lördag 17 mars 2007

Funderingar i valtider

Är det månne ännu mina hormoner som är i farten - tycker att jag mellan varven har så "existentiella" funderingar! Å andra sidan glider de förbi på några sekunder, och jag har ändå inte tid just då att sätta dem i pränt. Det är inte ens säkert att de flyktiga funderingarna ens skulle orka så långt som till pappret. Men jag tycker inte att jag tänkt såhär tidigare - innan D. Också detta val - har försökt läsa mera vad kandidaterna har att säga än någonsin tidigare, och nu vet jag också vem jag ska rösta på i morgon. Det var inte lätt, det fanns så många goda kandidater, men jag vill sätta min röst just på den jag känner är mig närmast, fast jag ju egentligen inte kan veta det. Det skulle vara intressant att veta - och det är en omöjlighet - hur många av kandidaterna som verkligen i hjärtat tror och vill det de säger, och hur många som bara vill ha prestigen, lönen, ombytet...whatever! Jag kan också bra tänka mig att även om någon kommer in med goda intentioner, så manglas riksdagsmännen säkert av byråkratin, partipolitiken, medierna etc etc så till den grad att det måste vara näst intill omöjligt att behålla någon sorts integritet och "följa hjärtats röst". Några få kanske lyckas. Men man kan väl inte annat än rösta, och hoppas....

Parliamentary elections here tomorrow! Decided today who I'm going to vote for!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Glad to hear that you are going to vote. I can't vote :( I will be glad after tomorrow is done and over with. Maybe this place will begin to look like a home and not campaign central! Am I tired of politics? Perhaps :)

Anonym sa...

Hej! Vi har också klarat av valet, redan före babysimmet i morse. Angående hormonerna så har jag nog rejäla hormonstormar ännu, och jag fick berättat för mig i fredags att man kan ha sådana ända upp till 1½ år efter förlossningen t.o.m. 2 år om man blivit snittad som jag. Tyckte på ett sätt att det var skönt att höra, började nämligen befara att jag drabbats av en vårdepression så som mitt humör var förra veckan.
Hörde att du träffat gubben min på jobbet, det var kul att hör lite hur ni har det via honom. Vilka dagar är du där, tänkte om jag skulle komma där via och hälsa på du är där.

Hälsn. B´s mamma

Jemayá sa...

Matt: Why can't you vote - you must've lived here long enough!! HOpe things calm down at your house now :)

Bs mamma: jag har ju märkt att det är det månatliga som stormar numera - aldrig någon ro från de sabla hormonerna! Blir säkert skönt att bli 60 :). Jag är endast fredagar på skolan, 10-12 (undantag förra fredan), inte alls 30.3, sen tre fredagar efter påsk (paus ca 10.45, 12 far jag direkt hem då jag har barnvakt). Skulle vara skoj att ses - men det skulle ju vara skojigt om killarna också kunde träffas!

Anonym sa...

I have lived here 16,5 years but I am still not a Finnish citizen, hence I can't vote in parliamentary or presidential elections but I can vote in local elections.

Yeah things are calming down here. Tiina got 293 votes. Not too bad for the first time. She seems satisfied and is already making plans for city council and parliament four years from now.