tisdag 14 juli 2009

Hos Strandmamman!

(Today D and I visited a fellow blogger and old schoolmate/friend at her summercottage.
Here a few photos: )

Är de inte söta, Strandhunden och Strandmamman :)?

I dag hade D och jag den stora glädjen att äntligen få besöka Strandmamman på hennes smultronställe, sommarstugan, eller "villan". Strandhunden Jakky påminde mest om en snäll isbjörn! Fast D varit lite rädd för hundar på grund av möten med några i mindre format som inte gillat barn, vågade han i slutet av dagen knycka en leksak av Jakky :). Härlig hund! Lika härliga är Strandmamman och -pappan som tog så väl hand om oss. Strandpappan tog oss ut på en ordentlig tur i motorbåten, första för D (vad jag vet, tror inte han varit med sin pappa heller), första för mig sen jag fick D :). Tyvärr tog jag med fel objektiv, men några bilder på den fina skärgården fastnade i varje fall, förutom foton från den trevliga eftermiddagen vi tillbringade hos dem.


I båten i dag tänkte jag "vilken jättefin sommar detta är" och då menade jag inte bara vädret. Har redan haft så många trevliga upplevelser, det tror jag man lever på länge in på hösten av!


Nu tar jag en liten paus till nästa vecka, jag ska nämligen på qigongläger från torsdag till söndag. D kommer för första gången att vara tre nätter hos sin pappa, mormor far igen till ålderdomshemmet. Ha det jättebra ni med!!

14 kommentarer:

Ann-Marie sa...

qigongläger-det hade jag tänkt på i somras men nu har jag inte alls håxat på det ens. Nåja kanske ngn sommar framöver...Jag har ju aldrig provat qigong ens, kanske man borde göra det först!
ha det bra!

Anonym sa...

Hups!! Jag kräver att du omedelbart photoshoppar vissa kroppsdelar på den översta bilden!!!!

Tack för att ni äntligen kom, det var en trevlig eftermiddag! Ska påminna D sen när han är gammal (och jag ännu lika ung som nu) att han var på sin första båttur hos oss.

Kramar! StrandMamman

Henrik sa...

Så bra att Du kan delta i qigongläger ha det så bra dessa dagar. Kram !

Anonym sa...

Så roligt med er utfärd, och vilka fina bilder! Tänker på dig och minns vårt första qigongläger - var det 2004? Hälsa gänget!
Kram, Gunilla

Saltistjejen sa...

UNDEBARA bilder!!!!!
och visst är det helt fantastiskt med desa bloggträffar! Så roligt att man liksom klickar IRL också!
Och som du säger så är det oftast sommaren vi använder för att ladda batterierna. Både med ljus och värme och aktivteter. Sociala och/eller bara avslappnande. Eller ibland både och. Det är ju dessa minnen man har med sig in i möra kalla vintern sedan.
Hoppas ditt läger blir riktigt bra också!
KRAMAR!!!!

Anonym sa...

Helt underbara bilder, igen.Strandmamman ser ut att ha en bit av paradiset hos sej.Fin strand.
Och oj va D njuter av båtresan o spännande träffen med Jakky.
Qigong-lägret blir helt super o du kommer att "leijaile" när du kommer därifrån.Själv åker jag idag till 6-års kalas till Åbo. Kram Tirmotanten.

Anonym sa...

Fantastiska sommarbilder! Och eftersom du verkat ha rört dig i Larsmo skärgård är det ju ännu bättre. Jag är ju född och uppvuxen i Larsmo, så jag tycker förstås kommunen är den vackraste i hela Finland (speciellt på sommaren).
Hoppas det fina vädret fortsätter under qigonglängret och att du har några riktigt fina och avslappnande dagar där.
Själv fortsätter jag med cyklandet. I går blev det exakt 80 km och i dag ska jag igen på en lite längre utfärd.
Kram.
Maggi

Anna, Fair and True sa...

Vad kul att ni fick tillfälle att ses! Men ni kanske ses då och då i o m att ni är gamla skolkompisar?

Jemayá sa...

Ann-Marie: jag tror nog man kunde komma helt utan att pröva också, man delas in i grupper på lägret och vissa övningar är så lugna och enkla, så man klarar dem direkt. Men det kanske känns trevligare att lite känna till från förr. Bl.a. i Nyykaabi arbis kan man dela i träningar! Hoppas vi ses där :)

Strandmamman: å jag som tyckte det var en så bra bild (fast lite oskarp)! Tur jag inte behöver ta bort den (till andra: fick tillstånd av strandmamman att ha kvar den :)! D somnade som en stock redan före 9 i gårkväll - sjön tog ut sitt :). kram

Henrik: tack,d et ska bli skönt att riktigt få koncentrera sig på sig själv bara :)

Gunilla: ja, det var ett tag sedan, saknar dig varje år på lägret! Nu blir det spännande då det är vid havet - de lär ska ha förutspått fint väder som tur är :). kramar!

Saltis: Strandmamman och jag har känt varandra sedan högstadiet, så jag visste att vi klickar IRL :). Men jag har aldrig hunnit ut till stugan, så det var skojigt att se den - ännu roligare att se STrandmammans fina foton då man varit där! Förra sommaren regnade mest bort här och det märktes sen i vinter, man hann inte ladda upp batterierna. Dessutom kan jag lättare göra allt möjligt skojigt med D i år, känns jättebra. Och nu än 4 helt egna dagar - härligt :). kramar!

Tirmotanten: vad skojigt med kalas!! Ja, jag tror nog lägret blir jättebra, det brukar det ju alltid vara! kramar!

Maggi: dethär var första gången jag varit i Larsmo "på riktigt", har bara kört igenom tidigare. Det var nog jättefint! Jag tror vi båda får fina dagar nu i slutet av veckan - kom ihåg solkrämen :). kramar!

Anna: jo, vi brukar nog träffas, om än alltför sällan. D har fått en massa fina kläder av strandbarnen, bl.a.

Anonym sa...

This looks like a lovely time! The kind of memeory Daniel will remember fondly!

Jemayá sa...

Julie (?): I think so, too - I hope he will be able to remember something even if he is so young, we've had such a nice summer so far and we're only halfway :)

Marianne sa...

Härligt! Jag blir jätteglad att höra att du har en så bra sommar med så många fina upplevelser!

Hoppas nu att qigonglägret uppfyller alla dina förväntningnar och mer därtill!

Kram!

Anonym sa...

yes, this is julie. Like a junkie lookie for a fix, i'm back to check out your photos!

Jemayá sa...

Marianne: det är verkligen en underbar sommar - fylld med avkopplande och varierande program, och sociala kontakter - det jag saknat så på vintern. Och förstås - värme, ljus, sol - och regn, skönt också ibland :). Lägret var underbart - nyss städat huset bara sådär i förbifarten, lugn, energifylld, glad :) :). kram!!

Julie: glad you do that, I'll write soemthing more soon :)