tisdag 12 februari 2008

Time flies....

"Lillen" "hjälper" mig ofta då jag målar. Han har fortsättningsvis inget annat namn, testade Bamse och Felix på mommo, men nix, hon kunde inte uttala det. Det är skojigt med katter, ja, men....Fia har löptid :( :( :(. Nu just har jag stängt in henne på nedre våningen, där jag hör att hon stundvis "jalmar". Mommo hör så dåligt, så hon har sagt att det inte stör henne. I går blev det lite "action", tänkte att katterna kunde få frisk luft på balkongen, men de beter sig inte som gamlingarna jag tidigare hade. Båda kom direkt på att det ju går att krypa genom stängslet och ut på plåttaket. Lillen fick jag fast, men Fia smög igenom utan att jag märkte det, hörde bara gnisslandet av klor på plåt när hon rasade neråt....och blev fast i stuprännan. Som tur är hann jag ut, hämtade stegen och klättrade upp i morgontofflorna för att rädda damen. Jag skulle kalla henne tonårsmor, hon är ju väldigt ung ännu (dryga året) och det märks :). Någon som vet hur länge en bondkatt löper...och hur ofta? Vill inte ta henne till veterinären direkt som hon fått ett nytt hem, men det ska nog bli skönt sen att få det fixat. Lillen verkar inte ha men av sitt ena "vinda" öga, och har vett att sätta sig i säkerhet då "vilda bebin" kommer farandes. D har lärt sig att kasta saker till kissen, tyvärr kan det vara vad som helst som han får tag på. Som tur är, är tekniken rätt originell än - det mesta flyger bakåt, och ofta berättar dunsen av t.ex. en plåtburk, åt mig att det är dags att ingripa. Hemskt söt är han nog, ja, båda killarna egentligen :).
I dag tappade jag hoppet med min målning, höll på att kämpa med ett giraff-huvud...det gäller att hitta sin egen stil...insåg att jag inte kan måla naturenligt, men det är inte heller lätt att få det vänligt och gulligt heller. Nu just ser giraffen ut som om han har lösögonfransar och koöron. Men kanske det inte är så farligt. Bara jag hade hela dagar på mig, men det är ju bara 1-2 timmar, så länge D sover. I dag tänkte jag att han kan få måla med fingerfärger.....det var inte så bra idé (se fotot)...Kanske jag blir klar till påsk, eller sommaren...
Till vänster ser ni min nya hobby - spikmatta. Köpte den i höstas i ett svagt ögonblick (den var rätt dyr) och har inte använt den speciellt mycket, men i kväll tog jag ett snabbt bad och eftersom jag haft ont i ryggmusklerna en tid, tänkte jag att nu var det dags. Och faktum är att det efter de första smärtsamma minuterna, faktiskt börja kännas varmt och som om något strömmade (blodet rann i strömmar....nå nej :). Kändes faktiskt riktigt bra efteråt, men har lite ont än. Vet inte om det är målandet, eller det faktum att jag försökte få sängen lite jämnare med extra madrasser, och det blev ännu värre än förr, och dessutom alldeles för mjukt.
Min kamera fick jag förresten dessutom tillbaka i dag - där hade jag tur. Trots att garantin inte mera var i kraft, behövde jag inte betala annat än portot! Killen i fotoaffären trodde jag hade ringt och skällt, men jag var lika överraskad som han. Det måste ha varit något grundläggande fel på den, annars skulle det inte ha gått så här bra (och jag som skyllde på D!). Denna vecka börjar jag smått göra intervjuer igen, så det var ju bra att jag fick den tillbaka.

15 kommentarer:

Anonym sa...

hej, den där spikmattan är tuff och eftersom jag har livlig fantasi så tänkte jag genast när jag tittade på bilden att där är värmeljus i mitten - men kanske inte :)(när jag tittade lite närmare och Tänkte efter). Det skulle ju förstås kunna öka effekterna... :) Och D är fortfarande otroligt söt. Ha de bra.
Kram Kiika

Anonym sa...

Vilken fantastisk blivande konstnär (målare) du har!
Kram. Maggi

Anonym sa...

Hej Ulla, skissen på giraffen ser bra ut.Inte visste jag att du kunde måla o rita sådär fint. Wau! Lillen har min älsklingsfärg vad gäller katter, "honey"=Mitt namnförslag ;o)
Happy St Valentines!
Kram Katri

Annika sa...

Spikmattan!! I am impressed!! Skulle nog gärna prova på det själv, tror jag. Den ser lite grym ut.
D ser verkligen ut som en tvättäkta målare där hamn sitter. SÖT!

Anonym sa...

Varma v�ndagsh�lsningar till den stora och den lilla konstn�ren :-)!

Marianne

Anonym sa...

Spikmatta!? Det var värst :), vet jag inte om jag skulle våga...

Härliga äventyr med katterna, tyvärr kan de löpa flere ggr under ett år de rackarna. Veterinären är nog bästa utvägen där.

vändagshälsningar Britt-Mari

Anonym sa...

Trevlig artikel om dej och din långvariga brevvän i Jeppis! Ha en skön vändag ö. Carina i Kokkola

Anonym sa...

... Alltså i tidningen Jeppis, brevvännen finns ju på andra sidan jordklotet :)

Anonym sa...

Varma vändagshälsningar till er! Oj vad han e söt den lilla målaren! Och du tuff som vågar pröva på spikmatta!!
Kram. D´s småkusin

Anonym sa...

Hei! Ihania kissoja! :-) Meille tuli koiranpentu Stellan (7v) kaveriksi viime kuussa. Laura-Maria halusi omaa koiraa, pientä sellaista ja säästi rahaa sellaisen ostaakseen. Ja nyt se on sitten meillä, Isla. Virkeä tapaus! Mistä sinä tuollaisen piikkimaton oikein hankit? Päivi

Anonym sa...

Namnförslag till "Lille": Lillen, Calle, Nalle, Tito, Toto, Thor, Torsten, Atte, Mio, Antton.(kanske mummu har lättare att uttala namn med T o M + vokaler, som i Totte och Matilda, då tidigare...) kram katri

Anonym sa...

Findus

Jemayá sa...

Tack för vändagshälsningarna!Spikmattan "stötte jag på" under qigonglägret i Kronoby i somras. Massören från Sverige sålde dem och man fick provligga då. Tänkte att det borde vara ett snabbt och effektivt sätt att lite hjälpa upp situationen om man inte hinner söka hjälp för sjuka kroppsdelar på andra ställen (fast det kan ju hända man för söka hjälp för att man orsakat ännu sjukare kroppsdelar :)

Kiika: nä, inga värmeljus, nån hejd på smärtorna får det ändå vara :).

Maggi: jag älskade att rita på väggar redan som barn (fast det uppskattade inte mina föräldrar, så jag övergick till att rita bakpå skåp, soffor etc). Äpplet kanske inte faller långt från trädet :)

Tack katri, vi får ser hur det blir, men att måla har jag ju faktiskt gillat (målade ju lite i olja i gy-åldern)

Vi får se vad jag väljer för namn - Findus säger mig inget, så inte det i allafall.

Anonym sa...

hejsan! grattis till katterna. har också prövat på både fingerfärg och vattenfärg och blev ganska stolt över hans alster! :) men att få klott på händer var inte populärt så vi fick ta några tvättpauser emellanåt. Första barnet jag känner som hatat klott!

Jemayá sa...

ojdå, jag har en som verkligen inte bekymrar sig över att bli klottig :)