måndag 16 februari 2009

Vintervyer o sånt

I lördags var jag jättetrött, men det fanns saker och ting som bara MÅSTE göras. I ett skede gjorde jag en liten revolution - sket i att söka spikar och skrapa plankor, istället stack jag iväg i bilen till skogs :). Vi kom från stan och jag hade redan tidigare i veckan på kort "få-D-att-sova" promenad noterat att skogen såg så fin ut i vinterskrud, skulle vilja fota. På lördagseftermiddagen var det helt enkelt PERFEKT skidväder. Ååååh, vad jag skulle ha velat staka mig fram över åkrarna, men tyvärr har jag inte hunnit plocka fram skidorna sedan D blev född och inte har jag heller hunnit skaffa skidor till honom, så nästbäst var att ta bilen :). På hemvägen somnade han och jag fick söka spikar i lugn och ro...Här lite foton från lördagen, som var en jättefin dag!


Fia (och lite fotoshop-experimenterande :)








En farbror som bor vid järnvägen (som jag ska över för att komma närmare skogen) har en finsk spets, som rymmer med jämna mellanrum. Den stod och bjäbbade åt mig då jag fotade, men den var för feg för att komma närmare :)












































och sist men inte minst - Gusta/Gusti - som blivit en stilig kattpojke!

13 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Så lika vi är! idag packade jag ved, son, krykor och snowracer i bilen. Måste ut. Tände eld och täljde, sonen skötte yxan. Han undrade om någon annan i klassen hade en morsa som for ensam till skogen och eldade;-) bara farsor trodde han.
När vi satt där med vår fika sa jag -en del går i terapi, jag går i skogen:-)

Anonym sa...

Åh vad jag tycker om dina bilder!!! Jag var så förbannad på mig själv när jag glömde kameran då vi var ut på promenad i lördags, vilket fotoväder :)

Trollmamman

StrandMamman sa...

Så fina bilder!! Och stilig Gusti!

Anonym sa...

I lördags var ett strålande väder att knäppa bilder, själv passade jag på och tog ett par bilder, ett av mina hobbyn är fotografering digitalt och systemkamera (Canon)

Hurudan kamera har Du, för jag har följt med Du är en mästare på att knäppa bra bilder.
Eller rättare sagt har Du öga att se det vackra i naturen.

Mvh.
Henrik

Saltistjejen sa...

Å vilka underbara bilder! Vilket ackert vinterväder. Jag blir avundsjuk för det var länge sedan jag upplevde "riktig" vinter. Skidor och skridskor.... Hm, det saknar jag nu när jag bor i en storstad.
Härligt att du kunde komma ut och fota lite. Ibland ska man itne göra sina "måsten". De väntar ju ändå på en.... Utan istället göra det man helst av allt vill!
Kramar!!!

Anonym sa...

Våra fyrbenta vänner har namnsdag
typ katter Fia har namnsdag 15.5
här en Almanacka med namn för
katter, häst, ko och hund.
här en länk :
http://www2.hbl.fi/djurnamn/katt.htm

Mvh.
Henrik

Annika sa...

Underbara bilder!!
Och nu kan jag känna den dör vinterdoften från Österbotten igen! Den som jag inte känt ngn annanstans...
Jag blir så vintersugen när jag ser bilderna att det inte är sant.
varför är alla spetsar i Ö-botten så kaxiga? Jag minns många promenader från sportloven hos mormor då vi mötte på spetsar som skällde och skällde....
Hmmm...
Ljuvliga bilder!!
KRAM!!

Anonym sa...

Kom du dig över järnvägen med bil? Jag har sett att många har fått stanna vid järnvägen och vända om pga snön, men kanske har dom plogat den senaste veckan...
Den arma spetsen får mig att flyga i taket. Hunden skäller på mig och visar tänderna och jag har skällt på ägaren gånger flera (men inte visat tänderna ännu)...men hunden springer lös alltjämt! I höstas kände jag att den "nasa" mig i vaden (bet gjorde den dock inte), så efter det vänder jag inte ryggen till den mera. Hunden får allt vidare distrikt:( Vad ska man göra med ägare som inte kan hålla sina hundar kopplade? Någon som vet? Någon som har erfarenheter av dylikt?
Grattis annars till fina vinterbilder!

Emmama sa...

Härliga bilder, verkligen! Vi hade snö hela förra veckan men nu har det smält bort idag måste det varit nästan 15 grader i solen, en jättefin vårig dag! :) Ha en skön eftermiddag och kväll! Kram!

Jemayá sa...

Fritt..: vad mysigt ni hade det! Jag tror nog också att skogen är den bästa terapin, men man måste komma så långt att man kan riva sig ut dit! Jag har inte tänkt på detdär med eld - det ska jag minnas nästa gång :) (nu hade jag inte så mycket tid att "revoltera :). Jag hade en gång en portugisisk resenär på besök (han hade bara fiskat upp mig på nätet och frågade om han fick komma!) och hörde då om en väninna som brukar göra upp brasa på vintern - vi gjorde upp en på isen på ån och grillade korv, jättemysigt på kvällen!

Trollmamman: tack - jo, det var så fint så man kunde helt enkelt inte misslyckas :)

Strandmamman: tack - önskar att jag inte alls behövde ta till photoshop, men fick nog göra nästan alla ljusare :(. Gusti e "gollo" :)

Henrik: tack! jag har en Nikon D50, men som jag skrivit tidigare är jag frustrerad på min egen brist på kunskaper i teknik och nu just har jag inte tid eller ork att riktigt lära mig och öva så mycket jag skulle behöva för att få det att fastna. Men någon gång...och ja, tack för länken, ska kolla den då jag hinne ri något skede :)

Saltistjejen: vi har ju faktiskt inte heller haft riktigt ordentliga vintrar på flera år, så det känns riktigt bra med köld och snö (utom då saker och ting fryser till hemma eller vägar drivar igen stup i kvarten:(. Det är svårt, men försöker ta time out då jag känner jag går riktigt upp i varv, vad som än måste vänta - oftast klarar man av "måstet" mycket snabbare och bättre om man vilat på något sätt före, om man behövde det. kram till dig också, hoppas ni mår bra (hinner inte, hinner inte läsa bloggar :(

Annika: jag tror dendär kaxigheten har med den finska mentaliteten att göra - den heter ju finsk spets :). Rasen är väldigt ägarebunden - främlingar ska man inte flirta med! Men en ägare borde ju ha pli på sin hund, alltid!

Christina: jo, det var plogat märkte jag på en tidigare kortpromenad. Spetsen nafsade mig också i byxhasorna i somras och jag klagade till ägaren, men han kanske tänker att den behöver motion....i lördags tänkte jag "kom du bara, jag ska nog visa dig", men den vågade inte närma sig :). Men till sommaren blir det värre då vi säkert börjar röra oss med våra små ditåt, borde prata med honom riktigt på allvar.

Emmama: jösses, + 15....du bor verkligen i södern :). Nä men det är ju jätteskönt med vintern när vi har sådana här dagar - men de två senaste åren var det bara mörkt, slaskigt/isigt, då var det jobbigt!

Anonym sa...

Underbara bilder! Börjar längta efter ordentlig vinter på landet nu mitt bland alla vårkänslor här i södern :)

Marianne sa...

Så vackert du har hos dig. Och vilken tur att magsjukan inte blev värre än den blev! Tur i oturen.

Jemayá sa...

Victoria:har du inget sportlov? Hoppas du har möjlighet att komma något veckoslut!

Marianne: ja nu är det faktiskt riktigt fint, fast vi inte annars har speciellt spektakulära vyer :).