söndag 30 augusti 2009

Veckoslut etc

Skojigt att se på landskampen Finland - Sverige, så man får se finländare på planen också. I VM var det rätt sällsynt...

Tre av "mina" asylsökande barn (eller nåja, ser det nästan som bara två, eftersom det också gäller en mamma med dotter) har förresten fått uppehållstillstånd förra veckan. Den 11-årige somaliske pojken verkade inte riktigt förstå vad det var frågan om, men angolanskan (+ dotter) var otroligt lättad. Jag har haft ganska mycket kontakt i sommar speciellt med flickorna (två st), eftersom de bor i stödboende och jag tycker att de behöver få mera utomstående stöd. Alla utom en pojke har varit hem till mig i sommar - har alltså fem stycken jag företräder, men i november fyller angolanskan 18 och då upphör min officiella roll. Hoppas i allafall hon vill hålla kontakt också efteråt. Önskar jag kunde visa foton från träffar i sommar, men tror det är bäst att skydda deras identiteter. Vi har varit på två födelsedagar i sommar också vid förläggningen, här får D en avskedskram då vi ska åka hem :) (kan inte låta bli att visa denna :).


Har haft fullt upp den senaste tiden med allt som hör till efter att tillstånden fåtts: magistrat, folkpensionsanstalten, foto, socialarbetaren och ännu blir det besök till polisstationen nästa vecka för passansökningar(ska också söka ett till D :), just in case vi skulle få möjlighet att åka till solen i vinter), förutom en massa pappersjobb.

Det börjar också bränna med potatisplockningen, kanske den börjar i slutet av veckan. Veckoslutet har varit lugnt, vilket var otroligt skönt efter den första intensiva jobbveckan i höst (D var för första gången varje dag i dagis). De flesta här i nejden har firat villaavslutning (dvs sommarstugeavslutning), men eftersom vi aldrig haft sommarstuga har jag nästan aldrig firat den. Nu brydde jag mig inte överhuvudtaget, fast sprang runt på vinden på kvällen för att försöka få en skymt av fyrverkerierna, som jag hörde skjutas. Tyvärr var jag alltid vid fel fönster, så enda fyrverkerierna har varit när jag fått pasiansen på datorn att gå ut :) (jo, efter en lång paus, har jag igen börjat använda det till att tömma hjärnan om jag bara har en liten, liten paus och inte riktigt hinner göra annat). Ha en fin vecka!

7 kommentarer:

Henrik sa...

ja inget vidare för Finland inom sport för tillfället.
Vad det sen beror på ?

Det ser ut att Du trivs bra med det jobb du gör bland asylsökande, där tar väl jobbet inte slut.

Vi får önska att det vackra vädret håller i sig, när Du är ut på potatisplockning.
Får önska, att allt ordnar sig, så att ni kan åka till södern i vinter.

Kram !

Anna, Fair and True sa...

Vad kul att de fått uppehållstillstånd! Och vilket hedervärt jobb du gör! Är det ditt riktiga jobb så att säga eller ett volontärjobb?

Annika sa...

Roligt med villaavslutning. Fast vi har skäristuga är jag ju aldrig där denna tiden på året...Oh well, maybe one of these years...

Ja, du gör verkligen ett riktigt bra jobb med flyktingarna. Det skulle finnas fler som du, Ulla, i världen.

Kram!!!

Jemayá sa...

Henrik: tror man inom sporten i Finland borde satsa mera på det som finns mellan öronen - nu är det så otroligt många som presterar sämst då det verkligen gäller :(. Och jo, tycker mycket om företrädandet, tyvärr är det så oregelbundet, svårt att planera runt det! TAck och kram :)!

Anna: tack :). Det är lite både och, jag får arvode för att vara med på förhör och sånt som har med myndigheterna att göra. Och det skulle egentligen räcka med det, men speciellt de som jag känner att jag har bra kontakt med (speciellt med "mina" båda pojkar var det svårt att kommunicera med först och få kontakt) försöker jag hjälpa och stöda så mycket jag kan. Tycker det är otroligt att trots att jag flyttade tillbaka till mer eller mindre "monokulturella" landsbydgden i österbotten, får jag ändå lära mig om nya kulturer och uppehålla mina språkkunskaper - så det är nog jag som får mer än jag ger (dessutom är arvodet bra :)!

Annika: oj, så speciellt är det väl ändå inte - det finns många, många företrädare, alla minderåriga ensamt anlända asylsökande måste få en företrädare enligt lagen. Och som sagt, är oändligt tacksam att jag fick bli företrädare, det ger verkligen mycket! kram!

Emmama sa...

Vad kul att lasa om ditt arbete i ditt kommentarssvar till Anna, jag skulle ocksa fragat om mer info men nu vet jag! Harligt med positiva besked!! Kram!

Anne sa...

Jag tycker också det är beundransvärt och mycket fint det arbete du gör. Som Annika säger, det skulle finnas fler som du!
Jag såg att du nämnde Flyga drake i ett tidigare inlägg. Om du inte sett filmen, kolla in den också. Jag tyckte i alla fall att den var bra. Läste också du nämnde bioljusbehandling och bara positiv erfarenget, det ska jag nämna för en kompis. Tänk vad man kan lära sig mycket av bloggläsning :)

Jemayá sa...

Emmama: det skulle vara något av en mardröm att fästa sig vid ett barn, veta dess historia och sen skulle det bli utvisat. Jag får hoppas att det inte händer....Hittills har det ju gått bra :). Kram!

Anne: tack Anne, nästan så jag rodnar :). Det är synd att bo här på landet, långt till filmuthyrning, men jag ska sätta det bakom örat - att försöka se filmen om jag stöter på den någonstans. Bloggläsning är allmänbildande - absolut :)!