tisdag 25 september 2007

EFIT

Tänkte att jag också (igen en gång inspirerad av Annika :) skulle pröva på detta med "ett foto i timmen" - lyckades inte riktigt hålla mig till det. Blev flera vid någon timme och inget alls senare. Dagen var kanske lite ovanlig, eftersom jag på måndagen (då jag fotade) började min eftermiddagsföreläsning. Men här börjar det...

7.03 stiger jag upp (kan inte fota klockan med blixt, för då skulle D vakna) - D har varit vaken ca tio minuter före, men med lite smek på kinden och napp i munnen har han somnat om. Denna morgon hinner jag alltså läsa tidningen och i lugn och ro värma upp hans morgonmjölk.

En timme senare vaknar han, lyfter upp honom i min säng, men eftersom han hör att det är traktorer utomhus, måste vi kolla då min kusin tar upp potatis.



Sen blir det mjölk... (och vänsterarmsfotografering :)




... och lite "bad" medan mamma duschar (typisk D-min, han låter som en gris här :).








Tjohoo, gröt och D-vitamindroppar (lite tv: mumin - medan mamma fixar gröten)! Extraskoj var det att få sitta på "vuxen stol" (benen ville inte vika sig så jag skulle ha fått honom i hans egen stol - händer ibland!)




Dags att igen släppa in så mycket ljus som möjligt in i sovrummet, dvs ta bort extra mörkläggningsgardiner - D hjälper till, tycker att ett bättre stället för mammas änglakort är i en fotoram.







Lunch: "näe, dethär var inte riktigt gott"

Vi hinner ännu sätta kläder på tork på kallvinden....






...och D testa om mammas tofflor skulle passa...


...innan det är dags för anvisningar till barnvakten (som dyker upp halv fyra - D har hoppeligen sovit nästan tills dess)





Mamma kånkar på väskor med diaapparat, böcker, diabilder, foton limmade på papper....



....i Jakobstads gymnasium

Gruppen pensionärer var trevlig och det är ju jätteroligt att få berätta vad man varit med om i ungdomen...men jag är vrålhungrig, ingen mat hemma, så jag stannar och köper lite kinesiskt på väg hem. D får burkmat (vilket jag försöker undvika in i det sista numera). Han ville först bara sitta i mommos famn då barnvakten kom, mycket överraskande, men sen då barnvaktens mamma också dök upp, gick det bra att fara ut med dem.


Sen sitter vi och gosar lite framför tv:n och så är det igen dags för mat...kvällsgröten kl 20.

Tandborstningen går aningen bättre, men det är mest sug som gäller om D får bestämma själv. På bilden har hans billigblöja ramlat ner i ena byxbulten och han står i en pöl...



Äcklas av mängden blöjor vi avverkar numera, så försöker på kvällen ha tygblöja in i det sista, om det inte går "jämt ut" med de andra blöjorna (det vill säga att det kommer lite, men ändå så mycket att man måste byta till natten, annars rinner det över förrän morgonen)

Mjölk i soffan, lite sång och sedan (nytt för i kväll) - D leker spöke.



Sista slurken vatten (han insisterar, fast jag vet att blöjan blir så full före morgonen, suck), nati, nati ca kl 21.15...

...sen är det den svarta tingesten som gäller för
mig i över en timme framåt, ah!






9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra idé med en dag i bilder! Ha det bra! Kia :)

Anonym sa...

Kul att se hur en dag kan vara. En bild säger mer än... skönt att det funkar med barnvakten.

Anonym sa...

Vilka fina bilder! Fast bilden med D som spöke är ju ändå bäst ;) Kram på dig!

Anonym sa...

En jättebra ide´ med en bilddagbok:)

Annika sa...

KUL att du också körde EFIT!! Du vet att du kan registrera din blogg på EFITS sida, och sen pinga när du lagt ut ditt inlägg. Jättekul! Tror nästa EFIT dag är i mitten av okt!
JÄTTEROLIGT att se bilderna!! Jag har förstorat varenda en för att kolla närmare!! D är så GULLIG!! Och jag gillar er kallvind :-)

Jemayá sa...

Kia härifrån? och i såfall, vilken av dem :)? Om inte, skoj med kommentar i allafall :)

Susanne: jo... (du e alltså inte S här i byn då...?)

Linn, tackar! Inte alls lika bra som om jag använt min stora kamera, men det hade blivit för besvärligt att kånka på den hela tiden! (och är du Linn som jag känner...?)

Christina: jo, bra att få idéer från andra bloggar! Tänkte också att sen någon gång i framtiden kan det vara kul att bli påmind om hur en helt vanlig vardagsrutin såg ut då D var liten!

Annika: jösses, jag hade ingen aning - tack för att du drar mig med i utvecklingen! Ska försöka hitta EFIT-sidan. Och jo, jag tycker också om kallvinden nu då jag någotsånär fått röjt upp där. På sommaren har några av mina gäster sovit där, på vintern är det väl "friskt"...men bra att ha ett ställe att hänga upp tork på.

Anonym sa...

hej! Stopla in på din blogg via trollmamman. Får babyfeber av att läsa din blogg. Skrämmande.... Kul att "se" dig igen, har inte gjort det sen du försökte pränta in tyska verb i oss/mig, och inte kan jag nån tyska ännu heller...(just a fact) Hälsningar Annika (Bleindas_mamma) på bloggen

Anonym sa...

Hej, helt underbara bilder, speciellt det när D dricker sin morgonmjölk. Han e så otroligt gullig, och på fotot ser man att han just har vaknat o ännu är lite dåsig. Rolig idé det här med EFIT. Ha det bra. Kram Kiika

Jemayá sa...

Hej Annika! Synd med tyskan - snart har jag också glömt den...måste försöka hitta din blogg i något skede (nu ser jag på Grey´s anatomy mellan varven :) så jag kanske får reda på vem du är!

Hej Kiika!! tror nog jag ska göra fler EFIT, nu då jag fått blodad tand! Hoppas jobbet är bra liksom allt annat! kram