måndag 24 augusti 2009

Råddfia


Vet ni, jag måste berätta - vet inte om det är åldern eller bara allmän oförmåga att fokusera...? Jag hade lång lista på vad jag skulle komma ihåg i dag för att inte bli stressad av att hålla allt i minnet. Ville hinna i kapp med pappersarbete och sen på eftermiddagen hade jag två tider att passa. Kändes jätteskönt på förmiddagen att hugga in i pappershögarna - att titta på allt ogenomgånget är ju inte precis det bästa för att kreativiteten ska flöda när man ska skriva...För att jag ska få pengar för företrädarskapet, måste jag själv bokföra och fylla i en massa blanketter (staten!) för att få något. Det tar alltid himla länge, så nu tänkte jag försöka göra lite varefter.

Så långt allt väl. Nå, så åker jag till grannstaden för att se på filmen jag gjorde med en filmstuderande. Inte alls illa, men vi behöver komplettera än. Men efter det...först märkte jag att jag glömt solglasögonen till konstskolan, men iddes inte svänga om. I god tid kommer jag till stället där jag skulle delta i något lite liknande meditation. På toan slog det mig - man skulle ju ha med sig pengarna kontant. Himmel, hade glömt. Upp med byxorna, in i bilen och till stan (ca 3 km ifrån). Med däcken rökande bromsade jag in framför automaten, ingen kö, tack och lov. På väg tillbaka i bilen steg en tanke upp - väntas nu...var det halv två eller prick...? Stannade och kollade - det var prick. Voi p...., att man inte ens kan läsa innantill! Nu var jag då 25 minuter för tidig och önskemålet var att man helst skulle komma ganska precis. Igen en sväng och tillbaka till närmaste café (där jag först fick en kopp kallt te, men det hör väl inte hit....) och till sist i rätt tid till meditationen. Helt svettig och allt annat än avslappnad.

Tyvärr är detta inte ovanligt, det är som om jag inte skulle klara av att registrera tider fast jag har dem uppskrivna och tror jag kollat noga. Som tur är det ofta så att jag kommer ihåg tidigare tid än det rätta (ivrig läggning?).

Meditationen då? Hmm, måste ju vänta och se om det blir någon reaktion efteråt, men just nu känns det som om detta är det närmaste en lurendrejare jag hittills varit med om (var en "inhyrd", dvs ingen lokal). Jo, meditationen var skön, men det var det enda, kände inte förtroende för personen som ledde. Och det man betalade var absolut för mycket.

Min "riktiga" Fia här på bilden (kom just på att min kusin ibland kallade mig Fia då jag var liten :) har inget med saken att göra, annat än namnet. Hon ser ut att ha allt under kontroll hela tiden. Dessutom smärtar det lite att medge för mig själv att hon ser ut att vara mycket lyckligare utan Gusta, hon tycks trivas med att vara ensam "kattinna" på täppen. Pälsen är tjock och mjuk, hon smyger in i sovrummet någon gång på natten och väntar tills jag vaknar, sen börjar en trampceremoni med förnöjt spinnande. Misstänker att hon tagits från sin mamma för tidigt - jag fick ju henne som vuxen, då hon redan fått egna ungar. Hon kommer aldrig upp i famnen, men "pussar" får man ibland då man sitter och skriver och hon kliver upp på skrivbordet. Hon är en speciell katt, fast hon vill hålla sitt avstånd, vill hon ändå vara med hela tiden. Följer ju oss på promenader om hon bara märker att vi är på väg.

Får försöka ta till mig mera av hennes naturliga och lugna kontroll över tillvaron :)

6 kommentarer:

heffamamman sa...

Vissa dagar blir ju bara sådär. Helt bakvända. Kul läsning, men mindre kul för den utsatta. Vad bra att du har en KontrollFia att försöka ta lärdom av. ;) Vi har också en Fia, men hon befinner ju sig numera i ett annat land. Och vill helst inte bli kallad Fia längre. Men det är ett smeknamn som det tydligen är svårt att bli av med. :)

Hoppas att morgondagen blir en något lugnare sådan. För du har ju hunnit med massor idag! Jag tycker att mina dagar bara består av matlagning, plocka plocka plocka saker hit och dit och skjutsa barnen av och an. Inget vettigt alls. ;)

Henrik sa...

Den som har mycket att göra,
gör alltid någonting galet.

Kram ! ! !

Ann-Marie sa...

Kom nyss att tänka på att dina katter som blivit överkörda nu varit frassar!? Åtminstone rekommenderade den familj där vi fick vår katt, en annan familj att ta flick-katter då de hela tiden miste sina pojkkatter i bil- olyckor.

Fia är en vacker katt och hon ser ut att må bra!

Ang tidpassningen har jag börjat lägga alarm på telefonen för (alla) tider som ska passas. Då behöver man inte vara nervös att man inte minns. förutsatt att man minns att ta med telefonen....

Ha det bra!

Saltistjejen sa...

Å vad fin hon är!!!
Jag trodde förresten att alla katter trampade när de hade det mysigt. Inte att det kunde bero på att de blivit tagna från mamman för tidigt??
Och du det där med förvirringen. Jag är ibland superförvirrad! Sådana dagar har man nog ibland.
Kram!

Henrik sa...

Spinner verkligen katten för att den njuter ?
Katten kan lika gärna vara hungrig som nöjd när den spinner. Visar ny forskning från Storbritannien.
Här en länk läs mera:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5508229.ab

Kram ! ! !

Jemayá sa...

Heffamamman: jag kunde själv skratta åt eländet då jag märkte att jag i själva verket var ute i alldeles för god tid! Men det börjar inte bra idag, ringde just dagis och frågade om de kan ge Daniel något - hade glömt att ge honom frukost!!!! :( Det här hemmaarbetet har ju inga gränser, det är oädnligt, därför känns det ju som om man inte gjort "något" fast man servat till höger och vänster som besatt!

Ann-Marie: jo, det var frassar. Men faktum är att de ofta blir mera tillgivna än honkatterna - men tydligen också större virrhjärnor som hamnar ut för allt möjligt, trots att de är kastrerade :(. Måste överväga detdär med telefonen sådana dar som jag ska vara på många ställen!

Saltis: ja, kanske det är vanligt, tycker bara inte att jag kommer ihåg att jag haft andra som gjort det (Gusta gjorde det förstås också i famnen, och jag vet att han borde ha fått vara längre med sin mamma :(- försöker kanske bara konstruera förklaringar till varför Fia har denhär vissa tillbakadragenheten! Daniel har igen börjat sova oroligt på nätterna, sömnbrist kan man alltid skylla på då det inte riktigt kontaktar i kontoret! kram!!

Henrik: borde egetnligne jobba nu, så kan inte ta mig tid att läsa artikeln. Men jag tycker det låter som forskning, vars pengar hellre kunnat satsas på cancer och fredsforskning...Tänk själv hur det är att vara hungrig och veta att riktigt, riktigt snart får du en jättegod portion mat framför dig - det är nästan så man spinner! ha en bra dag!