torsdag 6 januari 2011

2010/dec



Vad hände ifjol - tänker helt själviskt summera det. Fast när jag började på märkte jag att det tar alldeles för länge...och det mesta har jag ju faktiskt skrivit om, utom de senaste månaderna. Så jag tar december här, om jag hinner, går jag längre tillbaka nästa gång.

Så här direkt efter 2010 kommer jag främst ihåg att D och jag började resa - vi var ju både till Frankrike, Muminland och Turkiet. Sen hade vi det tunga - sex gånger fick jag ringa ambulansen. Speciellt i början av året var det touch and go igen en gång för mormor - hemma cirka en vecka och sen igen in på sjukhus. I sommar var det blödande tarm och nu i höst igen vätskeansamling, då hjärtat inte orkade. I höst var jag själv väldigt trött - egentligen utan orsak och jag fick ju också en dos sol i Turkiet, men ändå var det mycket tungt att leva i november. Pengamässigt lättade det oerhört efter att vi upptäckte att det fanns skog att hugga, vilket de gjorde redan i höst...Har förnyat det mesta: bil, kylskåp, spis, tvättmaskin, soffa, vardagsrumsbord + stolar + matta, tv-"skåp" :). Nytt avloppssystem byggdes och som bäst håller vi på att gå över till bergvärme.

Jobbmässigt har det varit bra - i vår nästan väl mycket med
halva tiden som assistent på dagis, resten som frilans och företrädare. I sommar var det knapert med pengarna
, men det ordnade alltså upp sig :). Plockade potatis i höst i cirka sex veckor, sedan har jag haft mycket företrädarjobb och rätt mycket lokaltv, eftersom en slutade från i fjol.

Mycket fotograferande har det varit. Vid midsommaren startade projektet för fotoklubben i Nykarleby. Vi fotograferar ett år - varje person som är med har "sin" dag, då ett foto ska tas. Det blir ca två foton per månad och alla publiceras sen i en bok i höst. Det blir spännande, men det har också varit jobbigt. Två av "mina" dagar har jag varit tvungen att ta först D och sen mormor till läkaren. Och jag tror att min kamera har haft något fel - när jag nu fått min nya kamera, tycker jag fotona direkt är bättre, trots att jag knappast blivit bättre fotograf på några dar!

December


Jösses, jag kommer knappt ihåg vad jag gjort
mera (får ta till kalendern). Kallt har det i varje fall varit. Det var också mycket jobb med flyktingbarn, även om två av de jag företrädde blev myndiga, vilket betyder att företrädarskapet automatiskt upphör. Själv blev jag också fadder till en liten nigeriansk tös (Oravais kyrka på bilden, där dopet förrättades - fick inga bra foton). På förläggningen var det julfest, men vi var bara en stund, eftersom D ville ha hamburgare istället för gröt...

Sjuk-och hälsovårdssamarbetsområdet bjöd närståendevårdare på
jullunch, vilket jag verkligen uppskattade. Majoriteten var
pensionärer, men det var trevligt ändå.

D fick en ordentlig förkylning i början av månaden och missade sin dagisjulfest och...ja, kanske det var vattkoppor han fick efter jul. Musiklekis bjöd in föräldrarna före julen, det var kul att få vara med, även om D var överraskande mammig (på fotot var det inte alls meningen att någon skulle ligga på golvet heller....).














D hade också "dvd"-kväll för några flickvänner - mera sådant!

Ett tecken på att livet lite i gången blir lättare är att jag igen börjat titta vad som kommer på tv. Förr var det ingen vits eftersom det helt enkelt inte fanns utrymme för det, men småningom börjar det finnas.

Det har också varit många "parties", Mary Kay och Ljus. Det är de enda gångerna man riktigt träffar andra mammor med barn sen man börjat jobba. Tycker ni jag blev vackrare av make upen vi testade en lördag hos mig...? Märker att jag glömde läppstiftet och så hade jag hösten läppherpes nummer två på fotot....Nummer ett fick jag dagen efter att vi testat Mary Kay crèmer :). Tror att jag håller mig till min gamla vanliga stil ändå...fast nya grejer har jag att använda :).
Fick igen börja skjutsa D till Karleby och var och simmade på samma gång - det hoppas jag blir rutin, för kilona har igen en gång samlats. Yoga för kvinnor var jag på en lördag - jätteskönt!

Förutom företrädaruppdragen, skrev jag EN hel artikel (skrivandet har legat på is i höst, ingen ork eller inspiration efter september!), gjorde en liten översättning och var med om den direktsända julsändningen i lokaltv igen en gång. Så jobbmässigt var det faktiskt rätt fullt upp, fast december brukar vara lugnare.

Så har jag ju faktiskt haft mansbesök tre gånger i december. En vecka före jul dök en spanjor upp via Couchsurfing - det var jätteskoj. Vi satt och pratade till klockan tre, vilket verkligen är en prestation för mig. Men han stannade bara en natt, tyvärr. Han var jättebra på att leka med D, men han var på Skandinavien rundtur och skulle vidare. På julafton var ju mitt fd företrädarbarn här och så P från Hfors på nyårsafton.

Det blev ett lite annorlunda jullov än jag tänkt mig, eftersom D fick de konstiga fläckarna. Jag hade tänkt att vi ska besöka mera folk, bjuda in och att jag generellt skulle satsa mera på D, men istället blev det rätt tråkigt för honom. De första dagarna vågade jag inte ens gå ut med honom, då jag trodde att febern skulle bryta ut - men det gjorde den ju aldrig.

Sen var det förstås kaniner, kaniner, kaniner i december, så in i norden.....puh! På fotot en snabb testbild av Elmer, med nya kameran.

Men summa summarum, såhär efteråt har det ju varit en riktigt bra december. Mormor har också sakta men säkert igen en gång återhämtat sig. Lika har jag nu på julledigheten. Har sovit massor (utom de gånger jag vakat....) och verkligen fått koppla av från jobb också. Det har varit ovanligt tyst från förläggningen också, men så har flera av barnen varit bortresta till släktingar eller vänner.

Tja och så kanske man kunde säga att året innebar att bloggandet steg tillbaka för fb:andet. Jag har inte haft så mycket tid och möjlighet att skriva långa inlägg på bloggen, men på facebook är jag titt som tätt - och får också "delta" i andras liv. Här på bloggen hinner jag inte läsa långa inlägg och är man inte själv aktiv, varken läser eller skriver just alls - ja, då är man nog out! Men vi får se hur det blir i år, kommer bloggandet tillbaka, eller får det snart helt vika för min del...remains to be seen. I varje fall kunde de förenkla detta med att ladda upp foton hit!

Jag hoppas verkligen att mina batterier nu är laddade och att jag bättre känner att jag hinner med i vår. Redan om två veckor får jag koppla av igen - mormor ska på rehabilitering, D till sin pappa och jag åker till Hfors :) :). Hurra för jämn rytm av jobb/roligt/lugnt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej, och JätteGott Nytt År till dig! Roligt att igen läsa om vad du sysslat med. Snälla ge inte upp bloggen. Jag tycker det är så kul att läsa, fastän jag inte alltid hinner kommentera. Din blogg är min länk till Ö-botten förutom förstås kontakten till min familj. Ha det bra. Kram Kiika

Anonym sa...

I love the picture of you! I recognise those eyes!
julie
I thought D had his legs tied together when I first saw the butt picture...i was concerned for a moment!

Pia - My Green Blog sa...

Hej och God Fortsättning!
Tack för att du delade med dig av ditt år som gick. Det var roligt att läsa. Du och jag kan ta varandra i hand i mångt och mycket. Det verkar som om vi har samma rytm...eller påverkas på samma sätt av energierna.
Jag hade också en jobbig höst men nu har det lättat lite och jag ser fram emot våren med nya ögon :)
Kram Vännen!

Jemayá sa...

Tack Kiika :). kramar!

Julie: sorry I didn't write in English, sometimes it's so much easier to just let it pour out in my mothertongue, and I think you are the only English-language reader! But I'll try to write a bit more in English!

Pia: men så roligt att höra från dig igen! Har mellan varven funderat hur du har det, då det varit tyst! Ja, med nya året känns det verkligen som om allt börjat på en positivare ton - vi får hoppas att det fortsätter så! kramar!!

Anonym sa...

No need to appoligize! I understand and I always enjoy your pictures! jj