måndag 2 november 2009

Bikeride on 31st of October

Photo left: Even the birds at home have been trying to insulate their homes for winter :).

Went for a bikeride on Saturday - the weather was really lovely for this time of the year. The sun was shining, it was a few degrees below zero. I was away for many hours, partly because I had to stop every now and then to take pictures - that is really one way for me to unwind. I've noticed I've lost a bit of the joy of taking pictures after being in a photoclub, it's become more of a performance, since I've began to compare my photos with the others and I always fall short in the technical department. That is partly why I haven't been attending for some time.

The sun usually doesn't show itself that often this time of the year, so I was happy to be able to capture a bit of reflected sunshine for the months to come. Here are the results :):












11 kommentarer:

Henrik sa...

För det mesta bruka Du nog lyckas knäppa så fina bilder även tekniskt, men så är det oss amatörer att vi inte lyckas alla gånger, för mig brukar det vara att c. 15 - 20 % av bilderna blir bra så att man själv är nöjd med resultatet, här på sommaren var jag i Åminne på allsång alla de kvällar de bandade Tv programmet "Fångad av en Sång" och ena kvällen när jag knäppte en serie bilder på c. 600 bilder lyckades c. 80 % så bra enligt egen bedömning att jag säkert kan sätta ut bilderna i nått skede på webben, själv tar jag c, 20,000 bilder i året och det är nog den ända vägen att lära sig knäppa bättre bilder. Får önska att ni har mera soliga dagar uppe i Jeppo.

Ps. om det bara finns foto kurser på gång uppe hos er i Nykarleby så fortsätt bara att delta Du är så bra på att knäppa bilder och Du lyckas säkert bättre nästa gång.
Kram ! ! !

Anna, Fair and True sa...

Vilka fina träd- och skogbilder!

Anonym sa...

Wow, vilka ljuvliga bilder!
Grattis till det fina resultatet, du är verkligen proffs!
Kram från Gunilla

Saltistjejen sa...

Underbara bilder!!!!
Mmmmm norrländska skogar om hösten. Ett fantastiskt ljus och stänk av vemod och lugn.
jag längtar nästan dit nu...
Kramar!

Unknown sa...

Vackert!!

Isabella

heffamamman sa...

Härligt med en hög nya skogsbilder! Jag har saknat dem här på sidan på sistone. :) Den första tallbilden fastnade på min näthinna. Hoppas att du hittar fotoinspirationen på nytt! Jag känner lite igen känslan... Jag blev rejält mättad på att fotografera utomhus efter min fotokurs. Så jag har också en paus på den linjen. Inne blir det förstås en massa foton av Heffaklumpen. För hans söta uppsyn kan jag inte motstå. ;-)


Ha en fin Tisdag!

Annika sa...

Underbara bilder!
Det där ljuset är så speceillt!! SÅ vackert!
Och landskapet...aahhh...
Är det sandtaget jag ser där på en bild :-)
Kram!

B-M sa...

De sista bilderna är Österbotten i ett nötskal! Tyvärr märker man inte det vackra då man ser det varje dag - speciellt "plogtiltorna" nu på hösten brukar jag mest tycka är så vansinnigt trista.

Anonym sa...

My favorite picture is the one of the sunset with a bit of the barn in it....close second is the moon over the landscape...the first one. You do take such lovely photos, Ulla. Don't loose your passion! I would so miss seeing "my motherland" thru your camera lens!!! julie

Anonym sa...

Hmmmm...
Do you live in paradise??? or are these just some "damm" good pictures?
Kram Katri
Varför gör du inte pengar, åtm lite resepengar, med dina fina foton?
Kram tanten från Tirmo

Jemayá sa...

Henrik: har inte riktigt energi för att lära mig mera nu just, det mesta går åt till jobb och att få allt att rulla på här hemma. Men kanske någon gång i framtiden! kram

Anna: tack, det var en fin dag för att vara slutet av oktober!!

Gunilla: oj, tack, utan photoshop skulle jag inte vara något :) - tack och lov att man kan beskära och göra ljusare, speciellt det senare kan jag inte leva utan!! kram!!

Saltis: har för mig att det är mycket större i de norrländska skogarna, men bra om du får lite känningar därifrån :). kramar!

Isabella: tack!

Heffamamman: märkte att jag krympte som fotograf då jag jämförde mig med de andra, och det tog bort glädjen i det hela. Kanske bäst att jag fotar för mitt egna höga nöjes skull - för inspiration får jag nog, bara tiden och möjligheten sammanfaller! Du har tur som har en så "fotoglad" heffaklump - min vänder helst bort huvudet :(. Överdos av kameralins?!

Annika: TAck! Dethär var faktiskt ett annat sandtag - finns gott om den varan här :). kramar!

BM: det ska nog mycket fantasi till om man en mulen novemberdag ska hitta det vackra, det finns ju nog, men man får verkligen rycka upp sig för att se det då!!

Julie: thank you! Your favorites are such typical views of this area, but the barns are unfortunately disappearing more and more. That's why I try to capture them as often as possible.

Tirmotanten: för att jag inte har tillräckligt med kunskap för att överföra dem till "säljbart" tillstånd! Dessutom är de kanske trevliga foton - viktiga för mig - men jag tror inte att de riktigt håller tillräckligt bra kvalitet för att ge sig ut i stora världen. Tyvärr. Det har jag lärt mig i fotoklubben! Men tack för ditt fortsatta stöd och påhejande :) - kanske en vacker dag löser det sig av sig själv! kramar!!