söndag 13 december 2009

Check!

Snart är året slut och de flesta sakerna på "to do"-listan börjar vara avklarade:

- bilen har varit på service. Batteriet blev jag tvungen att byta ut, då bilen började strejka med starten. Nya vinterdäck fick jag också så lov att köpa.
- sotarn var hit - nu måste skorstenen förnyas uppe på taket och ett rör ledas in i den. Oljepannan har gjort att den håller på att vittra sönder, räkning typ 100 €/meter - och den är många, många meter + sen nymurad skorsten till. Suck. Fast vi vann 11,80 på lotto för en vecka sedan, men man borde ha fått flytta på decimalerna....
- har täppt till vädringshålen i stenfoten
- under ett halvår har jag från och till varit tvungen att gräva i gamla papper, ringa landsarkiv, besöka tingsrätten. Det visade sig att en åker min pappa hade köpt på 30-talet och fått lagfart på, plötsligt enligt databasen inte var vår. Det ordnade sig tack vare välvilja från människorna som förr ägt den och som nu igen stod som lagfartsägare, men det krävde mycket jobb och grubbel från min sida. Nu är det i varje fall uppklarat. Puh.
- jag ska delta i ett minireningsverk med grannarna (avloppssystemen i hela Finland ska förnyas, dyra saker :( ). Måste börja lotta regelbundet, kanske jag kunde undvika ett besök till banken....
- osv osv osv

Ni förstår kanske att jag ibland önskar jag skulle bo i en lägenhet.


****
D hade besök av en 6-åring i veckan. Det var så rörande att se hur han såg upp till stora pojken. Önskar mera kontakter till barnfamiljer på fritiden åt oss båda nästa år!!!

****
Och till sist en hälsning från Korvatunturi (där julgubben ju bor). Denna gång hade han tydligen varit till Ikea och eftersom det var en snabbvisit såhär innan julen, tog han allt i ett, en ren-gubb :).

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så roligt att höra att så mycket ordnat sig! Blev det till nån stadstur med tjejerna sen igår?
Viktigast är iallafall att sköta hälsan :-)
Härligt att kunna följa med i ditt och Ds liv här på bloggen!
Adventskram från Gunilla

Anna, Fair and True sa...

"Flytta decimalerna"! Den var bra! :)

Anonym sa...

Tack Ulla för besöket och presenterna! Jag uppskattade verkligen att du och D kom.
Stor kram till er båda & till mommo!
Maggi

Annika sa...

Jo, jag förstår att du vill bo i lgh ibland. Men å andra sidan är ditt hus SÅÅÅÅÅÅÅÅ vackert och jag hoppas att du aldrig flyttar ifrån den vackra gården!!!
Kramar!!

Marianne sa...

Oj vad mycket som måste åtgärdas på gamla hus. Men som Annika säger, gården är ju så vacker. Precis en sån gård en annan går och drömmer om.

Kram!

Anonym sa...

This Santa looks scary to me =(
jj

Jemayá sa...

Gunilla: har så väntat på att du skulle komma på facebook så jag också får följa med ditt liv!!! Tyvärr var jag ju inte helt i skick, så var hemma redan halv ett, for alltså direkt hem efteråt. Skulle jag ha skött hälsan, skulle jag ha blivit hemma från hela festen (med facit på hand....) KRAM!!

Anna: ja, det skulle suttit bra med 1180 + 0 nu, kommer att ha extra utgifter på ca 8000 e inom de närmaste månaderna, ny skorsten + avloppsfunderingarna :(.

Maggi: det var trevligt att se dig! kram!

Annika: har nog allt oftare funderat på om det är värt det hela, för faktum är att jag inte orkar sköta allt ensam Och har inte ännu råd att anlita betald hjälp, men sen går det igen på något sätt. Och D blir större och större, redan i vinter kan han hjälpa mig skotta snö :). Svårast skulle jag ha att skilja mig från mina blommor!! Men vi tar lite i taget, det brukar lösa sig! kram

Marianne: ja, numera då jag ser stora fina gårdar tänker jag först: pust, vilket jobb att städa! :). Med allt finns för- och nackdelar. Hos oss är det väl det att huset nu blivit den åldern att det mesta måste bytas ut, mycket har gjorts, men ännu finns saker som måste åtgärdas. kram!

JJ: you're right, he wasn't your standard "hohoho", more like "gimme your drink", "I think I'll keep this present" :)