fredag 13 februari 2009

Show and tell: Närmast hjärtat

Måste tyvärr igen ta detta med show and tell rätt snabbt, men vill vara med...och sen efter renoveringen (troligen...) ska jag försöka "läsa upp mig" hos er alla! Det var ett fint tema såhär till vändagen (jag skickar förresten inte kort - jag skickar julkort, det är min tradition, tycker vändagen är fin, men vill inte ta stress för en massa kortskickande igen!), men egentligen lite knepigt. Närmast hjärtat har jag ju bh, och de jag nu äger är ingenting att visa upp på nätet :).

Så jag tar det överfört - och de människor allra, allra närmast mitt hjärta syns till höger (D med sin mormor). Det är ett medvetet val att jag själv ska vara med, för jag har insett att det är mycket viktigt att jag lyssnar noga på vad som är bra eller dåligt för mig själv, den enda person som har ansvar för mitt välmående är jag själv - och det finns människor som är beroende av att jag mår bra. Jag ser rätt medtagen ut på fotot, kommer ihåg att det var min första morsdag, D var en dryg vecka gammal, om jag kommer ihåg rätt, och grät för första gången mest hela tiden.

Närmast hjärtat har jag också flera goda vänner, mina katter, min trädgård, min by... :) men jag börjar inte specifiera...I dag är "babyn" femton kilo och sitter just nu i min famn och luktar bajs...så det får bli rätt kort igen en gång.

Nu har mormor sluppit alla "sladdar", går på toa med hjälp, men är ganska trött. Förde dit "Kräuter blumensaft/Alpenkraft" åt henne, eftersom hennes hb är lågt. Läkaren hade i morse sagt att de nog ska få henne på benen än (ena benet är ganska sjukt) - vilket var skönt att höra!

Jag är fysiskt trött som omväxling, går igenom plankorna för att hitta spikar (och det finns minst en/planka) och skrapar kanterna på dem. Orkar bara med cirka tio per dag...men jag har än två dagar på mig, så jag borde hinna få det klart till måndag, då snickaren hämtar dem. Då gäller det att hålla tummarna att han vågar hyvla dem på rätt sida - det skulle göra saker och ting lättare för mig sedan, ge mig mera alternativ. Troligen är golvet klart till/på sportlovet - om en dryg vecka, men då finns det ännu saker och ting för mig att jobba med (måla värmeelement, ta fram en halv stockvägg, behandla golvet). Då ska D vara hela tre nätter hos sin pappa, jag hoppas det blir just då jag kan satsa på att slutföra jobbet i rummet.

D säger "pappa" när han ser byggkarlarna (sen i torsdags har jag två) - varkendera vill riktigt medge att de skulle vara det till D :). I går kväll såg D ett foto på Obama i en tidning, pekade på honom och sa: "pappa"! Kunde inget annat än skratta gott - det skulle ju inte ha varit så dumt :).

Annars känner jag mig riktigt bra - sådär skönt trött efter att man vet att man jobbat hårt, vilket jag gjort, har haft jättebra med jobb de senaste veckorna. Dessutom fick jag ännu ett barn att företräda och har jobb på kommande, men i lite lugnare takt, så jag är mycket nöjd och belåten med tillvaron!

Till sist vill jag såklart tacka er alla som "är med mig" här på nätet - mitt liv skulle vara otroligt mycket ensammare utan era kommentarer (och det att jag kan del av era liv på era bloggar!!)!

17 kommentarer:

StrandMamman sa...

Det värmer mitt hjärta att du känner dig nöjd och belåten med tillvaron!! Många varma kramar till dig, min vän!!!

Taina sa...

Tre generationer på bilden! Så vackert och ett minne för livet. Navelsträngen finns ju där för alltid. Ha en bra Ystävan päivä och en trevlig helg såklart!

Saltistjejen sa...

vad ditt inlägg strålar glädje nu. Även om du är fysiskt trött. Det blir man ju av renoveringar.
Underbar bild också på er alla tre!!!!!
Jag önskar även dig en fin vändag! Tycker verkligena tt vändagen eller även den svenska varianten Alla Hjärtans dag är bättre än just Valentine´s Day som firas här i US, just för att både den svenska och finska varianten inkluderar så många fler personer man faktiskt har nära sitt hjärta. familj, vänner!
Stor Kram!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Blir så glad av ditt inlägg. Skönt att du mår bra och det ser hoppfullt ut. Härliga, naturliga saker närmast hjärtat. Men varför kan du inte visa BHn? ;-) *GAPSKRATT*

Annika sa...

Vändagen är nog det bästa!! Så fint det vore om man kunde fira den här och i Sverige också, men alas, så gör man inte...
FIN bild på er!
Jättefin!
Nädu, ingen BH på min blogg heller idag ;-)
Jag blir så glad över din glädje.
KRAM!!

Anonym sa...

Vad skönt att höra att du just nu känner att du mår bra! Och trevligt om mamma/mommo är på bättringsvägen. Du får hälsa henne. Ha en riktigt bra vändag!!

Anonym sa...

Massor av vändagshälsningar till dig och D och lycka till med renoverandet! Obama som farsa, de du :)

Trollmamman

Anonym sa...

Tack för att Du i ditt inlägg, informerade oss om att mamma/mormor har blivit bättre. Hoppas att hon blir så bra, att hon snart kan komma hem.Mycket fin bild, det är ett vackert minne av tre generationer. Jag önskar Dig och dina närmaste en trevlig vändag.

Många varma hälsningar
Henrik

Emmama sa...

Fint inlägg som andades glädje tycker jag! Och vilken fin bild på er tre!

Trevlig helg! Kram!

Christel sa...

Vilken härlig bild av er tre, jag ska läsa mer om ditt renoveringsprojekt och se om du har skrivit mer om varför du ska hyvla golvbrädorna. Hälsningar på alla hjärtans dag till både dig och presidentbarnet...

Anonym sa...

En fin vändag önskar också vi här på Åland! Vi ska ut idag och dela ut kort som storasyster har tillverkat... och igår kväll tappade hon sin första tand och har en jättefin glugg i underkäken. Stora flickan. :) Hälsa presidentpojken så mycket från oss!

Anonym sa...

Varma hälsningar på vändagen! Jättefin bild av tre generationer! Det är roligt att din mamma börjar återfå krafterna, det har ju gått bra framåt sedan du sist skrev om henne! Kräuter blumensaft brukar vara en bra hjälp då man är trött och behöver extra krafter, be personalen om hjälp så att hon får av saften varje dag! Jag skrattade gott då jag läste om D:s alla pappor :)!
Jag önskar dig en bra dag och framgång med renoveringsprojektet!
Kram!
Marianne

Anonym sa...

Vändagshälsningar från Vörå!

Fritt ur hjärtat sa...

ps. Om du länkar till mig hittar fler "källan" och kan se vad som händer. ds.

Jemayá sa...

Strandmamman: tack, det är en skön känsla när man haft mycket trevliga jobb att slutföra och vet att man har några lugnare dagar framför sig!

Taina: ja, vi får hoppas att vi ännu skulle få lite tid tillsammans, det ser hoppfullt ut att mormor ännu kan komma hem. Hoppas du också hade en jättetrevlig ystävänpäivä :)

Saltistjejen: ja tack och lov för vändagen, som singel skulle det inte vara kul med Valentine's här - dessutom gjorde min engelske pojkvän slut med mig just den dagen (för cirka hundra år sedan :), så jag har inte annars heller speciellt bra minnen från dagen :(, kram till dig!

Fritt:...borde förnya "arsenalen" så småningom, men eftersom ingen annan än jag ser dem, så bryr jag mig inte :)

Annika: lite konstruerad är den nog här, någon kom på att man kan göra pengar på att importera seden, men man kan ju uppmärksamma vännerna utan en massa kommersialism också!

Victoria: tack det samma, hoppas ni hade en romantisk lördag :)

Trollmamma: jag undrar vad Michelle skulle säga om det :), men jag ska påminna D om det sen när han blir stor!

Henrik: det tar nog säkert rätt länge än, men vi får hoppas på det bästa. Hoppas du också hade en bra dag!

Emmama: tack ska du ha, hoppas du/ni också hade ett riktigt trevligt veckoslut!

Christel: :), om du inte hittade infon kan jag berätta att plankorna är olika tjocka och byggkarlen nekade blankt till att använda kilar för att få golvet jämnt :)

Katt: ja tänk, först väntar man så på tänderna och så faller de av (i två repriser....) :). Hoppas ni hade ett trevligt veckoslut

Marianne: igår hade de inte kommit ihåg att ge henne det, men har nu satt lapp på bordet, så får vi hoppas att hon får lika mycket styrka av alpenkraft, som jag fick då jag väntade D :). Kram till dig också!

Britt-Marie: tack, hälsningar till dig å!

Fritt..: jag har ju temana till vänster, med "upphovskvinnan" irubriken, så ajg tänkte att det räcker, då det ändå inte är så stor trafik på min blogg, men ska sätta in dig!

Marianne sa...

Tack själv för att du finns till och bloggar!

Jag är så glad att höra att din mamma blir bättre och bättre hela tiden. Och tänk vad glad hon ska bli när hon kommer hem och får se nya golvet!

Kram!

Jemayá sa...

Marianne: tack själv! Jag tror mamma blir allra gladast över att slippa draget från det gamla golvet :) - jag däremot gläder mig också över att det blir mera modernt och lättskött (hoppeligen, det är ju inte klart än...) kram!