fredag 26 mars 2010

Goodbye spruce!

Min mamma planterade för cirka fyrtio år sedan en gran på vår gård - de senaste åren har den börjat se sämre och sämre ut. I vinter bestämde jag mig för att den skulle sågas ner, risken fanns ju att den skulle hitta på att börja ramla på vårt hus, vilket inte skulle ha varit så skojigt. I dag var det dags - det var lite vemodigt, har många gånger legat i sängen och tittat på den. Fåglarna har fått skydd av den och har haft en holk där också. Men det var bara en tredje del, toppen, som mera levde, så det var dags!





























































Lessamt nog upptäckte jag i samband med kvistplockning att hararna igen en gång gnagt på mina äppelträd. Samma sak varje år - jag skyddar dem på hösten, men sen kommer all snö och bordet är dukat. För jag kommer aldrig ihåg på vårvinterna att det behövs ytterligare skydd för stammen. Det har talats om att harpest härjat på många orter, "vår" hare tycks i varje fall må riktigt bra. Suck.

4 kommentarer:

Annika sa...

Vilket lyft!!
Usch, stora mörka granar gör ingen glad. Bort med dem!
DET är vårt lockrop på Skären också!!
Bort med granarna!! Bort!
Ett år röjde vi runt Stenö också, och tog bort granar som funnits på gården länge. SÅ skönt när de försvann.
Tycker mest stora mörka granar är ledamma...
Not my kinda tree!!
Hoppas det var Ok för din mamma också.
Kram!!

Saltistjejen sa...

Tycker det blev fint när granen togs ner. Mer öppet. Men visst man kan ju sakna ett träd som "alltid" funnits där också. Men när de är en risk för huset är det dags, Ang harskydd minns jag att mina föräldrar alltid satte någon form av "stålnät" runt trädet men en bit ut från stammen. Alltså inte tätt intill så somm du satt ditt skydd utan i en "cirkel" säg en halvmeter eller knappt det från stammen. Vet inte om det skulle hjälpa men då kommer ju haren inte åt de nedre grenarna heller? Fast om det kommer massor med snö så måste man såklart kanske skydda ytterigare för då kommer ju harne upp till de yttre grenarna och kan äta där såklart.
Svårt. Kanske ska du fråga om du kan få lite hundurin av ngn hundägare att sprida ut runt trädet?? Kanske kan hjälpa att hålla haren borta?
kram!

christina sa...

Mums för hararna!!! Saltis har rätt! Ett ordentligt galler runt äppelträden, med en stor diameter runt, så att grenarna inte skaver i gallret (blir sår i barken. Kommer det mycket snö måste man trampa ner eller skyffla bort snön på utsidan av gallret så att haren inte når upp. Harar är ju rätt stora djur och när dom sträcker på sig når dom högt upp. Barken på dom små grenarna är dessuton godare än var den är på stammen nedanför.
Bättre lycka nästa gång!

Jemayá sa...

Annika: jag tycker faktiskt rätt bra om granar, men inte när de inte mera har barr på sig....och platsen ska vara väl vald! Mamma skrattade mest och undrade hur hon kom på att plantera en gran just där :). Ser fram emot det extra solljuset på gården i sommar! kramar!

Saltis: detdär med hundurin var något nytt för mig! Borde man hålla på och skvätta det lite vartefter i så fall?! Tycker gallren är så fula, hade tänkt "packa in" trädet i slutet av vintern, men inte kom jag ju ihåg det i år heller :(. kram!

Christina: vet du om det finns något man kan göra då skadan redan är skedd?