tisdag 24 januari 2012

Moving!

Det blev en historisk dag - lämplig såhär i början på kinesiska nyåret :). D sov oroligt förra natten igen - näsan har varit täppt igen i två nätter och då snörvlar, suckar och snurrar han runt i sängen, så jag såklart inte kan sova. Är inte mera van att väckas flera gånger i natten, så jag försöker ignorera det in i det sista, vilket förstås gör det värre. Var ganska mör i morse och bestämde mig hastigt och lustigt för att hans säng nu ska flyttas in i hans rum. Den har stått bredvid min säng, men för det mesta tom, eftersom han snabbt flyttat in i min säng direkt något hänt. Då vi sett på inredningsprogram på Bolibompa har han klagat på hur tråkigt hans rum är och hur han vill göra om hela huset. Jag visste alltså att det behövs mer än bara sängflytt för att motivera honom. 

D in his "new" room - with "curtains" around his bed, which I moved here today. I hope it'll inspire him to start sleeping on his own.
En väninna påpekade att förskoleinskrivningen nästa vecka kan vara motiverande. Jag har ju målat på ena väggen i flera år när han var liten, fast inte de senaste åren. Har varit orolig för att när han sen äntligen ska börja sova i rummet, vill han att jag ska måla bilar på väggen istället. Nu kom jag på en kompromiss :) - en "prinsess-säng" i pojktappning. Eftersom han inte tyckt om att sova med sitt Blixten McQueen-påslakan,(har känts skarpt trots att jag använt sköljmedel), bestämde jag mig för att offra det. Vi är väldigt nöjda med resultatet :). Samtidigt fick jag mera utrymme i mitt sovrum och det ser ut som ett vuxen-sådant igen. Känns ovant, men skönt :). D har varit lite rädd att gå upp på vinden ensam (där våra sovrum är), men nu har han trivts väldigt bra i sitt "tält" och vi bestämde att vi håller sovrumsdörrarna öppna i natt. Då kanske han får sällskap av någon katt också och behöver inte känna sig ensam. Han till och med frågade när vi kan gå och sova :D. 

Det är verkligen dags för honom att börja sova i eget rum, men är ändå överraskad över hur lätt och snabbt det gick att fixa till allt. Undrar lite varför jag inte gjort det förr...? Men nu sammanföll inspirationen och motivationen :). I höst var det  nog en tröst för mig också att vi sov tillsammans efter förändringarna i huset efter mommos död. Men nu har vi nytt år och nya vindar - både för honom och mig! 

Pekka, the cat, is checking out the new bed. D hopes for Pekka's company in the night - it'll feel less scary then. On the other hand he has always been sleeping in his own room at his dad's, which is why I think this should be a piece of cake now.....

View from his bed :D. D is dancing. We also had a "picnic" on the floor  tonight- ate  our dinner there to celebrate the move :). 

The view opposite the bed. The wallpainting isn't finished, but I don't know if I'll ever get the time or inspiration to work on it again. I started it when he was still a baby and had plenty of time. Now I haven't painted for a few years, I think. But...who knows. 

4 kommentarer:

ingeborg sa...

Häftig målning! Och det ser mysigt ut i sovhörnan!

Ann-Marie sa...

"Undrar lite varför jag inte gjort det förr...? "
Känner igen tankegången men jag tror att man gör såna här saker ofta då tiden är mogen och då känns det också väldigt självklart mittialltihop. Hoppas verkligen att det lyckas. Och även om han inte skulle sova för sig själv precis alla nätter betyder ju inte det att det misslyckats! Jättefint rum!

Saltistjejen sa...

WOW vilket rum!! Så FINT!!!!! Härlig vägg! Och hans säng med omhängena blev ju toppen! Är säker på att han kommer gilla det krypinnet. Som en koja! :-)
Här sovs det ju fortfarande till och med i bår säng. Och eget rum lär dröja eftersom vi bara har ett sovrum. Men än går det bra. Ville bara skaffa en stor säng till och byta ut den mot E's lilla barnsäng som hon ändå inte sover i. Så vi på det viset kan få en "bredare säng". :-)
Kram och Heja D!!!

Jemayá sa...

TAck - är glad för att jag plötsligt kom på hur jag kunde göra det. Hade lite fastnat i tanken att han flyttar dit först då jag får byggt upp min gamla "loftsäng", men skruvarna är på villovägar....lika bra såhär, då behöver jag inte vara orolig att han ska trilla ner :).

Saltis: E är ju ännu mindre än D och jag kan förstå att det inte är så bara att trolla fram ett extra rum i NY!! I vårt hus finns det verkligen utrymme, fast vi trängt ihop oss i mitt sovrum på vinden.....det känns jätteskönt att ha egen ro nu i sovrummet - fast det känns lite tomt i sängen...får hoppas att det snart skulle fyllas av någon vuxen ;). kram!