tisdag 24 juni 2008

Suck

Mellan torsdag och fredag fick jag sova ostört sex timmar - det är rekord. Jag förstår inte vad som är på gång med D, han gnäller till nästan en gång i timmen varje natt. Och i natt kom katten in med en mus igen och hade party med den i sovrummet. Hade lämnat dörren öppen, för det blir så kvavt i rummet med det stängt. Har jag upp fönstret blir det för kallt mitt i natten, speciellt då D sparkar av sig täcket hela tiden. Känns som om jag är i en ond cirkel, får aldrig sova ordentligt och allting gaddar ihop sig så att jag inte ska få det, är det inte D är det katten. Och Ds hosta ger sig inte - nu är jag fundersam på hostmedicinen jag fick av läkaren mommo var till. "Ephedrin" för barn, räknas som dopningsmedel och har röd triangel på flaskan. Känns inte bra att ge det, men det känns som om jag måste göra något i allafall, snart har han varit förkyld i en månad. Eller kanske det är hostmedicinen som gör att han sover så oroligt?! Ja suck suck suck. Och det bara regnar och regnar....

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej,
Sir.Ephedrin är en bekant hostmedicin för barn, är bra mot irritationshosta. Har gett det åt båda mina barn. Dom säger ju att "yskä paranee yskimällä", men om den fortsätter länge vore det kanske bra att gå och visa honom till en läkare. Ibland har det blivit till öroninflammation av allt hostande. Ofta har jag gett Ephedrin på kvällarna, medicinen lugnar hostan lite och barnet sover bättre. Jag har i alla fall inte hört nåt dåligt om medicinen. Hoppas det det blir bättre snart, det vore viktigt att du får sova så du orkar. Kram Kiika

Jemayá sa...

TAck Kiika, skönt att höra om erfarenheter med medicinen. Ska försöka fortsätta med den några dagar än, händer inget så får jag nog ta D till läkaren. Kram!

Anonym sa...

Ephedrine är uppiggande, så kanske inte så bra att ta innan läggdags. Bättre på morgonen då?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ephedrine

Anonym sa...

Ephedrine har jag gett "några" flaskor åt spec H. Jag tycker att det varit bra för hosta som börjat "gräva" spec då han gått å lagt sej. Men om det är rätt hostmedicin åt Ds hosta vet jag ju inte, tycker att Ds låter mer "lös" än den knackhosta som H ofta hade.

Får jag komma med ett förslag ang din störda nattsömn? Om D bara vaknar till men inte kräver din uppmärksamhet utan bara stör dej - ta en madrass och lägg dej utanför en nästan-stängd dörr till sovrummet. Då hör du om det är verkligt behov av din närvaro och störs inte av lite vändande och gnyende från D.
/Barbro

Jemayá sa...

Matilda: tack för tipset!

Barbro: jo du får komma med förslag :). Jag har ju tänkt att han småningom får börja sova i eget rum, tror nog det är det bästa för oss båda, men vill invänta gäster nästa vecka. De får sova där. Nu blev det ju förklaring till gnyende, han har kanske haft ont i höften/ryggen.