torsdag 24 juli 2008

Plock från senaste dagarna

Äntligen kom solen, efter två höstregndagar. Tack och lov hade min goda vän S från Helsinfors hämtat med sig två nya dvd:n, när hon tittade in både lördag och söndag under sin tur till Öbotten. Måndag och tisdag förflöt mest framför tv:n :(. I går onsdag, soldagen, tog vi en tur till Nykarleby med mormor på morgonen - olika ärenden, hälsa på min faster (99 år!) och ännu besöka min kusin och ta del av sorg i släktet. Det är otroligt vad många som gått bort i år. Lessamt också för min mor, hon har bara någon få att ringa till mera, en av hennes bästa väninnor dog i vår, tre är dementa.

Men jag skulle ju visa bilden på den nya generationen: L och mamma T kom för att bada på kvällen. Gick riktigt bra att samsas i poolen!

Såhär lugnt och belevat gick det inte riktigt till...men rätt bra ändå. L är helt fantastiskt "fru-material", mycket moderlig mot D ( hon är hela 7 månader äldre :)!), torkade bordet, hans kind etc. Men för första gången lekte de faktiskt riktigt bra (inte mycket strid om prylar), skrek bl.a av glädje då de lekte kurragömma bakom gardinen. Härligt att se och lyssna på :). T:s kommentar: "det var väl så att din mamma hör dåligt?" :). hon hade nog inte hört något annat än dunset av små fötter på vinden.

På måndag fick jag mina första "couch surfing-gäster", en familj från Moskva! Men de övernattade faktiskt i gäststugan i byn, men kom på te på kvällen. Eftersom det regnade hela dagen, hade jag tagit det som en vilodag även om huset skulle ha behövt städas..men de fick ta det som det var, med halvlästa tidningar lite här och var t.ex. Trevliga människor, charmig stor tös (hon var tyngre än D, fast bara 10 mån!). Före de kom var jag och D och kollade in 6 kattungar - nu har jag beslutsångest, vilken ska vi ta, eller ska vi ta två...? De andra blir troligen avlivade :(.

I söndags tog min mamma taxi (hon får subventionerade turer), hämtade sin kusin och så åkte damerna till en liten stuga. Jag tänkte att jag och D kan ta det riktigt, riktigt lugnt. Inte länge efter ringde en annan dam att nu fanns jordgubbar, som min mamma beställt. Så det blev att rensa och sätta i frysen i stället. Inte prima gubbar, rätt vattniga, men vad kan man vänta sig med dessa väder :(. Våra egna gubbar rodnar bara ännu, landet är inte i full sol hela tiden och plantorna står för tätt...men nog ska vi väl få lite att sätta i mun (självutlösaren fixade foto på oss...)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jordgubbar! Mums! Vad sugen jag blev på det nu. Med kall mjölk till.

Jemayá sa...

Bästa är nog jordgubbar plockade solvarma ur eget land. Snart...snart, med grädde till (mjölk..huuu :).