tisdag 25 augusti 2009

Duktiga D och lite axplock

I dag har D varit helt blöjfri en vecka, utan "olycka" på natten :) :) :). Stora pojken! Dessutom fungerar talet bättre och bättre, han har dessutom verbalt börjat skoja - underbart! I går försökte jag lära honom klockan och förklarade: "den hjälper till så man vet när man ska stiga upp, äta och arbeta". "...och köpa tåg", sa han :). Det står högst på listan, att få flera tåg till vår lånebana.

Råddigheten från i går satt i i morse ännu - när jag kom hem från att ha fört D till dagis hittade jag mjölkflaskan på bordet. Ja, han får det i flaska än, det är ju så himla praktiskt... Jag hade bara helt kallt skyfflat på honom kläderna och iväg till dagis utan något i magen :( (och han hade inte sagt ett pip!). Fick hastigt ringa och be dem ge honom något. Sen var det en rätt trevlig dag med besök till arbetskraftsbyrån, test, vegetarisk lunch (där jag råkade på väninna som bonus). På hemvägen blev det samtal lite här och var - då jag tankade, då jag hämtade D, glad över dagen då jag kom hem. Rätt många småsaker fick jag undan här hemma också, som pricken på i.


Vädret var otroligt fint på eftermiddagen, så bestämde mig för en promenad med en lite trött D, som igen inte sovit på dagen (fast han piggnade hastigt till). Sin vana trogen följde Fia med - med tungan hängande till slut, hon börjar redan ha "redig" (är det månne dialektalt..?) päls. Mitt i promenaden hörde jag tranorna igen och spejade ivrigt runt mig för att få syn på dem. Nada! Sen lyssnade jag noggrannare och märkte att vi var precis under dem - det var rätt häftigt :).

Var nyfiken på den nya vägen de bygger bakom järnvägen - tills de tar bort övergången kommer jag att ha en fin liten runda för små promenader i höst - över en övergång, längsmed vägen till nästa övergång och sen hem (det är VR, dvs finska järnvägen som försnabbar spåret och tar bort övergångar, men bygger också lång förbindelseväg längsmed det)!

I morse var det tjock dimma då jag steg upp. Det såg så jättefint ut, så jag var helt enkelt tvungen att grabba kameran och rusa ut medan D sov. Tröskorna går heta redan lite här och var i byn, ville inte bli utan axfoton. Blev väldigt förtjusta i dem själv (fast i morgon för jag min kamera till butik för putsning, orkar inte med fläckarna på vart och vartannat foto) - vilket är er favorit av dessa som följer:





19 kommentarer:

Ebba Christina sa...

Alla bilderna är väldigt vackra. Men den första har mest mystik....Ebba

ulrika v sa...

Vilka vackra bilder Ulla! Sensitiva och fulla av härligt sensommar vemod. De står stilla, stannar upp, i väntan på något nytt... Hur och med vad gör du annars dina bildcollage, tänkte att jag skulle så gärna fixa några från vår sommarfest...
kram ulrika v

ulrika v sa...

... ja och min favorit är den andra: ett enda ax glittrar starkt och stolt men man skönjar gemenskapen i bakgrunden utan vilken den inte kunde glänsa så...

Ann-Marie sa...

Den andra!
det är ljuvligt att fota sånt här!

Anna, Fair and True sa...

Åh, vilka fina "skördefoton"!

Henrik sa...

Ja, alla dessa bilder är bra, men på den första bilden har Du lyckats fånga dimman, vackert så.

Kram ! ! !

Taina sa...

Underbara foton!

Vissa dagar är bara så där jättesköna och man känner sig så nöjd över att ha uträttat så mycket. Avsluta med en härlig promenad är pricken över i`t.

"Redig" kram på dig :D

Anonym sa...

alla bra, men ettan min favorit.
Kram Kiika

heffamamman sa...

Vilka härliga bilder av D! Av axen så gillar jag ettan bäst.

Anonym sa...

Alla bilder är fina, men jag gillar den första bäst.
Maggi

Annika sa...

SUPERFINA foton!!!
Den där tidiga hösten i Österbotten!
Så krispig!! Axbilderna är helt underbara!
kram!

Anonym sa...

Alla dina foton är jättefina, som vanligt. Jag fastnade för foto nr 3, nr 5 är också fint. Äldsta dottern har foto som hobby, men hon har hittills satsat mest på blommor...

Carina

D´s småkusin sa...

Tyckte tredje fotot var bäst! Prata annars med D idag när han satt i sandlådan. Råka ha vägarna förbi där.. han sa "hej" så glatt så jag stanna o prata med honom. Vi prata om traktorer:-) Han var så gullig!

Unknown sa...

Alla är fina på sitt sätt, gillar tvåan om jag måste välja...)

Anonym sa...

... jag fastnade direkt för den första och den bevarade guldet :-)
Kram
Gunilla

m-b sa...

den sista å nästsista tycker jag e finast fast alla var bra
m-b

Jemayá sa...

Men så roligt med så många kommentarer!! TAck till alla, kul också att se hur smaken varierar. Har faktiskt själv inte kunnat bestämma mig för vilken jag gillar bäst :).

Ulrika: Det är bara att ladda ner "Picasa" via Google, kostar inget! Sen är det jättelätt att laga kollagena!

Petchie75 sa...

Helt underbara foton, både på D och de sista på sädesaxen. Jättefina! Tror jag tycker bäst om det tredje - har du manipulerat på det på något sätt?
Redig säger man i Skåne också!
Kram och trevlig helg!
PS Ursäkta att jag inte varit här på ett tag, jag försöker komma in i en bloggläsningsrutin igen och missar fortfarande ibland favoritbloggarna.

Jemayá sa...

Petra H: det tredje tog jag "automatisk färgkorrigering" i Photoshop och så blev det sådär. De andra tyckte jag blev för hårda med det automatiska, men spindelnäten syntes bättre då jag gjorde det med dethär. Ingen orsak att be om ursäkt, snälla du - i såfall borde jag göra precis samma. På sommaren hade jag gott om tid att läsa, men många bloggar var ganska oaktiva, nu börjar jag själv ha sämre med tid, vill berätta, men får sprida ut läsandet under veckan. Men jag ska nog hinna till dig också så småningom - men nu ska vi ut och cykla :). Kramar!!!