fredag 2 oktober 2009

Fredagsbabbel

Ja just ja, det är oktober...fredagstema. Jag tror inte jag hinner läsa speciellt många bloggar denna månad heller, så jag tror det är lika bra jag meddelar att jag tar paus från temat tillsvidare. Tycker att det hör till att läsa andra också om man deltar och det är lite knappt med tid för läsningen.

Det känns jättebra att få ordning och reda i livet - upp vid samma tid varje morgon, veta vad man gör tills klockan 12 och sen är det lite friare. Åh vad jag njöt i går! Var jätteladdad inför veckan, skulle ju plocka potatisarna klart, det nya jobbet skulle börja och personaltidningsjobbet satte också i gång. Men plötsligt hade jag torsdagseftermiddag ledig (alla potäterna var upp ur jord på onsdagkväll)! Städade skrivbordet, vilken känsla! Bort med alla små minneslappar, slängde största delen av alla kuvert och papper som hade samlats på hög. Ds leksaker som har en tendens att söka sig till bordet, blev förpassade till andra ställen och till sist tvättade jag bort all smuts och allt damm som samlats. AH! Fick också gjort en massa med saker som hängt över mig under flera veckor - men att börja läsa lite teori om mitt jobb hann jag inte med, än. Kanske måndageftermiddag. Men det känns som om jag lite börjar komma i takt, hittills i höst har det kännts som om det mesta fått vika för det faktum att jag jobbat nästan fulla dagar. Kom tyvärr också på att jag missat några födelsedagar till exempel :(.

Som saker och ting nu är klarar jag helt enkelt inte av att jobba heltid - jag skulle inte orka sköta huset/hushållet och ta hand om min mamma och D, för att inte tala om att ha någotsorts socialt liv, vilket jag mer och mer börjar ha behov av. Därför är det nog fantastiskt att jag fick det jobb jag fick, deltid, 1,8 kilometer hemifrån, två stenkast från dagis där D är på dagarna. Sen slipper jag oroa mig varje månad över vad pengarna kommer ifrån och kan lättare också säga "nej tack" om något frilansjobb dyker upp som jag helt enkelt inte orkar med. Dessutom är det roligt med något helt nytt - och små barn är ju något helt nytt i mitt liv! Innan jag fick D förstod jag mig inte alls på småbarn, höll mig helst undan. Nu får jag ta igen allt det jag missat med råge :).

Detta gör jag i vinter:
Börjar kl 8, tränar en halv timme med en förskoleelev, efter det är jag främst assisstent åt gruppen med barn 3-5 år. Tidigare har det enbart varit en grupp 6-åriga förskole elever och en grupp 5-åringar, men eftersom familjegruppdaghemmet, där D alltså är, är överfullt och daghemmet i sin tur har ganska få barn, har de varit tvugna att "gå ner i ålder" och ta in yngre barn. Finns en 3-åring och några 4-åringar. Egentligen är det inte så olika det jag skulle göra hemma med D - leker med dem, hjälper klä på och av, förmanar, övervakar, tröstar, lär, läser sagor etc. Barnträdgårdslärarna (två) håller samling för vardera gruppen på morgonen och sen är barnen ute nästan en halvtimme före mat. Efter maten läser jag ibland sagor för två barn med annat modersmål än svenska. Sen far alla ut igen och jag hem efter en stund ute :).

Inte illa, eller hur? Jag tror inte att jag kommer att lida av stress i år, har ju inte press på mig att leda eller ha speciellt mycket ansvar. Lite förstås, med tanke på min del på morgonen, men det finns också en specialbarnträdgårdslärare, som ger tips och råd om vad jag kan göra. Så nu kan jag börja koncentrera mig på att lära mig mer om barnen i denna ålder, hur jag kan hjälpa dem på bästa möjliga sätt och förstås vilka metoder att ta till i olika sammanhang. Rutinerna börjar småningom klarna och snart lär jag mig väl hitta saker och ting också :).

Var på massage i går för att åtgärda stela muskler efter potatisplockningen och har varit jättetrött i dag. Först tänkte jag att jag för D till hans pappa och åker hem så fort som möjligt och i säng. Men så insåg jag att jag behöver något avkopplande - for alltså och simma. Det var skönt, stressade inte med hur långt jag simmade, tog det lugnt, satt i bastu och åt en sallad i simhallscafeterian efteråt (var riktigt stolt över det, brukar alltid vara så vrålhungrig så jag inte orkar fundera var jag ska äta utan åker direkt till MacD :( ). Hade också en lista på vad jag ville köpa - och plötsligt insåg jag att det var en bra shoppingdag. Prövade fritidsdräkt, eller vad det nu heter, som behövs i vinter då jag är ute med barnen. Första dräkten jag provade passade! Prövade nya vinterskor - passade! Plockade åt mig byxor, en blus och sexiga underkläder - allt utom de sexiga underkläderna passade :). Kunde inte tro att det var sant, brukar ha så svårt att hitta speciellt byxor, nu köpte jag tre par! Till saken hör att jag fick ett större arvode på kontot, varav hälften borde ha kommit i augusti. Efter månadtal av smått panikerande över pengar, så har jag ingen lust att SPARA nu då jag äntligen fått något på mitt konto :). Nu är tiden att må bra över dem - och nu får jag kasta mina trasiga vinterskor från ifjol, liksom mina utnötta svarta "finbyxor". Dessutom ska jag inse fakta, jag kommer aldrig mera att komma in i mina "kubajeans" - ett par som jag köpte där, då min kappsäck inte kommit fram. Dem har jag sparat, fast jag inte rymts in i dem på mååånga, måånga år. Optimist som jag är, har jag ändå tänkt att jag nog i något skede går ner så de passar igen. Nu får jag se realistiskt på det - knappast kommer jag till samma mått som när jag var 35 och dansade salsa i timtal flera gånger i veckan....och skulle jag faktiskt göra det, så då är jag värd något annat än ett par halvt utslitna jeans!

Fick verkligen en kick av shoppingen, men den kanske inte helt och hållet lyckas skyla över det faktum att jag är rätt orolig i själen. Har försökt hitta en resa till södern för mig och D, men jag kan endast resa på jullovet och då är det mesta redan utsålt. Det ser med andra ord ut som om jag inte får min soldos i vinter heller, vilket jag är jättelessen över. Är i desperat behov av något "roligt" i mitt liv, något som skulle ge mig en långvarigare kick än shopping....något att se fram emot då mörkret tätnar och kylan kryper in, helst förstås - en människa vid min sida i vinter. Nu har jag i varje fall kläderna om jag bara skulle komma mig ut på en dans till exempel :) så det skulle kännas att jag i varje fall har en chans att träffa någon. Det känns svårt att tänka sig igen en vinter av jobb och ansvar utan något "eget" för mig, något som lite skulle ge "en mening åt livet". Hoppas ni förstår vad jag menar - D ÄR ju mitt liv och jag är så glad över att så mycket praktiskt ordnat sig, men jag har också många ensamma, tunga år bakom mig, jag är i desperat behov av en ändring på den punkten! Att vila ensam de veckoslut som D är borta räcker inte mera, jag vill ha mera människokontakter. Nästa veckoslut har de faktiskt en dans i grannstaden, men då är D hemma och jag har inte lyckats hitta barnvakt. Det kommer förstås andra veckoslut, men det är nu jag skulle vilja ut, iväg, träffa folk! Om jag mår bra i morgon (förkylningen har inte helt gett sig än) har jag tänkt försöka hitta någon som åtminstone skulle vilja komma ut och äta med mig. Redan det är en början!

8 kommentarer:

Henrik sa...

Se man på livet börjar vara i ordning så skall det vara och det är ju jätte trevligt att du har kunnat shoppa några kläder som Du gillar,, grattis!! Så nu får jag önska att Du kan kan komma ut för att träffa folk och kanske finna en vän, här ett ordspråk jag läste en gång för några år sedan: "Friendship often ends in love; but love in friendship - never." Det är då inte lätt att finna kanske den stora kärleken, hoppas att allt ordnar sig. Önskar dig en trevlig Weekend.
Kram !

heffamamman sa...

Det kan man kalla ett rejält långt inlägg! Jag har alltid svårt att fatta mig kort då jag skriver, orden vill liksom aldrig ta slut. Det måste vara nån speciell poetisk ådra som rinner längs med Jungarvägen. ;)

Nu blev jag inspirerad att börja läsa jobblitteratur igen. Vilka intressanta böcker du har! Jag gillar att fylla våra bokhyllor med nytillskott och jag har också en del böcker med koppling till barns lärande och utveckling. Men de kan ju alltid bli fler. :) Fast jag väntar nog tills jag börjar jobba igen. Nu njuter jag till hundra procent av tillvaron med vår lilla buse. Nyfiken blev jag dock på vem den andra barnträdgårdsläraren på jobbet är... Nån yngre?

Skönt att du har fått lite ordning och struktur i livet igen! Och jättekul om du lyckades hitta så mycket nytt till garderoben. Jag har inte köpt några nya kläder sen jag var gravid. Bara nån tröja. Det lockar inte alls att gå in i klädbutiker då midjemåttet ser ut som det gör. Men men, man ser väl ut enligt vad man äter. Det tycks vara hopplöst att bli av med graviditetskilona efter fjärde gången. Idag på eftermiddagen ska jag åka med trettonåringen till Sello. Få se om det blir nåt nytt till mig då. Tvivlar på det...

Hoppas att du hittar nåt trevligt sällskap nånstans därute. Angående julresan, vågar ni inte chansa på en sista-minuten-resa? Fast det kan kanske vara aningen jobbigt med barn då man inte alltid vet vart man hamnar.

Ha en skön och förhoppningsvis avkopplande helg!

Helén sa...

Åh, jag känner igen känslan man har då man plötsligt har råd att köpa nya kläder. Och när man hittar sådana man gillar och som framför allt passar :). Och med nya kläder känner man sig som en ny människa, kläder ÄR nog viktiga fast man ibland försöker intala sig motsatsen!

Du har nog fått ett jättebra jobb! Allt vad du lär dig och alla nya insikter du får hjälper dig i din uppfostran av D.

Ha ett skönt veckoslut, och HAN finns nog där ute nånstans, ni har bara inte hittat fram till varandra ännu ;)

Jemayá sa...

Henrik: tack, tack, Henrik! Det viktigaste skulle i varje fall vara att jag orkar aktivera mig de veckoslut som Daniel är borta, behöver verkligen få prata med -helst- vänner på fritiden, eller i varje fall träffa folk, sen skulle det ju vara ett bonus om också jag äntligen skulle få ett normalt familjeliv! Tyvärr har jag ont i halsen i dag igen, så det är bäst att jag igen tar det lugnt på lördagkväll...men har i varje fall fått gjort ganska mycket nytta här hemma i dag :). hoppas du också hade ett bra veckoslut! kram

Heffamamman: jo det blev långt, var så pratsugen i går, men vem ringer man tio på kvällen...? Skriver av mig i själv då! Sen är det ju så att man ofta skulle vilja skriva om något, men inte har chans att sätta sig vid datorn, sen samlas det på hög och då man äntligen kan sätta sig ner har man kanske glömt allt det djupsinniga, men ut rinner det en massa ord i varje fall :). Det är Anna Lundvik som vikarierar där nu, har glömt att fråga vad hon har för utbildning....

Jag har också varit så lessen över mitt ändrade kroppsomfång, men nu bestämde jag mig för att sluta deppa över kläder jag inte kommer in i och i stället köpa större kläder som ser bra ut! Känns direkt bättre!
Jo, det enda är väl en sistaminuten, men sådana finns knappast från Kronoby eller Vasa och jag skulle inte vilja sätta mycket tid på att resa till flyget, med tanke på att D ju än är rätt liten, vill inte trötta ut honom innan vi ens kommit iväg :(. Vi får se hur det blir. Eftersom jag itne får någon med mig tror jag inte heller jag skulle våga mig på något ospecifierat hotell, det kunde bli en mardrömsresa om vi hamnade på något discodunk mitt i någon stad, långt till strand och pool....kanske det skulle vara bäst med tanke på Daneil att stanna hemma än, men jag ser bara en oändlig sträcka av köld, mörker och ensamhet framför mig fram till nästa sommar, inte så skojigt :(. Håll tummarna att något som bringar ljus i mörkret dyker upp :)! Hoppas du hittade något roligt åt dig själv på shoppingen!!

Helén: kläder är nog viktiga, speciellt för självkänslan!
Det har jag också tänkt - blir en bättre mamma på kuppen :).
Tack för de optimistiska orden i slutet, tycker verkligen det skulle vara dags så småningom!!!

Anonym sa...

Grattis till bubblande energin och shoppingen. Skit i dedär gamla kubanska jeansen. Fortsätt att öva korta resor med D, så han vänjer sej vid att resa och träffa nya och gamla bekanta! Välkommen till södra Finland. Vi får återkomma om reseplanerna....Kram tant Tirmo.

Jemayá sa...

...Eller kanske du kommer på besök? Ingen skillnad om någon kommer hit eller jag far bort, vill bara träffa folk!!! En kryssning på jullovet...? kramar

Marianne sa...

Det låter som ett bra jobb det där för dig, ett jobb som gör att du kan slappna av men ändå är betydelsefullt. Det är en bra början för att sedan orka göra saker så att du får kontakt med människor. Det orkar man knappt när man är stressad och pressad och trött, så det här låter riktigt bra tycker jag.

Jag förstår precis vad du menar med att du behöver en vuxen i ditt liv som ger mening. Det är enorm skillnad på den mening med livet ett barn ger och den en vuxen ger. Det ena är inte viktigare än det andra, det är bara på olika sätt.

Hoppas verkligen att du ska finna någon att ha vid din sida.

Kramar!

Jemayá sa...

Marianne: tack, det känns bra att någon förstår precis vad man menar! Får ge mig till tåls och hoppas på att i varje fall få möjligheter att träffa vänner och ge mig ut bland folk ! kram!