lördag 3 februari 2007

Early morning

D has been a bit cranky and restless for the past week. One reason: new tooth! Now he has five! Three up front and two down front.

Äh, nu orkar jag inte med engelskan :). D har sovit rätt bra, har i allafall inte behövt stiga upp på natten, men första morgonmålet (mammas bröst, och i hennes säng...) har sakta segat sig tidigare och tidigare. Först var det kvart före sex (då jag inte mera orkade vyssja till sömns så nära "deadline"), de senaste morgnarna har det redan varit halv sex. Igår var spännande för D - vi var på babyrytmik. D börjar ju bli lite stor, men tack och lov fanns bebisar från två månader till femton månader. Jag hoppas han fick mall på krypandet av en babysimpolare, som också fanns på plats (två veckor äldre än D). Annars var det också trevligt att träffa mammor och sjunga sånger. Är själv urusel på att komma ihåg ord till sånger, så på detta sätt kanske min repertoar blir lite mera varierande här hemma också. Jag gissade att det nya skulle märkas i natt, och jag hade rätt. D somnade bra, men när jag själv gick i säng elva (ville lite koppla av framför dumburken då det ju var fredag. Skulle ha velat se Irina Björklund i Jstad spela på såg, men kvällsnöjen får ännu vänta, tv:n fick duga) vaknade han och jag fick ta upp honom, nappen räckte inte till. Kvart över fyra vaknade han igen, och eftersom nappen hade försvunnit in i sovpåsens svarta hål fick jag springa ner och hämta en till. Han lugnade sig, men suckade och svängde sig i över en halv timme, så min sömn var förstörd (och nu är det också fullmåne...), fast han sen somnade. Nu är klockan sex och jag hör honom igen. Over and out...

5 kommentarer:

Anonym sa...

På fredagskvällarna om drygt 15 år kommer du att vaka till kvart före fyra då han äntligen kommer hem...Allt har sin tid...Som tur är blir det några år dess emellan som blir någorlunda normala:)

Annika sa...

Så sant som Christina skriver...Om ngra år ligger du och väntar på att få höra dörren öppnas...
Du ska se att det snart stabiliserar sig på sömfronten för den lille D.
Förresten, såg en fantastisk sångerska på "vridin" i Närpes i somras, Sonja Biskop. Letade som tusan efer en cd med henne i somras förgäves. Visst kommer hon från dina trakter?

Anonym sa...

Hoppas du i alla fall får några år av riktigt god sömn innan tonåren inträder ; ). Ha det bra!!

Anonym sa...

Hoppas att han inte blir som min lilla herreman A, som i knappa 2-årsåldern många många morgnar stod bredvid min sängkant vid 5-tiden och med högsta brandvarnarvolym på gastade "Mammaaaa! Maaaat! NUUUU!!!" och samtidigt pekade med hela armen mot köket... Och om mamma försökte vända dövörat till så fortsatte sirenen tjuta så länge tills hon gav sig, ibland upp till en timme... Snacka om att kvinnans plats är i köket!

Nu vet jag vad du ska få för musik till dit sköna bad, vi var nämligen och lyssnade på Irinas förtrollande sång & musik igår kväll, satt på första parkett dvs bordet närmast scenen alltså 2 meter från henne & sågen. Och jag köpte hennes skiva!

hälsningar från Ejdevägen

Jemayá sa...

Är nog optimistisk inför de kommande åren med sömnen :).

Annika: Jag tror Sonja Biskop kommer från Kronoby, kan försöka hitta hennes cd då jag någon gång kommer mig till stan!

"Ejdevägen" - det tycks ta tid innan jag får mitt eget bad, men nu börjar jag lugna ner mig så mycket så jag kan tänka mig att komma på besök :). Hoppas nästa vecka skulle bli en då saker och ting reder upp sig, så får jag ro att njuta av badet!