måndag 21 januari 2008

In the capital!

När vi satt i restaurangvagnen i går på väg till Helsingfors, sade jag till paret som satt framför oss: " vi är på tåg för första gången", så kom jag på att de kanske kan missförstå, så tillade jag: "fast jag har nog åkt tåg förr, förstås, heheh"...det blev lite konstigt, men annars gick resan perfekt. Bara några smärre missöden - D trillade av bänken, första toalettbesöket gick inte så bra, pga alla knappar att trycka på. Mamma ville ju inte bli blottlagd på toalettstolen till alla i gången, om D skulle lyckats trycka på "öppna-knappen" just då. Inte ville mamma heller att det skulle bli fullt pådrag efter att D tryckt på "hjälp"knappen. Så vi var lite oense under det besöket (läs: D grät och kastade sig på det, troligen inte så rena, wc-golvet...), sen gick det bättre då D fick trycka på alla nödvändiga knappar före och efter... Vi var och lekte i lekhörnan, åt och sedan sov D i vagnen sin över en timme och då var vi just framme! Då vi åkte till södra Haga sa jag till D: "det är nästan lika mycket hus som i Kokkola", då han satt och tittade runt sig. På kvällen var det lite jobbigare - såååå många nya knappar att trycka på, såååå många skojiga små prylar att titta och pilla på, speciellt i flickornas rum, och till sist började han bli rätt frustrerad över att mamma skulle sitta och prata och inte koncentrera sig på D. Nu kokar jag gröt, och sedan ska vi åka spårvagn, tjohoo :). Funderar på att det nog är hälsosamt att emellanåt komma bort hemifrån, man uppskattar mera det man har när man får lite perspektiv till det. Fast det varit full fjong på sen mommo for på rehabilitering, har det nog kännts tomt i huset ändå. Vi har ringt henne några gånger - D har helt tydligt vetat vem han pratar med och berättat saker till mommo (som tyvärr bara han själv ännu förstod...). Tror vi åker hem redan på onsdag, det får räcka som en första "långresa". Är själv också rätt trött efter alla aktiviteter i år, så det blir riktigt skönt att få sova i egen säng, utan att vara på högvarv av allt som är på gång. Men det ska bli skoj att se min gamla arbetsplats och kolleger och få känna av storstadslivet de nästa dagarna!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Jag måste bara säga hej, medan jag tittar in. Va stora D har blivit, men lika söt ännu! Wili är fem månader och vi kämpar med eksem och min egen trötthet. :P Annars är det väl bra. Va skoj det låter med miljöombyte, även om det säkert är krävande.

Annika sa...

Hoppas ni har det jättemysigt och trevligt i storstaden! Och att ni stannar lite längre än du tänkt!! Lång resa är det ju för er...Så bäst att passa på att ta lite tid när du väl är där :-)

Anonym sa...

Very nice that you found time to visit Tiina and I. She really enjoyed it and it did her well. You have a very wonderful son and can be proud of his upbringing. What a cutie! What an appetite! The only other kids that age I have seen eat so hardy were my own two boys. It was nice to watch him eat and to show how much he liked it. It definitely made Tiina feel good. D played so well with the cars. He would have been in heaven if he had been turned loose in the boy's room! He was a bit perplexed about the sliding glass doors preventing him from pressing all of those buttons ;-) Thanks for a wonderful time!

Anonym sa...

Tåg är det ju roligt att åka även när man är vuxen! Jag blir alltid på gott humör på tåg.

Jemayá sa...

Bitte: men hej!! Vad skoj att du tittar in. Jag förstår du känner dig trött, själv tyckte jag att jag var som tröttaste just vid 6-7 månader, när D började dricka ibland en gång per timme på nätterna. Sen tog jag tag i det och avslutade det hela, sen blev det bättre!

Annika: hade egentligen tänkt stanna till torsdagen, men ville hålla programmet öppet om det går illa. Dvs var beredd att åka hem direkt :)!

Matt: Thank YOU! D showed most enthusiasm on the trip when you brought out the cars :). Nice to see your home as well - pls say hi to Tiina and the boys!

Matilda: nu var det ju verkligen annorlunda än tidigare för mig, men jo, det är trevligt att åka tåg. Bra är det också att det numera finns en lekhörna, så det blir lite mera programnummer för barnen. Vår resa tog 4,5 timmar, så det behövdes lite lek också.