söndag 31 januari 2010

Österbotten i pressen

Det är ju trevligt att någon gång bli uppmärksammad i svensk press. Här kan ni läsa om nästa semestermål - välkommen, hos mig finns rum :)

En sevärdhet mindre har vi sedan cityräven flyttat bort från Nykarleby centrum. Jag tycker det var nästan snudd på magi att ha en livs levande räv boende mitt i esplanaden - såg den själv för en vecka sedan. Härligt att den fick hållas vid liv i flera månader. Nu har den förflyttats till en djurpark, där den har gott om utrymme att springa omkring. Hoppas att ett litet frö såtts bland alla pälsfarmare i nejden....Jag förstår att var och en måste få sin utkomst där det går, jag bara önskar det kunde ske genom andra medel än superdjurfarmer (pälsdjur/svin etc).

Vår representant i Eurovisionsuttagningarna nådde inte helt fram, men nästbäst är ändå helt fantastiskt! Lite reagerade jag på att det på vissa håll verkade som om man måste rösta på österbottningarna, oberoende om man gillade låtarna eller inte. Sister Twister tyckte jag var jättebra, men framträdandet rätt stelt. Linn tyckte jag helt enkelt sjöng dåligt. Ninas framträdande var bra, även om jag inte gillade paraplyerna speciellt mycket - hennes klänning var bättre i går än i första uttagningen. Tack och lov att Eläkeläiset inte skickades iväg. Jag tyckte faktiskt att de var lite vitsiga, det var så typisk junttifinne-humor, men att klappa sönder el orglar var enbart töntigt.

4 kommentarer:

Helén sa...

Roligt att läsa att du deltagit i Voice Dialoguen! Sebastian är en härlig människa, som verkligen SER en och kan locka fram det som man inte riktigt själv vill se hos sig själv. För mig satte VD igång en massa processer i mitt liv, jag är så glad att jag haft tillfälle att gå kurserna. (Har deltagit i 3 kurser.) Nu har jag åtminstone en aning om varför jag "är som jag är" :)

Din mamma har inte haft en lätt barndom och ungdom. Det är säkert en stor lycka för henne att hon fått ha dig och D boende i samma hus. Hoppas hon ännu kryar på sig så ni får ha en tid tillsammans ännu!

Annika sa...

Jadu, att sverigesvennarna måste få veta mer om svenskfinland är gjutet.
Göran Skytte har själv rötterna i Finland, tror jag.
Ser det som min uppgift att på min blogg skriva massor om detta...
Blir lite less på kommentarer om jag pratar finska etc eftersom jag är där på somrarna...
Men, ja, det är bara att fortsätta MÄSSA!!
Kram på dig!!!
Längtar redan till sommaren i Österbotten!!

Taina sa...

Vilken bra artikel då!!! Den skulle jag vilja skicka vidare till de som klagade på servicen i Finland, speciellt i Helsingfors...

Kramar

Jemayá sa...

Helén: är glad att jag vågade mig dit - ifjol tyckte jag bara det lät läbbigt, var dyrt och tog mycket tid, men nu kändes det som om jag var redo! Har faktiskt känt mig annorlunda nu efteråt, helt otroligt! Min mamma har nog inte haft det så lätt här i Jeppo heller...men jag tror att hon fått uppleva lugn och ro sen jag flyttade hem 2003. Och hon har ju både hjälpt och stött mig med Daniel, det skulle ha varit otroligt svårt att vara helt ensam med honom - då skulle jag nog inte ha bott här mera. Allt har sin tid och mening! kramar

Annika: härligt att det finns sådana "ambassadörer" som du på nätet :). Ibland känns det rätt otroligt att man i Sverige vet så lite om oss, då vi vet så mycket om dem! kramar!

Taina: månne du tänker på bagagehanteringen på Finnair eller vad..? Tycker nog Skytte överdriver rätt våldsamt, men det är ju nog roligt att någon ser våra positiva sidor också - på finskt håll poängteras mest "tvågnet" med oss just nu :( Kramis!