. Var beredd på att kasta hans cykel i diket och sätta honom bakpå min cykel, men det behövdes inte. Han trampade tappert på (med många pauser, det fanns ju så många traktorer på åkrarna att titta på!) och vi kom hem, trots + 27 grader. Då bestämde jag mig för att strunta i jordgubbsplanteringen och så åkte vi till sandgroparna för årets första dopp. Helt otroligt - det var varmare i vattnet än på hela förra sommaren . Då sved det i skinnet och jag ville inte få mig doppat(undrar om det inte var först i juli jag doppade mig då..?), nu var det inte alls så hemskt, fast mobilfotot på D ser så ut :). Härligt, härligt! Jag är glad att vi hade chans att njuta av värmen. I helgen var D hos sin pappa i Tammerfors för första gången. Jag var faktiskt överraskad över hur bra det kändes - alltså de nya arrangemangen. Kom på att det för mig är naturligt att köra söderut - släktingar från min mammas sida bor ditåt och så har jag nästan tio år pendlat först till Åbo (studier) och senare till Helsingfors - och alltid via Seinäjoki, dit Ds pappa kom med tåg för att hämta honom. Dessutom känns det skönt att börja på ny kula, all spänning och dåliga minnen som var förknippade med förra staden blev där :). På fredagen började jag smått utforska Seinäjoki, där jag aldrig shoppat annat än bensin och det var också riktigt uppfriskande med ny stad. På vägen ner på söndagen för att hämta D, kippade jag av mormor hos min gudmor i Ylihärmä (ungefär halvvägs), så fick de sitta och prata tills jag och D dök upp igen (med grillmat :). Sen hade vi brått till ungdomslokalen i Jeppo, där den yngre kvinnoklubben ordnat loppis och jag också deltog. Det var intensivt - jobbade dessutom på lördagmorgon och hade bjudit sju glada damer hit på lördagkväll. Äntligen kände jag mig tillräckligt energisk för att våga bjuda in någon - vi hade knytkalas, så det hjälpte, men det var svettigt att ordna upp i huset :). Fick härlig energi av besöket! Det har verkligen varit en härlig majmånad!!!!

3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Underbart att ni haft sådan fin månad och att sommaren kommit. Även o det regnar just nu, men regn hör ju också sommaren till....
Badbilden tycker jag ser härlig ut!!!!
Vad skönt också att det verkar gå så bra med nya arrangemanget för D och hans pappa. Ibland kan ju just miljöbyte vara bra om man vill "glömma det som varit" och som du säger börja på ny kula igen. jag hoppas det får fortsätta så.
Kramar!!

Jemayá sa...

Det har gått riktigt bra att diskutera arrangemangen med Ds pappa nu också- det gör det hela också mycket roligare!! kramar - nu måste jag gå och lägga mig!! :)

Anna, Fair and True sa...

Skönt att det gick bra med de nya arrangemangen!

Britter på mitt jobb brukar skoja när det varit en sådan där fin vecka på våren som det var nästa vecka: "yes, so what did you think of the Swedish summer? Looking forward to next year!" ;)