fredag 6 februari 2009

Show and tell: väskor

Fritt ur hjärtat har valt denna månads teman och jag måste säga att detta med väskor ligger mig närmare hjärtat än skor...säger det något om ens person, månne?! Tyvärr hinner jag inte gräva fram väskor och "showa", för eftersom vårt vardagsrum är tömt, är alla andra rum proppfulla i stället och jag kommer helt enkelt inte åt många av mina väskor :(. Förr tyckte jag det var jätteskoj med väskor, och då var det sällan traditionella handväskor, utan helst lite mera sådana med exotiskt utseende, inhandlat utomlands. Numera är det storleken som avgör - det ska rymmas blöjor, vattenflaskor, lite småsnacks att hålla sonen nöjd, pennor, papper, kanske till och med kamera etc etc...

Har också lite brådis, på eftermiddagen gör jag en rundtur via bädden med D (mamma är bättre, men har ont i magen hela tiden, ska till inremedicinska i grannstaden nästa vecka på undersökningar), sen med honom till hans pappa (han ska vara två nätter där för första gången) och sen åker jag till flygfältet och styr kosan söderut till huvudstaden (hemma söndag eftermiddag). ÅÅÅÅÅ vad det ska bli ...skönt, avslappnande, uppiggande osv! Ett litet minus är att jag är jätteförkyld och ännu på tröttare sidan. I natt har D bara vaknat till några gånger, så jag fick äntligen sova lite bättre, men är rätt trött ännu, eftersom det också varit en intensiv vecka.

Vardagsrumsgolvet är ett hål - tyvärr kan vi inte återanvända golvplankorna, de visade sig vara olika tjocklekar och båda alternativen - att hyla om dem eller göra som de gjorde för hundra år sedan, jämna genom att justera med små bitar undertill här och var - är båda för jobbiga och dyra. Så det blir nytt golv, dessutom måste stockarna också bytas :( :(. Problemet med renovering är ju att det alltid hastigt dyker upp frågor som måste åtgärdas - och denna vecka har jag haft mycket skrivjobb och dessutom fick jag ett nytt barn att företräda vid flyktingförläggningen (möte igår). Det första borde få besked nästa månad. Så det är mycket att hålla i minnet och hinna med. I höstas var tisdagkväll en kväll då allting hände, nu tycks det vara onsdag - nästa vecka är det tre mycket trevliga evenemang just på onsdagkväll :(. Trevligt veckoslut till er alla!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt veckoslut på dej också! Njut av din Helsingforstripp, passa på och ladda batterierna med goda vänner, god mat, god dryck och lite kultur! :) Vi går mot ljusare tider konstaterar jag och bläddrar vidare i frökatalogerna.

Fritt ur hjärtat sa...

Men ush och fy. Vilket oflyt du har! Att du ändå fick lite vinkel på temat är bra gjort. Visst är småbarnsåren förknippade med en speciell sorts väskor. Det hade jag förträngt!
Trevlig helg, så gott det går!

Anonym sa...

Jag önskar dig en riktigt trevlig och avkopplande resa!
Marianne

Annika sa...

HA SÅ KUL I H-FORS!!!
Hoppas det blir kul och avkopplande på alla sätt och vis!
SÅ typiskt att det går som i ditt fall när man ska renovera ett gammalt hus...
KRAM!!!!

Erica sa...

Jag förstår att man behöver en större väska som småbarnsförälder. Mycket som måste rymmas i den :)

Hoppas du får en trevlig helg!

Taina sa...

Lite mycket nu för dig men så skönt att du ska få åka iväg nu och koppla av! Myyyys på som bara den!

Saltistjejen sa...

Oj ja hoppas att du får en riktigt skön och bra resa! Kanske kan du sova lite mer när du är borta och inte har ansvaret för D och inte heller har huset och renoveringen framför ögonen?! En liten avkoppling som sagt. Förhoppningsvis blir du bättre också! Inte roligt med förkylning.
Kycka till med nya uppdraget också! Det låter väldigt ansvarsfullt att företräda ett flyktingbarn. Vad är det du gör då??
Sköt nu om dig och familjen!
Kramar!

Miss Marie sa...

va synd att vi inte fick se väskorna! skulle ha varit kul att se dom! :) lycka till med röran!

Petchie75 sa...

Jag hoppas att du har haft en riktigt härlig helg i Helsingfors och att du känner dig rejält utvilad nu!
Vad tråkigt att det inte gick att behålla de gamla golvplankorna men ofta är det ju så med gamla golv. Mina föräldrar hade gärna behållt det vackra hallgolvet i vårt hus men plastgolvet var klistrat rakt på stenplattorna :-(
Stor kram från Skåne!

Jemayá sa...

Katt: tack,det var precis vad jag gjorde :)

Fritt: det blev jättebra, trots att jag nog var rätt trött på lördagen (förkylningen + den rätt sena fredagkvällen med flera glas vin :) :)

Marianne: tack - det var precis så det blev :)

Annika: det var så jätteskönt att komma bort från renoveringen en stund och det värsta momentet börjar snart vara förbi - men jag LÄÄÄNGTAR efter att ha ett något så när "normalt" hus igen! kram

Erika: jo, men å andra sidan har jag alltid varit den som tycker mig behöva lite allt möjligt med mig, var jag än rör mig (t.ex. kameran är oftast ett måste och ryms inte in i en pytteliten, feminin handväska :(

Taina: tack - blev myyycket myyys :)

Marie: tänkte att jag visar dem i samband med något annat fredagstema, då jag fått kontroll över hemsituationen !!

PetraH: TAck - känner mig nog uppladdad, även om trött (D sov så väldigt oroligt i natt).

Det är nästan så det värker i hjärtat att inte kunna använda plankorna, de har så mycket historia och karaktär i sig - går troligen inte att få tag på något lite liknande, utan det blir ett rätt modernt trägolv. I morgon eftermiddag ska jag ännu ringa runt och höra, men jag antar att jag får finna mig i mitt (golv)öde! hoppas DU har det jättebra i Skåne! kram!