fredag 28 augusti 2009

Populärast just nu

D har nu blivit intresserad av att lyssna till musik, "min musik" ska det vara, inte mammas. Populärast just nu är Sås och kopp, en finlandssvensk duo, som jag knappt visste existerade förr (fick en kasett av en väninna för flera år sedan, men nu först är tiden inne för den :). Verkar ha härlig humor, hoppas stifta närmare bekantskap med dem så småningom. Ds favorit är "Tractor Alban", överraskande nog :) (han är galen i traktorer). Sås och kopp härmar här en nyländsk dialekt (dvs sydkusten ) - men har aldrig klart för mig vilken som är öst och vilken västnyländska...För icke finländare kan jag berätta att "apulanta" (här uttalat på ett svenskt sätt) är konstgödsel, annars borde ni kunna förstå det mesta! Jag har glömt hur man kopierade in youtube snutt, det lyckades inte på första försöket, så jag hoppas ni orkar klicka här, så borde ni komma till rätt plats. Jag fick ingen bild, men som sagt, det är kul att lyssna till bara också!

Hmm, verkade funka ändå, vågar inte röra något så det försvinner igen :). Ha en njutbar stund med Sås och Kopp!

8 kommentarer:

heffamamman sa...

Sås och Kopp är bara bäst! Jag har sett dem live tre gånger, en gång på jobbet för tio år sen (den tiden i Esbo) och två gånger på Svenska Teatern under de senaste åren. Det är störtomöjligt att sitta stilla då man lyssnar på dem! :)

Nu är det visst nattinattdags här *gäsp*. Hoppas att helgen blir fin uppe i Österbotten!

Henrik sa...

ojaa,,Traktor Alban är ett bra stycke, det har man ju hör här i några år, modern stil vad det nu heter "rapp" gjort att gå hem för barn, kan nog förstå att "D" gillar det.

Har lite sökt efter texten på Google universitetet inte hittat ännu, men det kommer nog en dag när jag hittar texten.

Kram ! ! !

Taina sa...

Hahahaha! Underbar!

Anonym sa...

"Traktor Alban" var en av de mest önskade låtarna de sista åren jag jobbade på lokalradion (mitten av 90-talet, alltså för närmare 15 år sen). Tänk att ungarna gillar den ännu! Själv måste jag erkänna att jag avskyr låten som bara den, men å andra sidan har ju hört den tusentals gånger. Sås & Kopp-arna kommer visst från Västra Nyland, Ekenästrakten om jag inte har helt fel.
Kram.
Maggi

Jemayá sa...

Heffamamman: hoppas de kommer på turné någon gång, tycker de är jätteskojiga :). Jo tack, blev en rätt lugn helg - precis det jag behövde :)

Henrik: hmm, "rap" är kanske inte så modernt mera, men Sås och Kopp var säkert ganska "inne" då det begav sig!

Taina: tycker D också - jag börjar bli lite trött på den redan, vi har lyssnat sådär 5-10 gånger per dag...

Maggi: ja, hos en 3-åring går de hem bra :). Jag kanske gillar lite olika låtar än D, men alla har nog roat vid första lyssningen :). kramar!

Emmama sa...

Hahaha, vad bra! :)

Barbro sa...

Sås & kopp var på kulturnatten ifjol i lilla nyykaabi :)De har varit pop hos oss också, också låten där de sjunger om "rödman säjer stopp där stanna, grönman säjer gå... " och "kottar i karburatorn"

Jemayá sa...

Emmama: på deras hemsida finns flera sånger, fast har inte lyssnat på dem själv ännu.

Barbro: oj, det missade jag helt och hållet - fast då var ju Daniel inte ännu intresserad av dem. Låtarna du nämner har jag inte hört, får söka cd!