söndag 14 mars 2010

Improved livingroom


Finally I have had some time to work on the new livingroom - to make it fit our new sofa :). Note the new flowers in the window - I wanted something fresh, instead of my half-dead old flowers....Since we spend a lot of time downstairs, D has most of his toys there and they are usually all over the place. Now I've tried to create a space for him and his toys - it remains to be seen if he stays there...but as long as most of the toys stay there I'll be happy :). My dear friend S in Helsinki, where we stayed overnight after the flight from Paris, gave D a wonderful present - a...jaguar (I think...D says Tiger :), now he can guard and protect our new sofa. Of course I need new curtains as well...I brought home some samples on Friday, but it'll take some time before I can go back to get them. It struck me that our livingroom is now becoming more and more "my" room - with colours and things I like, when so far I've been trying to respect my mother's things. So I guess now it's really she who lives with us and not we who live with her.

I was getting really worn out towards the end of the week. The falling snow from the roofs has caused extra worry and work - on Friday morning I was twenty minutes late to work due to the darn snow. After my cousin had cleared away the load of snow in front of our barn on Thursday evening, more snow had dropped down on the side of the barn later on without my noticing - and my car was parked behind it :(. To make it worse the temperature had suddenly dropped so the snow was icy and heavy. Last night it snowed again and it's really difficult to showel or rather "push" away the snow, since the ice on the ground is so uneven due to the the tractor tracks. I felt a hot hatred for the winter on Friday morning! I know it doesn't help, but life has been so hard this winter, I don't know if I can take more winters like this, this is the simple truth. I can't afford to hire a janitor to help me, but I can't do it all by myself either. Someone suggested I could try to rent out the house, but I think it might be hard to find someone who'd need as big a house as this, and where would we go? If any of you feel like spending a winter here - pls get in touch!!!

To top off the week I also found out it's unlikely I'll be able to continue as an assistant next autumn - my contract runs out in the beginning of June and there are others who have worked longer than me who will be out of a job. I'm really sad about this, the part time job has given me the financial security I have needed, but also a "context", colleagues, an employer etc. I have also been able to do other jobs in the afternoon. Unfortunately I haven't had much time to write - actually, hardly at all. Right now I have lots of ideas for articles, but no time to write and I don't even know who'd buy them. So once again my life in six months is a big question mark. I'll try to have faith - things always seem to work out somehow. If I can't continue as an assistant, that means there would be more time to write, less stress in the mornings - but more insecurity with the income. But there is a small chance I can continue like this, so I'll try not to worry.

On Friday night I was going to the indoor swimming pool after dropping off D at his dad's - only to find out I had forgotten the swim bag at home. When I get too tired, I start forgetting things and it just makes everything worse, I feel the universe is out to make life for me as difficult as possible, preventing my attempts to relax or find some release in the middle of the struggle. When I got home I was almost at breaking point, but a night of good sleep, a more energetic feeling on Saturday - and I'm back to normal. Trying to make everything work out.

I actually had a very good day yesterday, managed to clean at least part of the house (of course something got stuck in the "pipe" of the hoover, so I couldn't finish), went for a short walk in the beautiful sun with a friend, had a bath and treated my hair with some henna I found on Friday in the shop (where I went instead of the swim...), had dinner with two friends I haven't seen for months and finally topped it all off with a concert and a visit to a pub with two other friends. There we got a bonus concert, a young girl and boy were singing and playing the guitar really professionally!

At the "Jeppo Windorchestra" - concert together with the band "Toby Loth" (playing a kind of "fantasy" music - a bit hardrock, a bit Celtic influence, interesting!) I was practicing photography in difficult lighting. I really have such a hard time with the technical bit of the camera, but I can only hope that little by little I'll learn to take good photos in any kind of light.

Now I should continue with the hoovering (got out the toy that blocked it....) and putting away laundry, and cook and....

Thank you to those of you who still occasionally check out my blog. I hardly ever read any other blogs anymore (simply don't have the time) and as you notice, the posts here aren't too frequent either...I'm active on Facebook, though, it doesn't take long to write one sentence now and then and check out friends´ sentences :).

14 kommentarer:

Anonym sa...

Du får inte sluta blogga, för åtm jag läser jätte gärna och jag vill inte gå med i facebook.Det är ett under att du orkat med allt som ett hus kräver. Det är faktiskt mycket jobb med ett hus. Det är som ett evigt projekt för alltid ska nåt fixas.Mycket jobb utomhus och även inne. Du är värd en diplom för allt utomhusjobb du klarar av själv.Alla kvinnor skulle nog inte klara av allt som du gör.Jag har svårt att tänka mej att ni skulle bo nån annanstans.Jag tror ni skulle sakna huset.Speciellt som du fixat upp så mycket där under senaste åren. Soffan ser fin ut o jag tycker den passar med gula gardiner, blir bra effekt. Mattan passar ju perfekt med soffan.Ser jätte fint ut.Och nu går vi mot våren och snart smälter snön och din underbara trädgård börja blomstra.Kram Katri

B-M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
B-M sa...

du är inte ensam om att inte orka med denna vintern! Vi har eluppvärmning och nu ligger två stycken på närmae 800 euro och väntar på betalning :(. Och då har vi inget stort hus.....

B-M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
B-M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
B-M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
B-M sa...

sorry, datorn hängde sig :)

Jemayá sa...

Katri: jag får tänka att jag skriver till dig och några andra :). Skriver också på engelska nu, eftersom jag har en släkting i USA som jag vet tittar in nu som då. Det känns nog hemskt att tänka att jag borde göra mig av med huset - men min ledstjärna har alltid varit att livet är till för att leva och helst njuta av det, jag hinner och klarar helt enkelt inte av allt tillsammans, något borde falla bort. Som det nu är gör jag inget annat än jobbar först med jobb, sen med allt här hemma (och lite D och mamma också förstås) - mycket litet tid lämnar över för mig själv, och sen är det ju alla kostnader också förstås. Men kanske ett under kunde ske - pappa kunde låta det regna femhundra euros sedlar över mig från himlen så jag kunde anställa hjälp :). Sen detdär med andra kvinnor - jag har börjat inse att alla "hjälplösa" kvinnor egentligen är otroligt smarta, det skulle kunna om de ville, men varför anstränga sig då det alltid finns karlar runtomkring som tar hand om saker och ting. Gud vad skönt det skulle vara att sitta och lacka naglar t.ex. (hmm, varifrån fick jag det, kanske hellre läsa bok :)och ha en gubbe som hugger veden, skottar snön och gör allt annat. Tack Katri för dina ord - speciellt slutknorren om blommorna, trädgården skulle nog vara allra svårast att skiljas ifrån! kramar!!ps. sorry, jag hann helt enkelt inte ringa, det fanns så mycket att försöka få gjort innan D kom hem.

BM: :), jag tog bort det extra. Ja, det har nog tärt på alla denna vinter, utom möjligen vissa hurtbullar som bara legat i skidspåren hela tiden, oberoende av temperatur eller annat...För mig har det blivit extra tungt med oron för mamma, mycket jobb och sen som pricken på i alla besvär med vädret.

ulrika v sa...

Ser verkligen fint ut med soffan, blev ett helt nytt rum! Det ger säkert mer energi. Och jag önskar dig tilltro med jobb, tilltro att det som är bäst just nu kommer till dig. Kram ulrika

Ann-Marie sa...

Vet att det inte är så lätt att låta bli att oroa sig för framtiden men jag tror också att det ordnar sig på sätt eller annat. Det är jobbigt med små barn och gamla föräldrar på samma gång. Dessutom ett stort gammalt hus men visst har du ju glädje av det också.
Jag läser din blogg för det mesta -kommenterar dock inte så ofta. Har inte tänkt börja m Facebook.
Du har alltid så fina bilder - å vad katten ser välmående ut!

Unknown sa...

Grattis till det nya vardagsrummet, det ser jättefint ut! Det blir säkert kul för D att ordna in sina leksaker i hyllan. Hoppas det ordnar sig så att ni kan behålla huset. Den snömängden som vi haft denna vinter borde ju vara ett undantag... Vi har faktiskt haft ännu mer snö i Kyrkslätt än vad det var i Korsholm, som jag besökte senaste helg. Katten är jättegullig! Dina foton är alltid inspirerande att titta på.
Snart är det vår och livet känns lättare :)

Annika sa...

Vilket fint vardagsrum!! Gud, vilken mysfaktor.
Men, ja..jag hör att det liv är jobbigt nu. Mkt att fundera över och så.
Jag hoppas innerligt att allt ska ordna sig till det bästa.
Att hyra ett ett stort hus på landet tror jag är svårt. Jättesvårt, och sen är det ju ändå du som har det ytterasta ansvaret om ngt går fel. Inte lätt det heller.
jag hoppas att du orkar bo kvar i ditt vackra hus, men att saker och ting med snöröjningen ska bli bättre. Till mim mormor i Närpes kom Närpes Stad och skottade med snöslunga o plog, körde upp hela gårdsplanen åt henne. Vet inte om det är ngt som kan vara aktuellt för dig. Min mormor skulle aldrig, aldrig ha klarat av att skotta väg och gårdsplan själv.
Fina bilder.
Hoppas att du inte slutar blogga, U. Du kan ju ta uppehåll då du känner för det, men SLUTA inte.
KRAM!!!

Jemayá sa...

Ulrika: tack - hade ett bra veckoslut, fick både laddat batterierna och städat upp här hemma, då känner jag mig inte så upp i varv då jag ser allt ogjort. Hur mår du? Inte hinner jag ju ta kontakt någon gång heller :(, men tänker nog mellan varven på dig. Stor kram!!!

AM: det blir ju ofta så att jag avreagerar mig här på blgogen då jag blir riktigt, riktigt trött - då verkar det ju värre än det kanske egentligen är. Nu just känns det riktigt bra igen, jobben i vår är lämpligt fördelade för tillfället i varje fall! Jo vår Fia mår bra :). Tack för kommentaren!

Isabella: tack, så är det! Efter den låånga vintern har man inget extra för setbacks mera - i morse var det - 24, urk, men det blev ju varmare igen, tack och lov.

Annika: jag borde få hjälp med någon bit, eftersom jag måste jobba...å andra sidan blir det bara lättare och lättare med D och snart kanske han kan börja hjälpa mig :) :). Jag vill egentligen inte heller ha blogguppehåll, kontakten här via är så viktig, jag önskar bara att flera skulle kommentera, trots att jag inte hinner läsa deras bloggar - i sommar blir det stort "blogguppdaterings-talko" för mig, då jag läser ikapp på alla intressanta bloggar jag inte hunnit med. Tyvärr är ju bloggar lite av färskvara och kommentarer för gamla inlägg blir lite ...ensamma. Men vi får hoppas jag får bättre rytm och hinner både läsa och skriva mera! stor kram till dig som orkar följa med mig!!!!!

Anonym sa...

varfor inte:)