måndag 11 januari 2010

January around the house


Tog ett varv med kameran runt huset på lördagen (ett foto är förstås taget inifrån - Fia har hårdkoll på fågelbordet), då jag var ensam hemma. Inget pangfoto, men ni ser hur det ser ut (klicka gärna på collaget så ser ni fotona bättre).

Var senare ut på en liten promenad (då var det -17) och på söndagen tog jag en tur med sparkkälken. Det är inte så omväxlande natur här runt omkring, så jag föredrar något som får mig att röra mig lite snabbare...Hade ett skönt meditativt veckoslut, låg i badet, sov tio timmar mellan lördag och söndag :). Behövde samla mig, blev lite omskakad av att min mamma igen hamnade på sjukhus. Troligen får hon komma hem i morgon, men ska i något skede på angio...något... till Vasa och det kan hända det blir operation. Riskfyllt, speciellt vid hennes ålder, men å andra sidan finns det hopp, eftersom hon ännu har mycket att leva för.

Så här ska januari se ut, det tycker jag. Och nu är det mänskligare temperaturer, cirka -7 i dag. Barnen hade skojigt i pulkabacken i bantis. Kölden slog inte emot när jag ner gick för trappan från vinden i morse. Det kändes varmt i huset :) :) :). Men nu inser jag också att något måste göras åt farstun, det måste vara ett otroligt värmesvinn då isoleringen krympt ihop under golvet i farstun, dessutom kyler den ner resten av huset. Har bara inte riktigt inspiration att börja fråga vad man kunde göra åt det hela. Tycker dessutom om det vita brädgolvet, men jag antar att det inte finns mycket annat att göra än sätta något ovanpå. Själva trappan och en rad med skåp står på bräderna, så det går inte att lyfta upp dem och sätta dem tillbaka efter isolering under. Men det får bli nästa vinters problem...

5 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Vilka härliga vinterbilder! Man verkligen känner solens värme i bilderna (trots kylan). Hoppas det går bra för din mamma! Har du några syskon förresten?

Saltistjejen sa...

Underbara bilder!
Hoppas nu att din mamma snart blir bättre och OM operationen blir av hoppas jag såååå att hon ska bli bra efter den. men förstår din oro.
Stor kram!

Ann-Marie sa...

Visst är det vackert nu!!!! Idag skulle jag haft lust att bara fota...men det hanns inte med. jag håller med dig, så här ska vintern vara!!!

Annika sa...

Visst, och HELT klart, JUST sådär ska januari och februari se ut och INTE på ngt annat sätt.
Älskar dina bilder!!
Underbara!!!
Håller tummarna för din mamma!
Varma kramar!!

Jemayá sa...

Anna: ja nu börjar det bli kul med vintern :). Nej, har inga syskon, tyvärr!

Saltis, tack! I mrogon borde hon få komma hem - och de har tagit bort vissa mediciner, vilket jag tolkar positivt! Sen blir det mera undersökningar, men vi har remiss och väntar på att bli kallade till det.

A-M: synd bara då det blir så kallt om händerna då man fotar ute på vintern :)

Annika: tack kära du! kram!