fredag 13 juli 2007

Fasanrov


Jag blev vittne till något i dag som jag hoppas verkligen inte var det som det såg ut att vara....en bil hade stannat precis vid vårt hus och ut hoppaade en gubbe, sprang över vägen, böjde sig ner i gräset och plockade upp en flaxande fasanunge. Jag har åtminstone två teorier på vad det kan betyda - bilen hade kört över ungen, men inte så den blev tillplattad förstås - och de tänkte att de måste plåstra om den. Andra teorin är lessam - de såg ungen vid vägen och plockade upp den för att få fasanstek ikväll :(. Någon som vet om folk sysslar med sådana saker här i trakterna?
Fasanhönan hade haft sitt bo bakom grannens uthus, tio ägg. Både de och jag har sett fem ungar, senast i går var de och plockade i mina blombänkar (fotot taget genom fönstret, D såg dem också och skrek av förtjusning :)). Om det skulle vara fem igen om några dar, så vet jag att det var en snäll farbror som tog fasanungen.
"Viltet" verkar annars också trivas bättre utan mina katter - fåglarna är mera orädda, så har vi ju de två ekorrungarna (fast jag har inte mera sett dem tillsammans) och en harunge springer också runt knutarna här (ska absolut paketera in mina äppelträd och harens favoritbuskar till vintern...). Hur ska jag kunna ta katt på nytt sen då D blir tillräckligt stor.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Vi hade fasaner här för något år sen. Tyvärr saknade de trafikvett, de gick över vägen hur som helst! En dag kom en stor paketbil och körde rakt in i fasanflocken. Åtminstone tre fasaner fick sätta livet till. Gubben hoppade ut ur bilen, såg sig omkring och slängde in de döda fasanerna bak i bilen. Han såg inte mig för jag satt i köksfönstret. Han åt nog säkert fasanstek fler än en dag. Fy för grymma människor!
Kerstin