fredag 29 juni 2007

Qigong

Photo from qigongcamp 2004 and an evening by the sea. That was heavenly. This year I don't take part in eveningtraining, and it is a bit too cold to train by the sea right now. Still, after two days of a bit of training, I can already feel the difference.


Dag ett: lugna träningar i två timmar. Första rörelserna kändes: "aoajajajaj" men det är qigongs styrka - mjukt och smeksamt för muskler och senor. Det kändes jättebra. Men väl hemma blev det kaotiskt, kroppen kändes som om jag blivit under ett tåg, D var trött, jag var trött, D ville inte sova...när han till sist gjorde det, sjönk jag ihop på soffan och slötittade på tv till 23!

Dag två: iväg från morgonen, men försenade mig lite till träningen. Eftersom solen tittat fram var träningen utomhus och jag såg till min glädje att min favoritserie, Luohan 16 hands (eller något sådant, kommer aldrig ihåg korrekta namnet) tränades. Den är väldigt fysisk och jag märkte tydligt och klart att det var lite väl tungt både för ryggen och de trötta musklerna. Efter lunchen fick jag en helkropps klassisk svensk massage. Den inleddes med "spikmatta"! Faktiskt spännande, och gjorde lite ont först, men sedan blev det väldigt varmt (inte blod...). Efter cirka tio minuter fick jag sätta mig upp - hela ryggen var alldeles röd - inte bara på de ställen där spetsarna funnits, utan jämnt överallt. Konstigt nog gjorde inte massagen ont, men massören sa att min höft är sned, vänster ben är en cm kortare på grund av det. Troligen förlossning och kånkande av D på vänster sida. Säkert därför höger höftmuskler började säga ifrån. Efter massagen kände jag mig frusen och skönt borta, så jag bestämde mig för att åka hem. Har försökt kompensera D för att jag varit borta, vi badade i kväll och jag hade ordentligt med tålamod med nattandet. Måste börja ta tag i det - vara mera bestämd och inte låta honom yra omkring i timtal, då han ändå är trött. Men det är inte lätt att veta hur man ska göra. I kväll var det famnen som lugnade honom till sist. Snart ska jag själv gå och lägga mig och i morgon hoppas jag kunna helt och fullt delta i träningarna fram till 15-tiden. D är med sin pappa från morgonen, sen är det barnvakt nummer tre som står i turen. Hoppas det inte blir för oroligt för D. Konstigt att det alltid ska vara en så aktiv vecka då pappa-träffen sker :(.

I höst undervisas qigong i arbis i Nkby, härligt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad bra det låter att träna qigong - du borde nog hålla ögonen på den där höften!

Undrar när qigong skall hitta vägen till Vörå :-)....har provat på yoga (ashtanga) nån gång och gillat det. Pilates har jag gjort från och till i flere år och det är också kanon efter att man fött barn och behöver träna upp mag- och bäckenpartiet.

Anonym sa...

Njut du av din träning! D var solig o glad idag verkade inte alls tycka det var besvärligt du var borta. han gilla de att L körde honom i mommos rollator-brrs sa han så spottet yrde. Kom ihåg att mammor inte ska ha dåligt samvete för att de sköter sig själva också. S

Anonym sa...

Verkligen bra att du hittar lite tid för att ta hand om dig själv. Har märkt att det gör så otroligt mycket. Var på en kort länk i går och orkade mycket bättre med V på kvällen. Även små saker och stunder piggar upp. Men det låter som om du haft det härligt! :) Tog faktist itu med nattandet här också igår. Hittills har vi låtit honom somna i famnen och sen lyft över honom i sängen men igår började vi träna på att somna själv. Satt nog bredvid och pajade och måste ibland trösta lite men det gick. (Även om det tog 45 min... )ska fortsätta tränandet ikväll. Men tycker att det är lite sorgligt samtidigt för det är ju så himla skönt och gosigt när han somnar i famnen. nå, ska väl nog klara av att vänja mig själv också. sköt om er!

Jemayá sa...

B-M: jag beställde faktiskt spikmattan också...så massage kommer ryggen att få i höst! Månne jag inte kommer ihåg att strecha då också. Dessutom tror jag att jag har lättare att delta i gympa på hösten, så det blir nog bra med höften :). Det är 28 personer som går en qigongledar utbildning, månne inte någon av dem kan komma till Vörå också! Ta fast kontakt med Kronoby folkhögskola och tipsa!

S: tack! han har varit en helt annan pojke nu efter träningsdagarna än före. Så det gjorde honom också gott - både att få vara med härliga flickor och kanske också att mamma blir på bättre humör!

Linda: jag ammar än morgon och kväll, så det styr ännu rätt mycket kvällsrutinerna, men jag måste nog också fokusera mera på att inte låta kvällarna flyta iväg hur som helst. Får flashar av supernanny med jämna mellanrum :(. Hoppas ni fick fason på nattandet!