onsdag 6 februari 2008

Familjetillökning

Soon we will have cats in the house again, went to have a look at these two today - a mother and her kitten!

Det var meningen att vi redan i söndags skulle åka och titta på två katter som behöver ett nytt hem pga astma i familjen. Först var det snöstorm, sen fick D feber, men i dag ansåg jag att D var tillräckligt frisk för både mamma-barn och en tur till Årvas. Det var bra med några mellandagar, jag hann fundera på mina egna kriterier, dvs jag kunde ju inte jämföra med mina förra katter, eller förvänta mig att det ska kännas likadant när jag ser de nya. Så jag var rätt "neutral" när jag åkte i väg, och beslöt mig för att ta katterna utan desto mera dramatik. Den lille ("Bengt", men jag ska nog döpa om honom....) är lite vindögd, men bedårande, som alla kattungar är. Mamman ("Findus", de trodde först hon var en han....men jag döpte redan om henne till Fia) hade jag hört att inte är famnkatt, men hon var ändå vänlig och varkendera var rädda för D, fast de lite knyckte till då han drog till med ett gällt skrik....Då familjen berättade att Fia är bra på att ta möss, var saken biff :). Nu väntar jag bara på att få min utlånade transportlåda tillbaka, så åker jag bums och hämtar våra nya familjemedlemmar, tjohoo!!!

Det känns nog bra nu, blev lite av det bästa av allt jag tänkt mig. Hade tänkt att kanske ta hittekatter, men sen tänkte jag att det är bättre med kattungar, som får växa upp med D. Fast sen skulle vi vara tvugna att vänta rätt länge innan de klarar av mössen, om vi skulle ha tagit dem först till sommaren. Nu blev det lite av varje :). Och medan många i mamma-barn gruppen väntar barn igen, så får jag också på sätt och vis en bebis till. Tack Christina för katt-tipset!!!

11 kommentarer:

Anonym sa...

När ska du hämta dem? Vi bor nära dina katter om jag inte är ute o cyklar.
Kanske vi ses?

Jemayá sa...

Har jag ditt tel.nr, har glömt...? Kan du skicka per email. Hoppas på att kunna hämta dem i helgen, om jag får lådan tillbaka tills dess

Anonym sa...

Söta kissemissar! Vi har en stor opålitlig frass som Jonas knappt vågar klappa :).Fast å andra sidan är det helt ok att barnen lär sig ha litet respekt för djuren.

h. Britt-Mari

Anonym sa...

jättesöta, både Findus och Bengt - roliga namn, varför döpa om dem? D är säkert helt ivrig. Jag och barnen skulle också så jättegärna ha katt eller hund, men tyvärr är Markku jätteallergisk mot katter, blir alldeles hes och får andnöd när han är nära katter. Dessutom har vi inte riktigt tid med djur just nu, när barnen är i dagis/förskola och vi vuxna på jobb. Njut av kisserna!
Kram Kiika

Anonym sa...

Det blir säkert bra det här. Katterna kan knappast få det bättre än hos er...med egen ingång och allt:). Eftersom Bengt är gul skulle han kunna heta "Gustaf"...eller varför inte dubbelnamn:"Bengt-Gustaf". Men Bengt går nog oxå bra bara man vänjer sig...Findus blir en bra "Fia" eller "Fina":)Lycka till!! Christina

Anonym sa...

Tycker Bengt är ett lustigt namn på en katt.Men du ska inte ropa Bengt för högt då du kallar på katten ute för då kan en annan Bengt kanske tro att det är honom du lockar på;-) nej inte tror jag det hörs så långt! Lycka till med kissorna! Mamma till 3

Anonym sa...

Oj vad roligt! Det är så mysigt med katter... tycker jag ända tills lillkissen hoppar upp i sängen kl. 6.01 på morgonen och sätter 12 klor (lite för många jo) i mattes lår.
Vi har en rödrandig frass som såg likadan ut som "Bengt" när han var liten. Han heter Massi Ferguson. :) Vi tyckte att en liten katt ska ha ett stort namn...

Anonym sa...

Va gullu kissor! vill o ha husdjur, men tyvärr går det inte både gubben och jag e allergiker. Gubben tycker t.o.m. att det är tur jag är allergisk för annars sku här bo en schäfer, och det tycker han sku va lite jobbigt och lite väl mycket hund.

Annika sa...

Å vad avundsjuk jag blir!!
jag är stor kattälskare och skulle så gärna ha en kisse själv. Men, vi har allergi i huset så det blir inget av med den saken.
Fia och Bengt är urgulliga namn!!!

Anonym sa...

Hajade till när jag läste rubriken...grattis till tillökningen!
Brevvänsartikeln publiceras på rätta dagen, d.v.s. på alla hjärtans dag 14.2.
Ha det gott med din "stora" familj!
Kram. Maggi

Jemayá sa...

Tack till alla för kommentarerna - namnen är inte klara än, jag ska vänta med "Bengt" och se vad det blir - Namnet ska också passa in i min finska mammas mun.