måndag 7 februari 2011

Trip to get rid of the rabbits to Kristinestad :)


On Sunday it was finally time to take the last two rabbits left upstairs to their new home. I'm so relieved to be able to clear away the cage I had made for them. My aim was for the rabbitbabies to get used to humans, by being exposed to us all the time, but it didn't work, especially these last two ones were really timid after their two brothers left and I then took their mother downstairs to the father (who has been neutered...). Unfortunately I couldn't find new owners close by, but had to drive almost 200 kilometers to a girl who has a rabbit farm. But the good thing was that I could take my mother to see her dear cousin at the same time. They don't get to meet each other very often any more, since both are getting close to 90 and have various healthproblems. Here are photos from the Sunday trip!


"Stella" (thought it was a girl at first) was looking at me with suspicion: "What is she up to"?



This is the new home of my two rabbits. I think they'll like it here, at least until they become old enough to make babies, then I'm afraid they'll be locked into smaller cages, but hopefully still in the company of the other rabbits. My rabbits were quickly making friends and looking like they liked it. It was funny, the rabbit that has been most afraid (light yellow), hopped over to me right before I was going to leave and just sat and looked at me. I strongly had the sense that he was telling me he liked it here, that it was ok :)


Next stop: Kristinestad/Kristiinankaupunki, on the west coast, 2,5 hour drive from home (the village where I left the rabbits was close to this place)!


View from my lunchplace (must be so nice in the summer!)



On my way back to "Kurikka" to pick up my mother.


I can't decided if I like the panorama or the detail better - but I think I take my best photos through the window of a  moving car...this about 30 kms south from Jeppo, where the sunset always is beautiful!

6 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vilken härlig utflykt! Skönt att du vet att de små kaninerna får det bra. och vad kul att din mamma fick träffa sin kusin!!! :-)
Bilderna på solnedgången var underbara!!!! jag tror jag gillar närbilden allra bäst, men även panoramat var vacker!!!
Kramar!

heffamamman sa...

Jag gillar panoramabilden! Och det där lät ju som en riktig mysig dagsutflykt för er alla. :) Jag har inte besökt Kristinestad mer än en gång i livet tror jag och det var nog för mer än 25 år sen. Vi borde köra kustvägen upp till Österbotten nån gång. Men det är alltid så himla bråttom med att komma fram när vi ska dit. Otåliga killar i bilen. Kaninerna får säkert ett bra liv på kaninfarmen. Med mycket morötter. :)

Sue sa...

Morjens Jeppo!
Hittade hit tack vare ditt FB-inslag. Nu finns din blogg i trygg uppdatering på min blogglista.

Dundervackra bilder och för mig härborta på andra sidan Tellus är det nostalgi att se ett snöklätt pampas. Beautiful!

Kramar från ett vårfräscht Osaka!

Annika sa...

Kristinestad är så fint!! Speciellt om sommaren, jag är där ganska ofta. Har ofta ätit lunch just däre du åt lunch, Ibland är det nästan för varmt att sitta därute när solen gassar på.
Vilka underbara bilder av solnedgången!!
Kram!

Jemayá sa...

Saltis: jag känner mig helt otroligt lättad över att bli av med kaninungarna - de blev aldrig tama och jag fick akta mig när vi var uppe på vinden, så de inte skulle få hjärtslag av det vi höll på med :(. Nu håller jag på med att möblera om, storstäda och samtidigt sortera bort allt sådant som jag inte använder. Tar tid, men skönt :) - ochd et behövdes! kram!

Heffamamman: jag trodde att jag aldrig varit i Kristinestad förr, men då jag kom dit, kände jag ändå igen mig. Det var samma då jag bodde i Åbo och Helsingfors och bilade - det var alltid så brått åt endera hållet att några extra stop blev det aldrig. T.ex har jag varit i kaskö, fast jag ofta tänkte att jag borde köra den vägen då jag studerade i Åbo. Det var ett rätt speciellt ställe där de hamnade, tjejen (16 år) hade runt 30 kaniner, men jag tror mina blir lyckliga med andra kaniner, människor blev de aldrig riktigt förtjusta i!

Annika: heej :)! Ja, jag kan tänka mig att Kstad är fint på sommaren, hade lust att vandra omkring där, men tiden var lite tajt. Hoppeligen någon annan gång. kram!

Jemayá sa...

oj, Sue, tänkte missa dig: kul att du också hittade hit! Som du kanske mräkte finns du också på min blogglista, men har inte haft tid att läsa speciellt många bloggar på länge, men tror det ska bli bättre småningom! kramar!