fredag 25 januari 2013

Nytt liv, nya vanor!

Nu då jag börjar få lite ordning och reda i livet har jag tagit itu med ett projekt jag velat åtgärda en längre tid, men inte haft motivatione eller ork att göra något åt - dvs min kropp! Sen jag slutade amma har jag gått upp tio kilo. Kilona har kommit i vågor, men största orsaken har varit brist på motion, tid för mig själv och tröstätande. Jag började ju dricka kaffe då D var cirka tre år, för att få lite hjälp med orken, sen har det varit socker och mat som hållit mig på benen. Då vi var i Helsingfors och pratade om vanor etc kom jag plötsligt till insikt - jag måste ju inte mera belöna mig själv med mat eller "tanka" för att orka. De gånger jag haft möjlighet att resa, har jag verkligen inte hållit tillbaka med något alls. Men nu insåg jag att jag ju inte behöver proppa mig full för att mitt liv skulle kännas tungt och innehållslöst - jag har ju faktiskt ett mycket tillfredsställande liv på alla plan nu. Så nu kan jag sluta använda mat och sött som belöning! Eftersom veckan också varit lugn på jobbet, beslöt jag mig för att ta en lättare kost-dag, har nog ätit, men mest frukter, bär och soppa. Sen förstås massor med saft, vatten och te - och det har inte alls varit svårt! Fortsatte av bara farten två dar till och vips försvann över ett kilo! Jag har inte varit trött, tvärtom. Ska försöka fortsätta såhär en tid och då jag äter mera normalt, ta åtminstone en dag i veckan då jag har med egen soppa till jobbet och har en lättare kostdag. Det har blivit så i höst också att jag så njutit av att äta ute med kolleger och vänner, så det blivit rätt tunga måltider - och många efterrätter......Nu har jag också zumba måndagar och var på qigong i torsdags, så det blir mera regelbunden motion också. Tänkte faktiskt att jag kanske skulle ta ett lite varv med skidorna på åkern, efter att jag "varvat" ner efter jobbet. Härligt!

Dessutom försöker jag skära ner lite på fb också - och speciellt Mahjong. Det har blivit någonsorts avslappningsmetod - att spela mahjong om och om igen. För några veckor sedan beslöt jag mig för att datorn är no-no på morgonen, annars hinner jag inte läsa tidningen och jag orkar inte stiga upp tidigare än 6. Nu ska jag försöka t.ex. skriva blogg istället för att spela, det är mycket mera konstruktivt! Vanor sitter djupt, märker man - har ett sug att sätta mig vid datorn varje gång jag går förbi den, och det är ofta, eftersom arbetsrummet är på vägen till badrummet från köket.

Håller som bäst också på att tvätta upp lite av mammas sjalar och dukar och ska föra dem till "Källan", därifrån de för dem via Hoppets stjärna till hjälpbehövande. Lite i gången skiljs jag från mer och mer av hennes saker. På kallvinden har jag ännu flera lådor av hennes kläder, som jag inte förmådde kasta eller ge bort direkt efter att hon dog. Lusten att röja bort finns, men tyvärr finns inte riktigt tid. Just nu skriker huset på vanlig städning.....städerskan kommer en gång i månaden, vilken är otroligt skönt, men tyvärr så måste jag ju nog göra något själv där emellan också :D.

Men nu finns orken att sköta om och reda upp och samtidigt också orka med aktiviteter utanför huset. Och förstås att vara social och tillbringa tid med A. Helt annorlunda liv än bara för ett år sedan!

Förresten - om någon kommer in här utan att vara inbjuden är det helt ok. Men jag skulle väldigt gärna vilja veta om det går med att bara ha ett google-konto, eller behövs inbjudan. Bara så jag vet hur personlig/privat jag kan vara. Misstänker att det räcker med google-konto, för om listan på besökare stämmer, så har jag nog inte bjudit infolk från alla de orter som syns där.... Men som sagt, det är alltid roligt med läsare, bara jag ungefär vet vem det är - och kom ihåg, en kort kommentar värmer alltid!

1 kommentar:

Maj-Britt sa...

Hej, tror att det räcker med google-konto... Trevlig helg !!