måndag 9 februari 2009

Helgen i (mat)bilder

Det var kort, men intensivt under veckoslutet! Allt gick som på räls - blev upplockad på flygfältet (satt bredvid kompis som råkade vara på samma flyg!) och fick sätta mig till dukat bord direkt. AAAH! Sushi dessutom, som jag inte fått äta på evigheter!! P och jag satt och pratade (och åt och drack :) till halv två (till min stora chock, trodde klockan var kanske elva!). Nästa dag skjutsade P mig till "Minä Olen-mässan (new age), hörde bland annat intressant föreläsning om månens inverkan på oss. Fick bekräftelse på att det också finns andra som har problem med fullmånen några dagar före. Köpte både bok och kalender, i vår ska jag testa med att plantera och jobba i trädgården enligt månen! Dessutom ska jag notera när det blir fullmåne och försöka ta det lugnare just före, i fall jag igen hamnar att vaka och är trött. Var med på två meditationer och sköna föreläsningar - och som bonus fick jag ett samtal i söndags då jag redan hunnit hem - hade vunnit Kate Byrons (tror hon heter så) bok "The Work" :).

Från mässan tog jag bussen rakt in till stan, bytte till spårvagn (har alltid älskat att åka spåra :) och åkte till en koreansk restaurang, där tidigare salsabekanta hade samlats för att fira två födelsedagar. Jag var överraskningsgästen (endast en visste om att jag var på väg) - hade inte sett det flesta på cirka sex år! Maten var helt underbart god (första gången jag åt koreanskt!)!! Jag till höger i min nyinhandlade blus från mässan :)

Så blev jag avhämtad av S och väl hos henne väntade grönögda "Lupu" som höll sig på betryggande avstånd från mig - sist jag var hos dem för ett år sedan, hade jag D med mig och han var mycket intresserad av katten (känslan var inte ömsesidig :). Härligt lugn morgon, med god frukost och så skjutsade S mig till flygfältet. Åååh vad det var härliga dagar! Det fanns flera andra kompisar jag skulle ha velat träffa, men visste också att det är omöjligt att hinna med allt på så kort tid, så jag tog ingen stress, utan tänkte att jag tar det vartefter. Och det blev jättebra! Ds pappa tog D till flygfältet och D och jag hann ännu titta på "kingking upp" (hans ord för flygplan ännu, kingking= tåg), innan det var dags att åka hem till kaoshuset....

Ens önskningar här i livet ändras med åren, nu ser jag fram emot en storstädning i något skede. Var på kurs idag (om integration av invandrare), är vikarie i morgon och artiklar väntar på att skrivas, så städningen får vänta (lika bra - mullbänkarna har grävts upp från vardagsrumskällaren och transporterats ut, så ni kan tänka er hur farstun ser ut.....). Så full fart på, men efter onsdagen borde det sakta in lite!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ljuvligt att weekenden blev så lyckad! Det hade du sannerligen förtjänat!!
Stor kram från Gunilla

Anonym sa...

Jag är så glad att Du kunde åka på den
korta men säkert givande resan.
Kommentar till nedersta bilden,
ooo så det ser gott ut, så är det bra att börja dagen !

Mvh. Henrik

Taina sa...

Vilken härlig helg du har haft! Jag är också väldigt förtjust i sushi. Städningen kan ALLTID vänta ;)
Hade inte hört att new age på finska är minä olen...
Ha en bra dag!

Saltistjejen sa...

Å vad underbart att resan blev så lyckad! Bra att du itne stressade omkring heller utan tog det som det kom. Det är annars alltför lätt att försöka hinna klämma in för mycket på för kort tid.
Sushin såg jättegod ut. Nu blev jag också sugen, haha! Oc vad roligt att du var överaskningen själv! :-)
Varma kramar nu och som ngn sa här ovan, städningen kan väl vänta lite....?! ;-)

Annika sa...

Jag är jätteglad att helgen var så bra för dig. Som så många ovan sagt är du så värd det!!
Sushi är verkligen HUR gott som helst. MUMS!!
KRAM!!

Anonym sa...

Vilken fin helg du fick! Så bra att du fick ladda upp batterierna lite, det var du verkligen värd!! Det känns lättare att återgå till vardagen med trevliga minnen i bagaget!
Kram!
Marianne

Anonym sa...

Oj vilken härlig weekend du har haft ! Den behövde du verkligen !! Man blir riktigt snål när man ser på matbilderna !
Ha det så bra !

Anonym sa...

Visst kan städningen vänta. Och vilken trevlig helg du fick!

Emmama sa...

GOTT med sushi, en klar favvis! :) Och beratta garna mer om kursen du var pa, intressant och viktigt amne!

Kram!

ulrika v sa...

Va glad jag blev av att läsa om din härliga weekend - suveränt fixat och det behövde du! Hoppas den goda energikick det gav dig för dig in på lite mer "surfande" och flyt i vardagen! Kram ulrika v

StrandMamman sa...

Den där fina helgen var du mer än värd!!! Hoppas att du får sova nu trots fullmånen??

Anonym sa...

Åh vilken härlig helg det låter som du haft :)

Trollmamman

Jemayá sa...

Gunilla: det var verkligen uppiggande psykiskt, om än inte fysiskt :) kram!

Henrik: speciellt trevligt är det när någon annan dukat fram frukosten :)

Taina: vid renoveringar tänker jag alltid att feng shui har rätt - man känner sig delvis "betryckt" av att möbler är inpressade här och var, mull och damm söker sig överallt, dessutom är det kallare där nere nu då golvet är borta i ett rum - mycket otrivsamt. Så ser nog fram emot storstädning, men det räcker säkert några veckor innan jag får hugga i (det är ju ingen vits innan renoveringen är klar). "Minä Olen" betyder ju nog "Jag är", men det var en nyandlig mässa, så tänkte det var viktigare info :)

Saltistjejen: sushin var speciellt god, för sen jag flyttade hem (2003) har jag inte ätit det! Det finns en liten restaurang i Jakobstad, 37 km härifrån, men den har inte öppet hur som helst, då jag velat gå har den varit stängd och dessutom har väninnor som jag bett komma med inte gillat sushi....men nu fick jag verkligen smak för den igen :)

Annika: se ovan - kram till er båda :)

Marianne: såå sant - har känt mig mycket gladare till sinnet efter helgen!!

Anonym: märkte att detta med mat blir viktigare och viktigare - helt underbart då man kan sätta sig till dukat bord och bli serverad GOD mat (är rätt trött på min egen menu :)

Matilda: var tvungen att åtminstone lite städa i farstuna, där mattorna var täckta med mull efter att mullbänkarna burits ut...nu gäller det bara att försöka ignorera röran tills det blir dags att flytta in i vardagsrummet igen!

Emmama: antar att du menade föreläsningen om månen? Köpte bok och kalender, då jag hinner lite fördjupa mig i dem ska jag berätta :)! Kram!!

Ulrika: det känns faktiskt som om jag kommit in på något annat spår nu - hoppas det håller i sig :) kram!

Trollmamman: jo det var det, men det bästa var också att jag var helt nöjd att komma hem - mitt liv är här nu, trots att jag kände mig helt hemma i södern också!

Strandmamman: det har varit oroliga nätter (misstänker att sonen också är mångalen - sådan mor....) men nu börjar det ju äntligen lugna ner sig!

Anonym sa...

Vad roligt att du hade en trevlig tid i hufvudstaden, det var säkert välbehövligt! Och skönt också när ni får vardagsrummet i skick. Ha de bra tills vi ses!!

Jemayá sa...

Victoria: det var faktiskt jätteskönt att få ensam vara på en tur "Hem" (för så kändes det också) och jag antar det blir lättare att ta små turer hit och dit så småningom. Välkommen på besök då du är hemma nästa gång!

Jemayá sa...

Victoria: det var faktiskt jätteskönt att få ensam vara på en tur "Hem" (för så kändes det också) och jag antar det blir lättare att ta små turer hit och dit så småningom. Välkommen på besök då du är hemma nästa gång!