torsdag 26 juni 2008

MÖSS!!!

Jag har nog haft en otrolig otur med dessa katter, först löpandet, sen alla dessa möss och till sist dödsfallet. Allt inom fem månader. Det har inte precis gjort mitt liv lättare.

D somnade faktiskt halv 8 i kväll (ville inte sova på dagen), jag kunde knappt tro det var sant - han vaknade till några gånger än, men jag har haft tid att bekanta mig med fotosidan.se som jag inte kännt till förr. Wow, säger jag, vilka foton!! Jag önskar jag också kunde ta foton som fick folk att stanna till, men mitt tekniska kunnande är svagt, och mitt tålamod kommer kanske aldrig att räcka till för att lära mig alla tekniska finesser på kameran :(. Men jag kan ju försöka lära mig lite till i allafall.

Anyway, hörde ett krasch från sovrummet då jag satt vid datorn och då jag gick och titta så dinglade katten i gardinen och en mus klamrade sig fast i gardinsringen, en blomkruka låg på golvet, D mumlade i sömnen). Försökte ta fast musen för att slänga ut den (med ett papper), men de rackarna hoppar ju alltid, förstår inte sitt eget bästa. Dethär var ju inte första gången detta hände. Häromdagen mötte jag en mus på väg ner i trappan, en annan dag var det en som klättrade i gardinen mitt på dagen. Jag får så lov att börja låsa kattluckan till natten, men det är sen igen en sak till att hålla i minnet, och katten är inte nödvändigtvis snällt på plats just då jag vill stänga luckan. Jag ville ju ha en katt för att få slut på möss i huset, inte öka populationen.

ps. nu tog jag också bort länkar till bloggar jag gärna skulle ha läst, men när där (nästan) aldrig händer något, vill jag inte hålla på att i onödan kolla in dem. Matt, if you ever check my blog again, sorry to have deleted you from the list, but it's frustrating to check your blog and have nothing new to read!!

6 kommentarer:

StrandMamman sa...

Jag betackar mig för sådana där husdjur.... huuuu!

Vill du ha en ny kattunge? Jag antar att det igen finns på det ställe där vi tog vår Tusse.

Välkommen till oss på stranden, ring så kommer jag och möter er!

Anonym sa...

Möss är så söta att jag skulle ha svårt att göra något alls för att få bort dem, men när de börjar klättra i gardinerna kan det ju bli lite väääl mycket! Du skulle ju kunna stoppa in dem i en bur och sälja till djuraffären? Många stadsbarn tycker ju om att ha möss som husdjur. I bur, alltså.

Anonym sa...

hej,
jag är väl kanske lite rå och brutal, men jag skulle nog börja ta Musbaren till hjälp om dom blir så många att du stöter på dom hela tiden. Det här är den versionen som dom äter av och sen söker sig ut för att få vatten och förblir då ute (för dom tappar andan och dör). Möss är söta i bur, men inte i hemmet längs golv, väggar och gardiner. Kram Kiika

Anonym sa...

Kanske kunde du också sätta ut mössfällor (många) i skrubbar, källare, kallvind och på sådana ställen dit katten inte slipper. 20 mössfällor att vittja en gång om dagen. Hur låter det? Mössen borde ju inte vara inomhus såhär års...? Du har nog någon koloni som trivs mycket bra hos dej och tyvärr förökar dom sig rätt snabbt dessutom:( Lycka till!

Jemayá sa...

Strandmamman: you've got mail :)

Matilda: hmmmm, jag undrar om de skulle ha åtgång här...jag tycker faktiskt också att möss är söta, men varför ska de skita precis överallt...?!

Kiika och Christina: problemet är ju att katten hämtar in levande möss, som sen inte vet hur de ska ta sig ut från vinden. Jag tror att hon ännu hämtar in föda (levande så han skulle få träna att döda) till sin unge, men då han inte finns, har det lämnat på och hon hämtar dem till mig och D. Jag får hoppas att det avtar så småningom, tills dess får jag sova med dörren stängd :(. I köksskåpet har vi nog mössfälla, dit kommer de för egen maskin.

Anonym sa...

Du är modig Ulla!! Skulle jag ha en mus inomhus skulle jag skrikande springa ut och inte våga mig in igen! Jag tycker egentligen att de är lite söta men har ändå ett stort obehag för dem speciellt om de är inomhus :))!! Vill bara se på dem utomhus på betryggande avstånd :))!
Marianne