söndag 20 februari 2011

I.r.r.i.t.e.r.a.d.

 I natt sov jag med tre täcken, stickad tröja, sockor + pyjamas och ändå frös jag som bara den då jag skulle somna. Har 19 grader i sovrummet, vilket ju inte borde vara så kallt. Anyway, de goda nyheterna är att jag nu känner att mattheten och "sjukan" släppt, men istället är jag rastlös och knärrig. Jag vill att vintern tar slut, att jag kan öppna och stänga fönster på vinden, att jag kan använda balkongen normalt. Sorry bara, men nu tänker jag skita i att söka det positiva i allt - höll just på att få ett nervsammanbrott. Ville byta lakan i sängen efter förkylningsperioden och vädra - men först tänkte jag inte få upp hela balkongdörren och sen gick det helt enkelt inte att få fast den så att jag också kunde stänga tätt med handtaget - trots att jag hackade lös is med en kniv runt om i karmen. Två fönster på vinden har isat igen - just för att jag inte kunnat stänga dem ordentligt mera efter att jag försökt vädra.

Min mamma sa just att hon läst i tidningen om kaniner som lidit utomhus i vinter. Jag har rent samvete på den punkten, men det gläder mig inte så mycket då jag får dras med Doris och Elmer i det oändliga. Han var helt ok att ha i grovköket, hon är rena pesten. Kissar och skiter överallt och drar fram grejer och gör  att det helt enkelt ser för jävligt ut där. Jag orkar inte mera hålla på att försöka få golvet renhållet, sprider i stället ut tidningar. Tyvärr måste vi ju genom rummet flera gånger per dag då vi ska på toan eller tvätta oss. Kaninerna i farstun sköter sig rätt bra och är söta och snälla, men dessa båda....ARRRRRGHHHHHHH. Nu börjar jag dessutom bli utan hö igen - slog ju hö i somras runt uthuset och på kusinens klöveräng - men jag hade ju reserverat för tre stycken, inte tio (sex nu)!! Två säckar har jag redan fått av en snäll bekant, nu måste jag be om mera.  Nu har , troligen Doris,  kissat blod dessutom. Jag hoppas att kaniner också kan ha mens - blir det veterinärresa börjar jag överväga avlivning. En kanin ska inte vara till såhär mycket besvär, speciellt inte då man verkligen försökt göra sitt allt för att den ska ha det så bra som det är möjligt. ORÄTTVIST!!!

Katterna har också varit nervösa över att inte tåla gå ut. I dag hade sen Pekka fångat en fågel, som tydligen levde än då han (förstås) tog in den - blomkrukor tappade på golvet, fjädrar överallt. Jag har inte heller kunnat hjälpa fåglarna lika som förr om åren - var tvungen att flytta fröställningen undan grävmaskinen och på nya stället sitter Pekka hela tiden på lur. Vet inte vart jag kunde sätta det, överallt är det så mycket snö så katten slipper nära till ändå. Andra fröställningen vid fönstret gick sönder då snön föll av taken...

Bilen är kall och stel på morgnarna, då jag inte mera kan köra in den i lada, eftersom det kommit så mycket snö. Har jag glömt att sätta mattan på fönstret är det bara att skrapa, skrapa.

Jag läste i en tidning om just detta - vi klagar över snö och kyla, medan man i andra länder mister hus och liv i översvämningar, markras, jorbävningar, vulkanutbrott och bränder.Jag vet, proportioner. Och vintern försvinner inte av att klaga. men någon gång måste man få säga något. Dagar som denna då jag annars också är sur och tvär i kroppen. 

6 kommentarer:

heffamamman sa...

Ibland måste man bara få spy ut all irritation man bär inom sig. Hoppas att livet känns åtminstone lite lättare för dig nu. :) Visst blir man trött på en vinter som denna. Jag gillar verkligen vintern som årstid. Men nu har det varit konstant vinter här i södra Finland sen början av november, med så mycket snö och kyla att man snart vill emigrera söderut. Och då har ni ju snäppet kallare uppe hos er. Vårt hus är byggt under senare delen av 90-talet och nu har vi för första gången fått problem pga kylan, då en vattenledning frös i torsdags. Så jag kan tänka mig att alla som bor i äldre hus har det kallt värre!

Hoppas verkligen att väderleken snart vänder till det varmare igen. Tills dess - försök att uthärda!

Jemayá sa...

TAck Heffamamman!Talade med en god väninnna i telefon här på eftermiddagen och plötsligt var all irritation som bortblåst! Så nu är allt bra igen :) :)

Pia - My Green Blog sa...

Väninnor är fantastiska! Det bästa som finns :)
Ibland måste man bara få spy ur sig irritationen och jag tycker att det är helt på sin plats att vara trött på en vinter som har hållit på sedan oktober och inte verkar ta slut. Jag har ändå märkt att fåglarna kvittrar och solen skiner från klarblå himmel de senaste dagarna och det ger mej hopp och framtidstro. Det finns ett liv efter detta och bara du är helt återställd efter förkylningen så tror jag att du kommer att märka det också.
STYRKEKRAMAR TILL DIG :D

Marina sa...

Jag förstår dig! Är själv också helt urled på vintern nu. Men jag tror att bara den här köldknäppen är förbi så kommer nog våren sakta smygande sen. Det är mitt hopp! Annars så kan kaninhonor nog kissa blod. Vår första kanin som vi hade i 6 år kissade blod alltid nu och då i åtminstone fyra år, kanske mer, jag minns inte riktigt. Veterinären sa då att om det bara kommer små mängder ibland så gör det inget. Men hon dog sen faktiskt av nån slags cancer i livmodern, så det hade kanske med blödningarna att göra... Men det är inget man kan göra nåt åt i alla fall.

Helén sa...

Även om din irritation nu tycks ha gått över så vill jag ändå instämma i ditt gnäll! Jag blir snart g.a.l.e.n. på denna oändligtlångasugersombarafanvinter. Jag har aldrig tyckt om vintern med all snö och köld och min avsky tycks bara bli värre med åren. Humöret i botten för det mesta och att ta sig ut med hunden varje dag blir snart en oöverkomlig plåga. Suck och kram!

Jemayá sa...

Pia: du hade så rätt - var jätterastlös och orolig i kroppen av förkylningen, men då huvudet blev klarare, steg humöret också! Kram!

Marina: o, tack , vad skönt ändå att höra att det kanske inte är något farligt på gång med Doris. Jag bara önskar att jag skulle få en lång period av harmoniskt leverne med dem :).

Helen: skönt att höra att någon annan också är anti-vinter. Vanligtvis brukar jag tycka jan-feb är ok, då ljuset kommer, men i år har det nog blivit lite väl mycket vinter....men vi gå mot ljusare tider! Krmar!