söndag 16 september 2007

Colorado Avenue

Så var det biodebut som mor...sist jag var på bio hade jag stor mage, kommer jag ihåg. Nu hade jag skaffat barnvakt, så jag fick gå och se den stora österbottniska filmen, som det varit så mycket hallå om. Och visst, det var roligt att se bekanta som skådespelare, vackra vyer och bilder, bli påmind om min egen far (av någon orsak tänkte jag mycket på honom), MEN. De kunde ha gjort det så mycket bättre, då de nu en gång satsade. Jag tyckte den var alldeles för splittrad, speciellt i början. Problemet var kanske försöket att berätta flera personers historia - jag tycker det skulle ha varit bättre att satsa på Otto från första början och berätta allt från hans synvinkel, nu tyckte jag filmen inte lyfte förrän tyngdpunkten började vila på honom (eller var det för att de valt en så snygg och karismatisk skådis till hans roll...:). Då jag började skriva artiklar fick jag höra att man måste "kill your darlings", dvs ibland ta bort någon mening/ord/kanske helt stycke, som man tycker om, för att det helt enkelt inte passar så bra i det stora hela. Här borde man också ha valt antingen Hanna eller Otto, för att få mera djup i det hela, för att kanske få längreoch färre scener - för att komma karaktärerna närmare in på livet. Skådespelarna var ändå jättebra, speciellt Otto och Johannes, dialekten funkade bra. Lite störande var det att personerna inte åldrades naturligt - finns inte maskeringskunskapen i Finland ännu...? Den yngre Hanna och Johannes borde kanske ha spelats av skilda personer, för att få skillnad till dem som äldre. Såg lite komiskt ut då Johannes grälade med sin pappa och de såg lika gamla ut. Tyckte mig också märka att lille Otto hade klarblå ögon, fast de var ljusbruna när han var vuxen....Mycket kritik, kanske för att filmen ändå var bra och för att man så väldigt gärna skulle vilja att då det en gång görs en film i våra trakter - om vår kultur, baserat på en väldigt bra roman - så skulle det också bli något enastående, något som kunde greppa folk utanför vår krets. Lite är jag rädd för att den inte kommer att väcka så mycket uppmärksamhet. Jag hoppas jag har fel. I alla fall blir det intressant att höra vilka reaktioner filmen får utanför Österbotten.

2 kommentarer:

Annika sa...

Ska bli jätteroligt att se en filmen, tycker jag!! men det låter inte så kul med alla missar. Sådant är jag också känslig för!

Jemayá sa...

Blir intressant att höra vad du tycker!