söndag 1 februari 2009

Busy weekend!

Det har varit full fart på i två dagar. Kände redan att det kanske börjar snurra på för snabbt, men började lördagen med att ta ett tidigt bad som lugnade ner mig och jag kunde koncentrera mig på en sak i gången och inte hetsa upp mig för att det var många saker jag skulle komma ihåg. Det blev en riktigt bra dag. Först skjutsade jag D till sin pappa (en extraträff för att kompensera bortfallet då vi var sjuka), sen väntade mig lunch hos en väninna i Jstad - härligt att få sätta sig till dukat bord :). Efter det gjorde jag en intervju - efteråt hade jag den där nöjda känslan av att det inte hade känts som jobb. Det är en av de främsta orsakerna till att jag jobbar som frilans - att få träffa alla möjliga människor och också ta mig tid att satsa på intervjuerna och lära mig nya saker. Var nästan två timmar hos damen - normalt gör jag en intervju med fotografering på en timme, nu satt vi och drack kaffe och det fanns mycket intressant att se på. Skulle jag jobba på en dagstidning antar jag att tidtabellen skulle vara mycket, mycket tajtare och då skulle jag inte nödvändigtvis själv få välja vad jag skriver om.

Sen var det dags för mamma, butiken och några besök med inbjudan till fotoklubbens vernissage på tisdagkväll (det blir spännande!) och klockan var plötsligt fem. Kvällen förflöt vid datorn :).

I natt har jag sovit som en stock - helt otroligt, ingen liten som gnydde eller något annat, inga katter som krafsade på dörren, ingen storm där ute eller snö som föll från taket. Vaknade 8.46 och blev helt chockad, trodde vi skulle försena oss till Ds pappa, men så insåg jag var ensam hemma! Istället blev det lite brått för att hinna till qigong - hade bestämt mig för att åka till Jstad igen för där skulle hållas två timmar med en lugn serie, som jag visste skulle göra mig gott. Åååh, vad det var skönt, fast jag tror jag få sjuka muskler, det är så länge sen jag gjort något liknande (det var väl yogan här hemma på julen - då fick jag ju huvudvärk i flera dagar efter...). Så var det igen besök hos mamma, tömning av skåp i vardagsrummet, en intervju i byn efter att D kom hem och på kvällen blev det full rulle.

Hade bett om hjälp med att flytta bort möbler - fick så effektiva hjälpare så rummet var så gott som tomt på en halv timme, dessutom revs lite av mattorna upp så jag fick se hur bräderna - som jag hoppas kunna återanvända - där under såg ut! Det blev en jättetrevlig kväll - D var ivrig över alla bekanta människor och all aktivitet och jag tycker alltid om att ha folk i huset. Det blev verkligen ett annorlunda veckoslut, men ett riktigt bra sådant! Sätter foton från kvällen hit, men märker att de hoppar hit och dit så jag får inga texter på rätt ställen. Det kanske inte behövs :). Nu blir det att fundera vad jag egentligen ska göra med trägolvet eftersom det var målat från förr. Jag vill inte ha det turkost...helst skulle jag vilja ha det träfärgat, men frågan är om man får bortslipat färgen helt.

TUSEN TACK TILL ALLA MINA HÄRLIGA VÄNNER SOM ALLTID STÄLLER UPP FÖR MIG!!!


8 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Låter som du haft en jättebra helg! Skönt att få både vila OCH göra en massa nyttiga saker också. Och er kväll med golvhjälpnade vännerna ser jättemysig ut på dina foton!
Jag vet inget om renovering men det känns som om det skulle gå att slipa trägolvet så att färgen försvinner. Men jag ahr ingen aning om ifall det är ett alldeles för tids- och energikrävande jobb???
Hoppas nu du får en bra kommande vecka!
kramar!

Anonym sa...

Låter o ser väldigt bra ut. Om du besluter dej för att golvet målas, så finns det en gammaldags grå med lite gråblå nyans som användes mycket som golvfärg förr i världen, har även sett snyggt målat vitt golv.Ha det bra nu, sänder tankar från värmen (regn lovat för denna vka) o kollar mitt eget gmail även under resan. Kram Katri.

Marianne sa...

Vilken bra helg du har haft! Ett verkligt bra tecken för din mamma är ju att hon har fått flytta in på en sal. Det hjälper nog på många sätt, inte minst hennes humör vilket är nog så viktigt.

Skönt att du har så bra vänner som hjälper dig. Jag skulle tro att du kanske kan slipa bort all färg från planken eftersom det antagligen är riktiga träplankor din farfar byggde med. De var ju ganska tjocka förr i tiden för att tåla just att bli slipade och kunna användas länge.

Hoppas du får en bra vecka!

Anonym sa...

Gråblått tycker jag också ser fint ut. Och alla färger passar till det.

Annika sa...

Vilken BRA helg du har haft!
Härligt!
OCH många goda vänner som har hjälpt till!
Gammaldags blågrått golv skulle nog vara jättefint.
Kram!

Anonym sa...

Vilka härliga hjälpar bilder, effektivitet och glädje på hög nivå :)

Trollmamman

Linda sa...

Så lika ni varann du och D! :)

Jemayá sa...

Saltistjejen: tack, det blev faktiskt riktigt bra på alla sätt och vis! Golvet ska nog slipas hur som helst, men vi får se om vi får bort färgen helt, någon trodde att det inte går att få bort den från springorna, då borde plankorna hyvlas och det blir alldeles för dyrt. Jag får vänta och se hur det ser ut sen då vi kommit så långt. Först måste de rivas upp helt :(! kram till dig med, hoppas du också har en bra vecka, hinner tyvärr inte läsa bloggar nu just alls.

Katri: känner lite motstånd mot gråblått, så jag antar att det får bli vitt om det blir till att måla, men vi får se. Ha en härlig semester! kram

Marianne: jo, det blev mera liv runt henne i det nya rummet, tyvärr är de andra svensktalande (två, som är rätt dåliga och yrar + en dam som springer omkring lite väl mycket på nätterna och är stum!) och min mamma talar bara finska...men hon har ju varit uppe några gånger och då har hon träffat en bekant som är finskspråkig. Ont i magen har hon, men vi får hoppas att den småningom börjar fungera igen.

Jag hoppas på slipningen och tänker att det inte är hela världen fast det kanske lite syns på något ställe vilken färg de tidigare varit. Vi får se hur det blir, blir riktigt spännande och det är ju alltid skoj med renovering!

Matilda: antar att du har rätt, även om grått verkligen inte är en favoritfärg. Men satte det faktiskt i vårt badrum, som renoverades för två år sedan och det är jag riktigt nöjd med!

Annika: egetnligen är den turkosa färgen också jättefin, men jag orkar inte börja tapetsera om och väggarna är ju gula - går inte alls ihop med turkost och är lite skeptisk till grått med det också, men vi får se! kram

Trollmamman: absolut! Önskar huset alltid var så fullt med folk :)

Linda: vad glad jag blir att höra att du tycker det :)