tisdag 16 oktober 2007

Oj nej!

I dag gjorde jag min återdebut som aktuellt-ankare i ny-tv. Första gången gjorde jag det för ca tio år sedan - då såg jag ut som en rädd hare i rutan, nu tycks tiden ha stått stilla för så ser jag ut också denna gång. Det gick inte alls bra. Jag hann inte tänka igenom och skriva ner vad jag ska säga mellan nyhetsinslagen, med följden att mina råddiga anteckningar gjorde mig osäker och hjälpte inte till med att komma ihåg vad jag skulle säga. Tack och lov var det inte direktsändning, men jag fick ta om och om och till sist började jag bli både jättetrött och också nervös - tiden när jag hade sagt att jag säkert är tillbaka hem kom och gick och vi var inte ens halvvägs. Min hjärna tycks ha problem med att koppla över till snabbare takt, nu är den van vid att jag får sitta ensam vid datorn och i lugn och ro smaka på ord och meningar, deleta ibland, kanske kolla ett ord i ordboken eller vänta tills ordet jag söker dyker upp. Nu blev den bara förvirrad - och det märks. Usch, jag hoppas folk missar hela lokaltv-starten. Det blir smärtsamt att se, men jag borde nog kolla för att på något sätt försöka förbättra tills det är dags nästa gång. För i detta fall är nog "det kan bara bli bättre" ett faktum :(.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Övning ger färdighet. Borde det inte finnas nån form av "manus" till såntdär också. Och gamla goda "välplanerat så är hälften gjort",gäller i största allmänhet.Knappast är det så illa som det kändes för dej, man är alltid själv mest kritisk. Det är nog bara till fortsätta o jobba på, rutiner ger trygghet och snabbhet.Kram Katri

Anonym sa...

Tekniska problem, försöker publicera kommentar, men går ej igenom....eller sp kommer den kanske fler ggr plötsligt.Sorry isåfall, få se hur det går nu....Katri

Jemayá sa...

Det var inte riktigt så hemskt som jag hade väntat mig, det kändes värre då det tog så länge. Men mycket att förbättra finns nog, och nu vet jag vad som krävs, och vad jag behöver för att det ska bli bättre.