söndag 30 januari 2011

Skönt veckoslut!

Det blev ett skönt veckoslut hemma nu. Gårdagen började lite råddigt, åkte fram och tillbaka på vägen till butiken, eftersom jag trodde jag glömt plånboken, men sen på väg hem igen kom på att jag hade den i bakluckan...sen hämtade jag en pizza och åkte in i en driva när jag skulle svänga, det var så otroligt halt trots sand. Som tur är lyckades jag backa loss. Men sen blev det en jättebra dag. Vi fick sällskap av Ds kompis L och hennes mamma, som är helt underbar! Hon städade min diskbänk, medan jag var upptagen med "kaninhämtaren"(berättar längre ner :) och sen ännu innan de åkte, hjälpte mig att plocka undan leksakerna, så jag kunde dammsuga. Sådan hjälp uppskattas verkligen!!!! Det gav mig en sådan kick att jag gjorde zumba till dvd i vardagsrummet och dammsög alla rummen i bara farten. Sen var jag fräck och sa inget till D utan tog ett bad helt ensam (han brukar alltid vilja bada med mig, fast snart börjar han nog blir för stor, och jag med, vi ryms helt enkelt inte!). Det var så skönt att ha städat nedre våningen (övre våningen ska vi inte tala om nu....), ha fått motionerat (steg på vågen då jag kände mig så bra...tyvärr stiger bara vikten hela tiden) och sen ännu koppla av i badet.

På kvällen fick vi ännu vänner på "kanin-exkursion". På bilden Maya med sina tre ungar. De är mera "representabla", trots att de också sparkar som bara den när man tar dem i famnen. Men när de är i buren kan man lätt paja dem. En av dem ska jag behålla som sällskap till Maya, två är reserverade. Har inte ännu försökt ta reda på vilka kön de är, de är ju trots allt bara cirka fyra veckor gamla än.

Både D och jag var nöjda med dagen, båda hade fått socialt umgänge och jag dessutom hjälp.
Det lättade också betydligt att två kaniner fick ett gott hem - damen har två shetlandsponnyer, två katter, två hundar, ett marsvin och om jag förstod rätt, några gamla kaniner från förr :). Åh då de två som är kvar skulle få lika goda hem (på bilden till vänster)!!

Testade idag med att föra ner Doris till Elmer - jag har tänkt laga en bur till henne där nere men sen slog latheten till och jag beslöt att testa om jag bara helt kallt kan sätta henne ihop med Elmer i hans bur -eller egentligen har han hela grovköket, för några veckor sedan lyckades han göra ett hål i sin bur och jag har bara stängt dörrarna, så får han ha rummet för sig själv. Det verkade gå bra - fast jag hoppas verkligen kastreringen fungerade, annars har vi ännu fler ungar om en dryg månad, de kom ihåg vad de brukar göra tillsammans.....Nu är hon ännu tillbaka med sina två restrerande ungar. Hon har tydligen diat sina större ungar efter att jag direkt tog bort fem ungar som hon födde för några veckor sedan. Tänker att det är bättre att "behovet" minskar lite i gången, kan bli mjölkstockning om alla diare plötsligt försvinner. Planerar redan hur jag ska möblera om i mitt arbetsrum (och förstås ha storstädning), då jag får bort kaninpojkarna. Men det kan tyvärr ta en tid än.

I dag skiner solen och jag planerar att gå ut med D senare i dag, kanske tar vi en tur till skidspåret. Härligt :).

ps. om min lista på läsare stämmer, så tittar ni in från alla möjliga ställen, Lahtis, Tampere, Kokkola etc etc. Snälla ni, skriv helst ett "hej" och någonting om ni läst, så ger det mig mera inspiration att skriva!!

7 kommentarer:

B-M sa...

Hälsningar från Vörå :)! När det blir vår skulle du och D kunna komma hit nåt och hämta litet perennplantor om ni vill - och spana in snöbollsbusken (som jag hoppas överlever vintern...).


hälsar B-M

D´s småkusin sa...

Jag o barnen prata härom dagen om att vi borde fara o hälsa på er och era kaniner. Få se om vi kommer oss före ni inte har dem längre. Hoppas det! De ser ju så gulliga ut.

Christina sa...

Tjilevippen från oss som var på kaninexkursion. ;-)

Anonym sa...

Hejs från Ejdevägen :))

Jemayá sa...

BM: det skulle vara jättekul! Måste komma ihåg det sen!!

N: tyvärr tror jag nog vi har de kaniner vi har nu en längre tid...men kom ändå så snabbt som möjligt :)

Christina och Tiina: :).

carina sa...

hej hopp från Kokkola!

Jemayá sa...

hopp hej från jepo :)