fredag 21 augusti 2009

Gör mig glad :)!

hmmm, verkar ganska dött här på min blogg - kan bero på att jag inte riktigt orkat läsa andra bloggar heller (förklaring längre ner...). Men när jag tittar på listan av besök, så verkar det ändå som om en massa människor läser mig regelbundet, utan att ge ett livstecken av sig.

Hörni ni, om vi skulle göra ett litet test: "ge Ulla, oups, Jemaya, lite inspiration att skriva mera - vi skriver åtminstone ett "hej" om inget annat, så hon vet att vi vill att hon ska fortsätta skriva". Vad säger ni om det - är jag inte värd en kommentar, om ni läst mig länge...(och inte brukar kommentera)? Någon sa en gång att hon tyckte det kändes som om hon spionerade, därför kommenterade hon inte. Från min synvinkel sett är det helt tvärtom, jag funderar ibland varför folk läser UTAN att kommentera - det känns mera som "spioneri", fast det förstås hör till bloggandet, det finns inget tvång att kommentera. Men ändå, jag skulle uppskatta det mera. Ni behöver ju inte sätta ut ert namn (om ni inte vill - men känner jag er, kan ni ju försöka kamoflera er själv, men så att jag vet vem ni är, typ "vi sågs i simhallen.../jag sa hej i butiken i går :)").

Annars har jag dragits med förkylningen ännu hela veckan. I onsdags hade jag inbokat polisförhör med två av de asylsökande barnen och en intervju för lokaltv. Fick inofficiellt också höra att ett av asyl"barnen" (fyller 18 snart, då upphör mitt företrädarskap) får uppehållstillstånd, blev såååå glad!!! Mitt på dagen kände jag hur febern började stiga igen. På torsdagen var jag i valet och kvalet - ringa läkare, ligga i sängen eller åka till arbetskraftsbyrån, där jag hade tid till yrkespsykolog. Började känna mig smått desperat, för jag kände mig fortsättningsvis hängig och energilös - det blir så jäkla tungt med allt, hemmet ska skötas och nu just borde jag komma igång med de jobb jag har. Fick äntligen betalning för mina maj- och junikolumner, så en ny borde produceras, men som sagt, ingen energi. Min privata protest var att helt enkelt inte skriva förrän jag får det de är skyldiga mig - ingen annan än jag själv led av det :), men det kändes bättre för mig! När jag känner mig så där är det som att trampa i ...tuggummi, har svårt att göra beslut, aktivera mig, så jag orkade inget annat än följa schemat i kalendern, det vill säga, åka till arbetskraftsbyrån. Nu ska jag göra test på nätet och nästa vecka igen åka dit för mera test - håll tummarna att jag kommer på något helt annat som kunde passa mig!! I och för sig börjar paniken över jobb att lägga sig, det brukar som sagt alltid på något konstigt vis ordna sig. Har rätt mycket företrädaruppdrag nu just, nästa månad plockar jag potatis och fick just ett samtal om salsalektioner - ska ge fyra i oktober. Det blir splittrat, men å andra sidan - om jag är frisk - brukar det bara vara kul. Tyvärr är somrarna problematiska, jag måste få vila ordentligt då, men samtidigt blir jag frustrerad på bristen av pengar (får ju ingen semesterpenning någonstans ifrån och även om jag ville, finns egentligen inga jobb - sådana jag brukar göra). Om inte annat så får jag söka lån till nästa sommar om det inte löser sig på något annat sätt.

På onsdagen var både jag och D till frissan - det är en annan story, han har också varit upp och ner, "nääää, buäää" för det mesta. Onsdagen var hemsk, han började gråta när jag lämnade honom till dagis, sen när jag hämtade honom, ville han inte bort!! Hos frissan ville han inte bli klippt, till sist lyckades det, när jag sa att vi far tillbaka till dagis efteråt och leka i sandlådan - sällan jag sett sådan snabb saxteknik :). Någon finslipning var det inte frågan om, bra att hon fick bort det värsta - han har ju blånekat när jag försökt klippa. Sen när vi kom till sandlådan, var ju alla leksakerna bortplockade - "buäääää". På kvällen fortsatte det i samma stil. Det berodde förstås delvis på att jag var tvungen att väcka honom ovanligt tidigt, men han är annars också nu på något sätt känsligare. Sger lätt "jag är blyg" fast det handlar om bekanta, men som han kanske inte sett på en tid. Speciellt lessamt var det att han grät en massa när jag lämnade honom hos hans pappa förra gången :(. Kanske är det för att det varit så oroligt i sommar (för mig roligt...) och han har problem att komma in i höstrutinerna.

Hos frissan fick jag höra om bioljusbehandling, som funkat mot öroninfektioner hos barn. Tänkte att jag ska höra mig för om det skulle råka finnas tid - jag visste ju att hos läkaren får jag ingen hjälp ("vila", säger de - men vem sköter då hushållet och allt annat??! Har de möjligen vikarierande mammor att bjuda på, gratis?), men jag behövde det absolut. Fick en tid, som tur var. Det var som att ligga i ett solarium, men lite högre i tak. Infrarött ljus värmde upp det hela - så låg man där och svettades i 45 minuter :). Otroligt skönt, för sen spelades ju avkopplande flöjtmusik och sköna aromer svävade ut i rummet från doftlampan. Så om inte annat, så var det en privat stund av avkoppling, men faktum är att huvudet också klarnade, orkade plocka bär och koka saft sedan på kvällen, diska och städa köket, härligt. Man mår ju dåligt av att ha det smutsigt och stökigt runt sig också. Hostar lite än, men dimmorna i huvudet är borta, så jag tänker absolut pröva på infraröda ljuset sen senare i höst, då mörkret och kylan tränger på.

Men nu ska jag också käka vitaminer så in i norden. På sommaren tycker jag att det naturen bjuder på borde räcka, men tydligen inte. Gillar inte att käka en massa piller, men hellre än att vara sjuk stup i kvarten, får jag ge med mig, nu ska jag kasta in många om dagen.

I helgen ska han igen till sin pappa, jag ska se om jag orkar åka till grannstaden, där kulturveckan ännu pågår. Hoppas på att få lyssna på fiol och piano i kyrkan i kväll. Skulle sitta bra med lite musikterapi också!

27 kommentarer:

Anonym sa...

hej! :)
Läser nästan dagligen din blogg, men eftersom jag oftast då är på jobb och istället borde jobba, så ger jag mig inte tid att kommentera så ofta. Men som jag sa i sommar, så finns ni med. Du nämner att D är gnällig och det kan mycket väl bero på att det har varit en orolig/rolig sommar. Du har ju också varit förkyld så det kan ju också hända att han känner sig lite hängig, har fått sig en liten bobba av det samma - jag hoppas bara den inte bryter ut.
Kämpatager och det gör säkert gott att ta dig ut lite under helgen, men kom också ihåg att vila och unna dig egen tid. Kram Kiika

Henrik sa...

Hej Jemaya !

Visst är Du värd en kommentar.
Hoppas innerligt att Du fortsätter att skriva på din blogg.

Kram !

Isabella sa...

Hej! Jag läser också nästan dagligen din blogg men tar mej sällan tid att kommentera. Min pojke började denna vecka i förskolan och vi har också känt av att det är lite svårt och få slut på sommarlovet, han vill gärna "hänga i kjolfållen" just nu. Hoppas du orkar fortsätta skriva din inspirerande blogg (och publicera dina vackra bilder!)

Kram,

Matildas fikarum sa...

Hej, jag vet inte hur jag blivit så lat på att kommentera! Jag kikar ju in här ofta. Det kanske beror på att många bloggar har varit sommarslöa.

heffamamman sa...

Vinkevink från en som ofta har en ettåring fastlimmad på benet. Tyvärr är det ibland svårt att lyckas kommentera bloggar då. Men om det finns läsare så betyder det ju att din blogg är uppskattad! Även om läsarna inte alltid lämnar en kråkfot efter sig. Eller vad det nu heter. :)

Ha det bra!

Anonym sa...

Och jag läser också regelbundet, som du vet. Ibland kommenterar jag, ibland inte. Jag tycker absolut du ska fortsätta blogga. Facebook är kanske en av anledningarna till att kommentarerena överlag har minskat på de flesta bloggar, och även att bloggarnas antal tenderar att gå neråt. Men fb kan aldrig ersätta en blogg. Ha det så gott och krys på dig!
Kram.
Maggi

Jemayá sa...

:) - ni som är trogna kommentatorer har tydligen kännt er träffade, och de som aldrig sagt ett pip fortsätter med det!

Kiika: nog brukar du kommentera "helt tillfredsställande" :). Daniel hade lite feber dagen före vi skulle åka iväg - var nervös att vi inte alls skulle kunna åka, men det gav sig, så jag antar att det egentligen var av honom jag fick bobborna, bristen på sömn sen i Tirmo fick det säkert att bryta ut (och det var itne så bra att gå omkring i våt baddräkt...). Tror det blir riktigt skön helg igen! kram!!!!

Henrik: du är ju absolut den som kommenterar flitigast nu, tack i alla fall :). kram

Isabella: tack för kommentaren - och jag förstår, med "smått" är det inte så bara att sitta vid datorn! Kul ändå att höra från dig igen!! Snällt detdär med inspiration :). kram

Matilda: jag har ju själv också varit sommarslö, men roligt att höra att du ännu är med i varje fall :)

Heffamamman: du får ju också klart godkänt med kommentarer (speciellt då jag vet hur många du har där hemma :) - önskar bara att jag skulle hinna läsa lite mera, gillar din stil! kram till dig och "klumpen" :)

Maggi: samma som överst - du kommenterar ändå rätt flitigt. Det är väl från facebook en viss frustration över lite kommentarer krupit in - där är det ändå så mycket "give and take", det räcker ju bara med ett "gillar" så vet man att någon är med, s.a.s. TAck och hoppas du får ett bra veckoslut. kram!!

Britt-Mari sa...

Jag läser ju oftast också, men på semstern försökte jag vara "offline" så där blev några veckor paus....nu har jag börjat nytt jobb, jobbar heltid, ganska krävande men det SKA gå, utan att jag bränner ljuset i båda ändarna. Vilket ju kräver hårda prioriteringar, och då lämnar "hänga på datorn" långt ner...:).

Hos oss är det också gnälligt efter sommarn, man vill inte fara till dagis och då man väl är där vill man inte komma hem!

hälsar B-M

Cia sa...

hejsan!
jag läser din blogg när jag hinner, inte så ofta men typ 1 gång i månaden och du ska absolut fortsätta att blogga!

Anonym sa...

Vink vink från Stranden :))

Annika sa...

Hej Ulla!
Jag läser ju också, men i sommar då jag varit i Närpes har jag haft total vila från internet och det har varit riktigt skönt.
NU är det dock heltid här igen, och det är kul!
Och nej, facebook kan aldrig ersätta en blogg (som ngn skrev ovan).
Kram!!

Saltistjejen sa...

Å Vännen!!! Hoppas verkligen du blir frisk snart!!!! Att vara sådär under isen är jobbigt för de flesta, men att vara det som "ensamstående förälder" är ngt jag knappt kan tänka mig. Då MÅSTE man ju klara en massa saker oavsett om man är frisk eller sjuk.
Det där ljuset låter himla bra! Kan säkert vara hur bra som helst som ljusterapi under vinterhalvåret när det är becksvart ute.
Och D´s känslighet. Kanske går han igenom ngn form av utvecklingsfas nu? Mycket händer omkring honom och med honom? Ibalnd kan ju väldigt kavata barn bli osäkra och blyga i perioder. ungefär som om de upptäcker att världen är större än de tidigare insett och att detta kan göra dem lite mer betänksamma och även försiktigare. Kanske även räddare. Det går säkert över. Men jag förstår att det kan vara jobbiogt medan det pågår. Kanske kan du prata lie mer med honom om det? Frgåa lite fint eller så?
Och jag kommenterar inte alltid när jag läser hos dig ska jag erkänna. Ibalnd finns inte tiden riktigt så det är vissa bloggar jag följer men inte alltid kommenterar. Försöker dock oftast men som sagt det är gånger när jag läsermbloggar som jag följer, men inte har tid att lämna kommentar.
Hoppas iallafall att du får lite fler kommentarer av de som aldrig brukar lämna någon. För jag vet hur nyfiken man är och det är alltid roligt när ngn ny kommenterar.
stor krya-på-dig-kram nu!!

Ann-Marie sa...

Jag tittar också in ganska ofta men kommenterandet är det sämre med; för det mesta är jag så trött (läser då jag borde sova redan) så jag kommer mig inte för att skriva ngt.
Roligt är det i alla fall att ha ngn slags "kontakt" på detta sätt även om vi aldrig träffas på riktigt.
Ha det bra!

Anonym sa...

Usch, det är riktigt så jag skäms över att det är så sällan jag kommenterar, fast jag läser din blogg regelbundet.

Ska försöka bättra mig :)

/Helén

Anonym sa...

Din blogg finns med bland mina favoriter. Jag läser flitigt!Hälsningar från Oravais

D´s småkusin sa...

Läser allt emellanåt vad du skriver om hur ni har det men kommenterar förstås allt för sällan. Ska fösöka skärpa mig. Hoppas förkylningen ger med sig. Dottern här är helt täppt i näsan nu, så jag tänkte faktiskt på saften vi drack ifjol.. men du tänkte väl inte testa den mera, eller hur?

Christel sa...

Hej!
Visst har det varit en latsommar på bloggen, ska bli kul när fredagstemat börjar igen. Jag blev intresserad av det du skriver om ljusbehandling. I somras såg jag att man kunde köpa en liten apparat med två stavar som man stack in i vardera näsborren, så kom det blått och rött ljus. Vet du om det kan fungera? Det skulle lindra allergi... Ha det gott, krya på dig! Kram Christel

Anonym sa...

Jag tittar in allt som oftast (men nu hade jag en del att "läsa in").För mej är det samma som med Kiika, jag smiter in då jag jobbar och då tar jag mej sällan tid att kommentera.

underytanjag sa...

Hej! Känner precis som du ibland, många kommentarer peppar!

Jemayá sa...

BM: puh, förstår verkligen att det blir tufft med tiden med heltidsjobb :( - och nog brukar du ju också kommenterar - jag kräver ju inte alls att man måste kommenterar vid varje inlägg, men det är roligt att med jämna mellanrum höra vem som är med! Men som sagt, endast några "nya" har kommenterat på dethär inlägget, så det funkade inte, dvs att jag skulle ha fått lite inblick av vem de helt anonyma är. Anyway, i höst tänker jag gräva upp "snöbollbuskebebisarna" - om du inte vill/hinner hämta, så ger jag dem till en väninna med nybyggt hus och tom tomt. Ta kontakt om du vill ha (de är tyvärr rätt små...). Skönt att höra att det också är så vid er - blev nästan orolig över det ständiga protesterandet/gråtandet här!


Cia: hej - tror att du kanske är ny kommenterare? Tusen tack för att du "gav dig till känna" :). Roligt att ha dig med!

Stranden: vink, vink tibaax - vi har ju tät kontakt :), egenltinge tätare än någonsin förr (om man räknar bort det att vi satt i samma klassrum i flera år :)

Annika: jag tyckte det var smart av dig att helt klippa av en stund, tror jag ska överväga det nästa sommar - fast då när jag har mera tid, så skulle jag ju gärna skriva mera också, men inspirationen sinar då så få andra är online. Roligt att ha dig tillbaka!!! kram!

Salits: tack för den långa kommentaren! Jag menade absolut inte sådana som du som man känner att ändå är "hengessä mukana" (= perfekt uttryck på finska, ungefär "med i anden" hela tiden), fast inte alla inlägg blir kommenterade (och det menar jag ju inte alls). Jag gör ju också lika - läser någon blogg, men oftast blir jag avbruten och kommer sen inte ihåg vad jag ville säga och borde läsa om och så tar "bloggtiden" slut...men kommenterar alltid då jag orkar och hinner, men läser som sagt mycket där emellan som blir okommenterat.
Intressant detdär du skrev om att Daniel kan reagera på att han upptäckt att "världen är större" -det stämmer ju verkligen, har ju släpat honom till södra Finland två gånger i sommar, samt lite hit och dit i närområdet...
Känner mig helt ok nu - tack kära saltis för din omtanke!!! kram!

Ann-Marie: du sköter dig riktigt bra :). Ska bli intressant att se när vi riktigt lyckas sammanstöta :). Tusen tack om tipset i Oravais - men du har rätt, kan inte ta heltidsjobb, bl.a. för att jag ju måste sköta företrädaruppgifterna också. kram!

Helén: det är lugnt, ingen fara, jag vet ju nog att du ändå är "hengessä mukana" :). kram!

Anonym från Oravais: skojigt - tack för kommentaren! :)

Ds småkusin: det är ok, nog brukar du ju kommentera och jag vet vem du är :). Har dåligt samvete då jag tänker på er....var fast besluten om att komma och hälsa på er i sommar, nu var det slut redan!!!! Tänker inte fortsätta på Noni, blev sur då jag ändå var så mycket sjuk i fjol efter alla pengar jag satte på saften. TEstar nu med att äta "vanliga" vitaminer, både i form av egna safter och piller. Men jag kan rekommendera infraröda ljuset/bioljusbehandlingen i Jeppis! Hjälpte mig att bryta flunsan. Lär speciellt hjälpa mot öron/bihåleinflammationer.

Christel: jo, det blir skojigt då temat börjar igen, undrar vem det är som börjar...? Har tyvärr inte hört om staven. Men detta med bioljusbehandlingen i "solariet" ger en helhetskänsla, där också värmen har stor betydelse, så det kan jag verkligen rekommendera (bastubad är ju lite lika, men enligt infon når detta ljus djupare och får mera fart på slagget i kroppen). kram och tack för kommentaren :)!

Anonym: förstår, men skojigt att du nu kommenterade (känner vi månne varandra?)!

Underutanjag: precis! Och dig läser jag också regelbundet, följer med dig i "anden" fast jag inte kommenterar så ofta....önskar dig verkligen kraft och klarhet i höst!kram!

Kat(t) på Åland sa...

Jag känner mej lite träffad... läser nog men är lite lat med kommentarerna ibland, kanske för att jag oftast läser på jobbet när jag tar en tvåminuters paus i slitet, och då finns inte riktigt tid att fundera ut något vettigt att säja. Jag ska skärpa mej, jag lovar!
För välbefinnande och avslappning rekommenderar jag floating. Det hjälpte mej massor när jag började få värk i lederna. Nu har jag inte floatat på över ett år och det märks, snart kan jag inte hålla i broderiet mer. Dags att boka tid alltså!

jro sa...

Hälsningar även från mig, jag följer fortfarande med din blogg! Hälsningar din gamla Helsingforselev som också var på skrivarverkstaden för några år sedan.

Anonym sa...

Hej,Läser alltid nu och då, KUl att se fina bilder från Jeppo också:). Monica I.

Jemayá sa...

Katt på Åland: floating borde man pröva på, men jag undrar om det hjälper mot inflammationer...? Avslappnande borde det i varje fall vara! Har du reuma...?

Johanna: men så kul :). Är du månne i Vasa, tyckte jag såg dig på något foto om någon kör någon gång... :)?

Monica: men så kul, jag är inte riktigt säker på att jag visste att du också läser!

Emmama sa...

Jag läser här flera gånger i veckan, en härlig blogg att läsa, det hoppas jag du vet att jag tycker! :)

Goooott med blåbär! Ha en bra och frisk höst! Kram!

Jemayá sa...

Emmama: tack det samma, kikar nog alltsomoftast in hos dig, fast jag inte alltid kommenterar - försöker droppa en kommenrat med jämna mellanrum i allafall, så du ska veta att jag är med :). Frisk höst till dig med :). kram!

jro sa...

Hej igen!

Kul att då såg mig på körbilden! Nej, jag är nog inte i Vasa utan jag har återvänt till huvudstaden efter att ha blivit klar med studierna. Men min kör uppträdde i vasa i januari så det är säkert den bilden du sett! :)