lördag 7 januari 2012

Första veckan slutar bra

Nu har jag tre dagar "ledigt",dvs D är med sin pappa. Sen nyårsnatten har jag varit lite energilös och haft från och till ont i halsen. Igår orkade jag inte gör något alls. Slappade vid datorn, lästee i en bok jag fick i present (som visade sig vara rätt hemsk, heter "tre starka kvinnor", men hittills har jag läst om en rubbad kvinna och en lika sjuk man, tror inte jag tar reda på den tredje alls...)  och sen på kvällen framför tv:n. Skönt i och för sig, jag ser väldigt sällan något "eget" på tv, det är Bolibompa som gäller...Också här märks skillnaden till förr. Så länge mamma levde tittade hon gärna på tv tillsammans med D och jag kunde sitta vid datorn eller gå upp på vinden och titta på något eget program, men nu skulle det vara ganska konstigt med en kotte på varsin våning framför två skilda tv:n...Fast onsdagskvällens "Grey's Anatomy" håller jag fast vid. Det är "mammas tv-kväll". Problemet är bara att Finlands tv håller på och pausar den hela tiden och sen märker jag inte när den börjar igen, så det var inte många avsnitt jag hann se på hösten.

I dag har jag äntligen känt mig mera energisk och har fått röjt bort det värsta som samlats i huset. Det var inte svårt att städa undan julen, eftersom jag inte satt fram just något alls. Granen var jag tvungen att slänga redan i början av veckan. Jag fick den redan på självständighetsdagen (6.12) och tänkte inte på att jag borde ha haft den att stå i vatten där ute, eftersom det var på plus största delen av december. Följaktligen var den torr redan då jag hämtade in den :(. Får vara tacksam att jag varje jul får en gran levererad, även om jag smått tänkt att D och jag skulle ha kunnat gå ut i skogen och söka vår egen gran i år. Det får bli nästa år.

I går försökte jag gå på promenad, men det märktes att jag inte var i skick. Kändes inte alls bra och svängde snabbt om - efter en kilometer var jag helt slut. I dag har vi årets första riktigt kalla dag (-18) och solen sken, så jag var tvungen att göra ett nytt försök och nu kändes det helt bra. Samtidigt fick jag äntligen skottat infarten och gångarna på gården. Har låtit senaste snön ligga, blev så trött på att skotta, skotta, för att sen se allt bara smälta bort. Dessutom drogs jag med spänningshuvudvärk flera dagar efteråt. Jag har kommit överens med en som skottar med traktor i byn att han ska komma då det kommer ordentligt med snö, men tydligen har han inte tyckt det varit tillräckligt ännu....

I kväll ska jag faktiskt och dansa :). Jag är så glad över mina nya bekanta från Nykarleby. Jag startade en sluten diskussionsgrupp på facebook i våras, då jag kände mig så ensam: "enastående föräldrar" (en annan mamma kom på det superba namnet) och via den har jag lärt känna andra frånskilda i nejden. Mycket är tack vare en nyskild i grannstaden, som tog kontakt med mig i våras efter en kolumn, där jag diskuterade detta med att vara ensamstående. Hon har varit en "motor" och fört samman en massa människor. Jag är så glad! Nu har jag människor att umgås med på veckosluten också. Ska bli spännande att åka till ett helt nytt ställe och dansa - söderut till de finska trakterna. Har aldrig varit dit, även om jag hört att det ska vara "bra", dvs mångsidigare musik och yngre årgångar än i svensktrakterna. Nu ska jag ännu ta och röja bort mösskiten ur köksskåpet (suck). D fick till present två moderna mössfällor :), de ska gillras sen. Jag slutade använda mössfällor för cirka ett år sedan då jag tyckte det var så obehagligt att vara tvungen att ta livet av dem då de fastnat med ett ben eller i svansen i fällan :(. Katterna tar ju någon mus nu och då (har ofta upp skåpdörren på natten), men det hjälper inte. Så sånt, livet på landet i vårt hushåll :)

Är så glad över det nya året :). 

Inga kommentarer: