söndag 15 juli 2007

På pottan

Var just och kollade Lindas blogg, och noterade att jag ju inte berättat att jag äntligen fått "upprustat" (sandpapprat och lackat, så inte D får stickor i baken) min egen gamla potta. Nu sitter vi på varsin stol på morgonen - och två mornar har det faktiskt lyckats med kiss i den, alltså i pottan, jag håller mig till wc-stolen :). Det skulle vara underbart med mindre blöjbyten!! En morgon lyckades det också med "nummer två" fast inte till 100 %, för pottan hade flyttats, så klimpen damp ner bakom och jag hittade den först senare :).

I morse ammade jag inte mera, D nöjde sig med mjölkflaskan, men alla kvällar har jag nog ännu fått ta till bröstet för att få honom nerlugnad. Det tar minst en timme för mig att få honom att sova. Det är rätt tungt, jag vet inte vad jag gör fel, och ofta är jag helt slut länge före D. Jag tycker vi gör mer eller mindre samma sak varje gång, så det borde inte vara rutinerna det är fel på, vet inte hur jag kunde göra det annorlunda.

Nu då D äntligen går är det tydligen dags för nästa standardfråga: "pratar han". Senast idag undrade hans pappa över det, alltså frånvaron av ord. När jag sa att jag inte är orolig, frågade han när man ska bli det då. Efteråt tänkte jag att det borde han ju veta, med sin barnexpert till sambo, men just då drog jag till med två år. Hur skulle jag kunna veta! Dessutom påpekade jag att D ju får två språk från början, så det kan ju också göra att det tar längre för honom att komma igång. Mommo har också undrat över det - jag själv lär ska ha varit rätt tidig, trots två språk. Jag är inte orolig, vet inte ens vad jag kunde göra för att få honom att prata, annat än att själv prata med honom, läsa och sjunga för honom - men jag antar att om jag får frågorna tillräckligt ofta, så börjar jag snart bli det! (Vad skönt att han sover så länge idag....sov oroligt i natt, fick lyfta honom i min säng mitt i natten)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Det är alldeles för tidigt att fundera desto mera över talet ännu. Min "stora" son, nu 9, var väldigt sen med talet och pratade ännu vid 4 års ålder väldigt otydligt. Då tröttnade jag på barnrådgivningens "vänta och se" och tjatade till mig en tid till talterapeut. Hon gjorde bedömningen att det var en försening i artikulationsutvecklingen (uttala det ordet den som kan:) ).

Hur det gick med det sen är egentligen en annan historia, men nu är allt bra :) (förutom att han stavar som en kratta då han ju sagt vissa ord fel så länge....)

Så ta det lugnt ännu ett tag!

Anonym sa...

Vad duktiga dom är våra små med pottan! Vilken snygg potta D har sen! :)
Här pratas inte mycket heller. Eller visst har han ljud för sig men inga riktiga ord. mamma, tärta ( vår katt berta)är väl egentligen det enda klara. Sen försöker han nog sig på pappa och tack och sånt men lyckas inte så ofta. Talet kommer väl nog så småningom.
Vi ska verkligen hoppas att sömnen och somnandet snart blir lugnt fungerar bra!

Anonym sa...

Absolut inget att oroa sej betr talandet ännu. Och som nämnt, så kan tvåspråkiga barn ta mera tid på sej.Har även förstått att en del barn börjar först gå, sen prata, andra börjar babbla och sen först gå.Dont you worry honey. Kram Katri

Anonym sa...

Cool potta, här har vi inte börjat fundera på den än, få se när vi tar itu med den, sen kan vi ju inte få tag på nån lika stilig som er heller :)Vi lär väl nog försöka oss ut på Jakobsdagar vet dock ej när och hur än, B har så tidiga kvällar och sover så bra numera så jag vill inte riskera att nattsömnen störs, men vi får se. Sku inte vilja missa allt som ifjol. Trollmamman

Anonym sa...

Hejsan,

Våra barn har varit väldigt olika med pratet, flickan pratade jättetidigt och sade långa meningar i 2-års ålder medan pojken var sen och knappt öppnade munnen som 2-åring. Vid 3½ lossnade det och han började tala riktigt bra både svenska och finska. Trevlig fortsättning på sommaren!
Isabella

Jemayá sa...

Puh! Tack till er alla, nu vet jag att inte oroa mig på ett bra tag än!

Ha en skön sommar alla ni med!!Kramar

Anonym sa...

What a cool potty! I missed that when we visitied you.