tisdag 8 juli 2008

Staket, gäster och rök

Måndag fick vi ett staket mot vägen. Har länge tänkt att det kanske kunde vara bra som en säkerhet - lite kan det stoppa D, så han inte springer rakt ut efter någon boll, till exempel. D var jätteivrig över aktiviteten med bräder, hamrar, borrar etc och förstås att få se de stora pojkarna in action :). Jag fick dessutom barnvaktshjälp och kunde klippa gräs i lugn och ro (tusen tack C för att du tillbringade så mycket tid med D). På kvällen var det igen byarådsmöte - om en dryg vecka har vi byadagar här. Sen borde det äntligen lugna ner sig med möten och jag avgår i slutet av året. Har mindre och mindre ork och energi för det uppdraget - mina hemuppdrag räcker gott och väl till nu just.

Som tur var, var det varmt en halv dag i dag. Vi blev nämligen utrökta ur huset på förmiddagen, just före min kusin från södra Finland med familj och syster skulle komma på besök. När min mamma skulle elda i spisen, vällde all rök in genom varje springa och lucka som bara fanns i den. Ändå brann det också, det var helt hemskt, fick till sist kasta vatten på elden för att få släckt den och så upp med alla dörrar och fönster. Sotaren dök upp igår, så jag tänkte att han lyckats täppa till något, men troligen var det väderleken, som skapade ett "väderlås" ("ilmalukko" på finska) i skorstenen. Måste medge att jag grät en skvätt då jag sprang omkring i det rökfyllda huset, skulle ha velat ha en lugn och trevlig vecka av koncentration på gäster och trevlig samvaro. Får försöka skrapa ihop all uns av qigonglugn och fokusera på det faktum att det mestadels ju ändå är trevligt, fast jag börjar tro att ett mörkt moln fastnat över mig och skickar ner något otrevligt direkt jag försöker slappna av.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sotaren var till oss förra veckan. Draget försvann, så här ryker det också in. Fast jag eldar ju i pannan i källaren, så huset blir inte rökfyllt! Månne han försöker hålla sig med jobb???
Kerstin

Jemayá sa...

Vi (eller han? jag ringde ju efter honom på nytt) hade otur - det var nog ett såntdär lås i skorstenen, vi eldade i går och allt funkade helt ok!