tisdag 4 september 2007

Surströmming

Photos from an evening of testing a Swedish "delicacy" (ironically said): "Sour herring" (don't know the term), tasting like bluecheese a bit, which I don't like either. But the company and the surroundings were great, both me and D enjoyed ourselves, despite the bad weather.


Ett kulinariskt benjihopp - upplevde jag på fredagkväll, bara 1 km hemifrån. Första gången i mitt liv smakade jag surströmming - yäk, säger jag. Påminde om mögelost, vilken jag inte heller gillar, efter att jag som 10-åring uppmanades blunda och öppna munnen och fick den full med äcklig, slemmig mögelost, som jag aldrig smakat, eller ens visste existerade. Smörgåsen med strömmingen gick bra ner tills en jäkel fastnade mellan tänderna och jag hade hela härligheten ensamt på smaklökarna. YÄK, säger jag igen. Min väninna B har fångat mina känslor perfekt i sitt foto på mig :).

Annars var Jeposmettonas kväll härlig, trots hagel och regn. D fick som vanligt vara med, men fick varken snaps eller strömming. Jag njuter oerhört de gånger jag bara kan promenera hemifrån till någon "tillställning" (tack C - oftast hos dig :) - att det som händer, händer så nära hemmet att man inte behöver fundera på fortskaffningsmedel.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Surströmming ja... har prövat en gång och åt med god (nåja) aptit tre stycken med alla tillbehör utom alkohol (gravid i sjunde veckan) och konstaterade att för att ha ändelsen -strömming var det förvånansvärt ätligt. Har dock aldrig prövat igen, och det är nog inte en sån rätt som jag skulle äta annat än i goda vänners lag och med bra ventilation. Helst utomhus.

Anonym sa...

I think the photo does tell the story. I have heard so much about how bad this sour herring is that I don't think I could ever taste it. I'm turning green just thinking about it. Funny how there are many families in Finland that are descendant of Erik Ångerman-Sursill :-) I have not found a link to him ;-)

Annika sa...

YYYUUUKKK!!! Gud, det är ju fruktansvärt!!!Minns när jag bodde i Sthlm, då kunde det sitta lappar i trapputgången--"Grannar, det är inget fel på era avlopp. Det är bara vi familjen Gustavsson som har surströmmingskiva"...
Nä, tacka vet jag kräftor!!!
Hi, hi...Jomen, på fotot är du så grön så...Jag skulle ha känt detsamma.

Anonym sa...

I så fall får vi se till att ordna fler "tillställningar"...:)

Jemayá sa...

Katt: utomhus är ett måste, kan inte ens föreställa mig stanken om man skulle ha öppnat burken inomhus...och jag tror jag klarar mig bra här i livet fast jag aldrig mera behöver smaka "delikatessen". "Been there, done that...osv"

Annika: oj nej, inomhus i höghus - fruktansvärt!!!

C: jepp, do that :)