söndag 23 augusti 2009

Hosseini och städning (not)!

Jag tog helt ledigt från hushållsarbete i går (nåja, till butiken var jag tvugnen att åka och fixa mat förstås) - låg i gungan under filt på dagen och läste "Tusen strålande solar" i timtal. Problemet när jag börjar läsa en roman är att jag inte vill kunna släppa en bra bok förrän jag läst ut den - vilket var 1-tiden på natten i går...inte så bra då det är meningen att jag ska sova ut då D är borta. Vaknar ändå mer eller mindre samma tid på morgonen, fast kan slumra till lite då jag inte måste upp. Får akta mig för att börja med ny roman en tid framåt.

Anyway, har i sommar läst både "Flyga drake" och "Tusen strålande solar" och är verkligen imponerad över Khaled Hosseini. När man själv skulle önska att man kunde skriva fiktivt och läser honom, tynar alla ambitioner bort. Jag skulle aldrig klara av att skriva en så "komplett" text som både greppar, informerar och får en att förstå en helt annan kultur och politiska situation på känslonivå. Reagerar kanske extrastarkt för att jag också är företrädare för en afghansk pojke och får lite insyn i hur hans tillvaro kan ha tett sig. Hur som haver, vilken författare!!! Texten har känts så smärtsam emellanåt att jag till exempel tog en flera månaders paus i mitten av "Flyga drake" - Hosseini lyfter verkligen fram de dåliga sidorna hos sina karaktärer utan försköning. När jag kom mot slutet av "Tusen strålande solar" grät jag floder över Mariams öde. Helt vettlöst dödande till höger och vänster i Afghanistan och inte verkar det speciellt mycket bättre ännu heller.

En sak som alltid kommer sist på listan av "to dos" är den arma städningen. Suck. Det borde jag nu göra, röja i papper, städa undan mappar, DAMMSUGA. Vad gör jag - bloggar. Det slutar jag med NU (för i dag :). Hoppas ni alla haft ett bra veckoslut! Det hade jag, fick "själsterapi" på fredagkväll med fiolkonsert i kyrkan och stötte där på en gammal klasskamrat. Vi gick sen till ett kafé för att prata ännu efteråt, verkligen trevligt. Och som sagt - fast städandet pockat på (även om jag lyckats ganska väl med att ignorera dammtussarnas närvaro), har jag fått sjunka in i romanens värld, nog ska jag väl hinna lite städa än också förrän D kommer tillbaka. Nej, NU SLUTAR JAG :).

8 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Men nog behöver du vila också, läsning är vila. Om det är blåsigt kan man alltid öppna många fönster och få tvärdrag, då förvinner dammtussarna.

Jemayá sa...

Fritt..: så sant så, läsning vidgar dessutom också alltid vyerna! Intressant med korsdrag (som vi säger), tyvärr antar jag att det måste blåsa storm för att det ska funka :), får dammsuga tills det blåser tillräckligt...

Saltistjejen sa...

Jag älskade verkligen båda böckerna!!! Läste den första på engelska och den andra på svenska för den skickade min mamma till mig från Sverige. Och jag håller med om att han har ett fantastiskt sätt att skriva som griper tag i en!
Städning är alltid skönt att "få gjort" men jag tycker att man ibland verkigen prioriterar andra saker. Din fiolkonsert samt fikat eftersåt lät supermysigt! Sådant samt läsa en bra bok är också energigivande. Så kasnke kand et kompensera de bortfallna sömntimmarna något?
:-)
kram!!

Anonym sa...

Även jag läser "flyga drake" som bäst, har varit tvungen att ta pauser emellanåt, den är så starkt skriven att jag helt enkelt inte klarar av för stora doser på en gång, samma var det med "tusen strålande...". Det där med böcker och läsande går i vågor, ibland kan det gå långa perioder då jag inte läser några böcker alls, bara tidningar, ibland har jag flera böcker på gång samtidigt.

Jo, jag läser troget men kommenterar oförlåtligt sällan (svarade på inlägget nedan om vem som läser, men jag tror att kommentaren försvann ut i cyberrymden)

Carina i Kokkola

Kat(t) på Åland sa...

Böcker gör att man inte tappar förståndet... ;) För mej har böcker alltid hjälpt i situationer då livets mer otrevliga sidor visar sej, böcker kanske inte löser problemen, men man fastnar inte i negativa tankar så lätt när man har en riktigt bra bok.

Henrik sa...

Den boken har jag inte läst, skall läsa den under hösten.
Läser i medeltal 15 böcker i året, njuter av den stunden,
jag är även den som läser boken till slut på en gång.

Kram ! ! !

StrandMamman sa...

Jag läste bägge böckerna under våren/försommaren, och tyckte också väldigt bra om dem. Och de har nog gjort att jag ser/läser nyheterna från Afghanistan med lite andra ögon än jag gjorde tidigare, eller rättare sagt så brydde jag mig inte alls om Afghanistan tidigare!

Jemayá sa...

Saltis: jag hade inte städat på vinden (där vi bland annat sover) på över två veckor, så även om jag inte är så pedant, så började jag t.o.m. må dåligt att se det dammiga och råddiga. Nu känns det bättre, jobbet flyter också bättre - ligger mycket i feng shui :). Borde också röja upp i hyllor, klädskrubb, sortera, kasta bort etc, men till det behövs det mycket mera tid, så tyvärr får det vara som det är. Tror nog att läsa gjorde mig annars gott (nu då jag fick städat behvöer jag inte ha dåligt samvete för det :)! kramar!!!

Carina: skojigt att höra att du är med - känns alltid bättre att höra att någon annan reagerat lika som mig, kunde bara inte fortsätta läsa "flyga drake", lite lika kändes det med "Tusen.." men tvingade mig framåt. Är du förresten intresserad a att komma och simma någongång - tyvärr är det ju "mitt i maten", för Daniel till kl 17 och kom på att jag borde sätta igång med simkarriären igen :).

Katt: det är sant, det har jag inte tänkt på. Bra sätt då tankarna börjar kretsa kring ett och samma - och nu har jag dessutom bättre möjlighet att läsa fast D är hemma. Bara jag finns nära till och ibland tittar på någon bil/traktor etc som han visa, kan jag få läst en stund :) Hurra!

Henrik: här emellan har jag inte ens orkat koncentrera mig på en hel bok, jätteskönt att det funkar nu igen, läsandet ger så mycket. Inte minst för språket, det egna berikas också av andras ord!

Strandmamman: precis så var det för mig också! Läste en intervju med honom på nätet och Hosseini sa att även om det inte var hans målsättning är han glad att folk får en mera mångsidig bild av landet.