lördag 8 december 2007

Julmarknader!

I morse bestämde jag mig för att jag SKA på julmarknad i år, trots huvudvärk och försenad start på grund av allt möjligt, kakkablöja, glömd tvättmaskin etc. Hemmet skrek också efter dammsugning och uppröjning, men jag struntade blankt i det. Visste att om jag stannar hemma, tycker jag bara synd om mig själv för att jag känner mig så trött och vissen.

Första anhalt: Topelius hemgård i Nykarleby. Marthorna bjöd på glögg och sålde olika saker (i huset bredvid, syns inte på bild). Hade problem med skärpan hela dagen (inte så bra att knäppa i farten...här har huset också börjat luta, men kolla hellre in Nykarlebystjärnan i bågen framför huset :).

Tro, hopp och kärlek (ordning sett från kyrkan i centrum) hänger över Storgatan i Jakobstad varje jul.

Gammaldags torg, proppfullt med folk - fick parkera vagnen och bära runt på D för att komma fram...men det var ju trevligt att vara ute i vimlet en gång, och se vänner och bekanta!
Hade tur som stötte på vänner på stan, fick sällskap och hjälp med lunchen, på vietnamesisk restaurang. Fadder Barbro ställer upp i ur och skur - men här ville D inte sitta i famnen. Han ville charma en tre-åring vid bordet bakom i stället!






2 kommentarer:

Annika sa...

Mysigt med julmarknad. Bra att du gick. HOPPAS ni får lite snö snart också.
Så fint hjärtat är!!

Jemayá sa...

Annika: jo, jag visste att jag blir uppiggad av att se folk och fina saker. Väderspåmännen har lovat en vit jul, får hoppas de vet vad de talar om, det är så väldigt svart där ute nu!