onsdag 23 februari 2011

Energiskt igen!


I måndags var min mamma  i lite dåligt skick igen, så jag beställde läkartid till henne. Jag skjutsade henne på tisdagen, men eftersom hennes hjärta hade så fart på, skickade de henne vidare till sjukhuset. Nu är hon tillbaka i Nkby på bäddavdelningen. Jag var och hälsade på i dag och hon var redan bättre igen. Hon ska vara där nu några dagar så de kan justera medicineringen, som inte riktigt funkat de senaste veckorna.

Jag hade redan börjat fundera när jag skulle få ett ledigt veckoslut, men det blev såhär i stället. Nu behöver jag inte oroa mig så för henne och kan med gott samvete njuta av att jag har det lite ledigare. Fast hon ju klarar sig rätt långt själv - stiger upp, klär på sig och kan också värma upp mat, om jag ställer fram på lämplig höjd, så märker jag skillnaden då hon inte är hemma. Jag ska ändå hålla hennes behov i tankarna från första stund på morgonen, nu har jag bara D att fundera på.  En liten paus alltid nu och då gör susen!

Jag är så tacksam över att jag nu har luft i livet så att jag helt lugnt kunde boka in läkarbesöket och hade tid att vara med henne där. När hon har blivit sjuk tidigare, har det kännts som ett stressmoment, eftersom "rytmen" störts - nu har jag inte så mycket rytm, jag kan bättre styra vad jag gör och när jag gör det. Med följden att jag är lugnare och bättre kan stöda henne också.

När det är matdags måste jag hela tiden fundera på vad hon kan äta, nu passade jag på att sätta in stöten jag själv behöver, det vill säga, vårstädning i kroppen! Har lite försiktigt tänkt att jag borde se över vad jag sätter i munnen, men inte haft energi till det, nu plötsligt föll allt på sin plats (efter fullmåne, efter mens). Gjorde en intervju för lokal-tv med en flicka som startat ett företag för LPG-behandling och jag bestämde mig för att det blir perfekt. Celluliterna får sig en omgång, svullnaden i min fot kanske försvinner (har funnits där sedan jag fick barn) och jag hoppas också att domningen i mina armar, som med jämna mellanrum infinner sig, kanske skulle försvinna. Jag har stora förhoppningar, eftersom jag också tänker stöda det med lättare kost och mera motion! På deras hemsida står att det är smärtfritt, men det stämde inte då jag testade första gången i dag. På ryggen kändes det som en skön massage, men när det kom till "kritiska ställen" det vill säga fettansamlingar, då gjorde det direkt ont då fettet blev bryskt knådat mellan rullorna. Nu dag ett känner jag mig jättepigg och glad - tom i magen, men inte hungrig. Jag hoppas det fortsätter såhär! När jag var till apoteket, hittade jag dessutom ett "ekodetox" medel som ska tas i cirka tio dagar, vilket ju blir perfekt! Oj vad jag ska må bra sen senare i vår (och hoppeligen inte mera behöva köpa större kläder!). 

6 kommentarer:

Anonym sa...

hej, tänkte jag skulle ta och läsa och höra hur du har det, men märkte att du bytt bakgrund på din blogg. Den är så mörk att jag inte ser texten...!!! eller är det bara min dator??? h. Kiika

Jemayá sa...

nej vad konstigt, det måste nog vara något tillfälligt fel - har inte bytt något nu och på min dator är texten på vit bakgrund :(

B-M sa...

har också provat LPG för nåt år sedan, tyckte det var skönt, med det blev bara en gång, kanske man skulle ta en serie till våren...annars är ju joggning mitt recept för att höja energinivåerna och hålla kilona i schack men det vet du ju :). Tyvärr har det blivit jättelitet av springandet nu då det varit så himla kallt, men en gång i veckan har jag försökt vara till Botnia hallen iaf. Ha ett bra sportlov!!

Anonym sa...

Hej, ledsen att din mamma blivit sjukare igen, hoppas hon blir snart bra igen.Du verkar ha riktiga vårvibor nu på gång.Härligt.Keep it going!Kram K.

Anonym sa...

Hej, ledsen att din mamma blivit sjukare igen, hoppas hon blir snart bra igen.Du verkar ha riktiga vårvibor nu på gång.Härligt.Keep it going!Kram K.

Jemayá sa...

B-M: jätteduktigt! Jag har aldrig fått smak för springandet, kanske delvis för att jag trivs bäst med att göra saker tillsammans med andra - är ju ändå rätt ensam här hemma. Men det skulle säkert göra gott!

Jo, det började bra och är bra igen, men hade två tunga dar här emellan. Nu hoppas jag bara på fortsatt varmare väder :) kram!