torsdag 24 juli 2008

Veterinärhjälp?

Vad göra med en mås, som troligen flugit in i någon ledning och skadat både ben och vinge?! Den har varit här i snart två dygn. Katten vågar sig inte på den, vi diskuterade med grannen, men ingen av oss kände oss manade att börja nacka mås...så sista alternativet var att försöka mata den och se om den skulle repa sig av sig själv. I ett skede rätade den på vingarna uppåt - så de verkade inte vara helt av. Men den haltar och släpar på dem. När jag klippte gräs i går, hittade jag feta maskar under en bänk jag måste flytta - när jag sprang med dom i handen till måsen, tänkte jag nog att detta kanske börjar gå för långt, men det var en gläde att se den snabbt svälja den största och tjockaste, som jag lyckades kasta rätt nära den. På kvällen var den och drack av vattnet och åt av matresterna jag satt ut. Men nu på morgonen ser jag att den sitter på andra sidan vägen. Vad kan man göra?! Det finns ju inte heller rovdjur här som skulle sköta saken...men en smådjursveterinär skulle väl knappast veta vad man kan göra heller?! Och fågeln skulle säkert få ännu värre traumor om man försökte ta fast den. Stackars mås.

Inga kommentarer: